Ons kindje is nu een paar dagen oud en ik heb nu last van de zo bekende stuwing. Ik heb onze oudste 1,5 haar borstvoeding gegeven en mijn lijf weet duidelijk nog hoe het moet! Snelle tsr en een enorme hoeveelheid melk. Helaas is het voor ons knulletje allemaal niet goed te behappen. Hij drinkt maar een paar minuutjes. Daarbij hoor ik hem regelmatig 'klokken'. Na de meeste voedingsmomentem spuugt hij. Het is niet zomaar een mondje melk, maar echt een flinke hoeveelheid. (Hydrofiel luier echt drijfnat) Overal lees ik dat het bij stuwing belangrijk is om per voedingsmoment liefst beide borsten goed leeg te laten drinken. Maar onze zoon krijgt op deze manier zelfs de eerste borst niet leeg! Soms wil hij na die eerste drinkbeurt van enkele minuten, toch nog wat meer. Dan geef ik hem toch maar weer die eerste borst, omdat hij daar dan al iets rustiger uit kan drinken en hopelijk ook wat vettere melk binnenkrijgt. Dag 2 was hij namelijk aangekomen, dag 3 toch weer iets afgevallen. Ondanks het feit dat hij echt vaak drinkt. Maar hij spuugt dus ook! Hij heeft trouwens voldoende poep- en plasluiers en maakt zeker geen suffe indruk ofzo. Nu raadt de kraamzorgster aan toch wat meer tijd (2-2,5 uur) tussen de voedingen te laten, om spugen te voorkomen. Het lukt inderdaad wel de tijd te rekken als hij op een pink mag zuigen. (door het korte drinken wordt zijn zuigbehoefte gewoon ook niet bevredigd, dus misschien dat het hem meer om het zuigen gaat dan om de voeding.) Ergens klinkt dit advies wel logisch, om de productie wat in te dammen en te voorkomen dat hij voortdurend te veel binnenkrijgt door zijn zuigbehoefte. We hebben dit nu een uur of twaalf gedaane n hij spuugt inderdaad minder. Maar oh die vreselijk gespannen borsten! Ik ben bang voor borstontsteking (nu nog geen symptomen hoor.) En op de meeste sites lees ik juist weer het advies zo vaak mogelijk aan te leggen. Dat is misschien gebasseerd op kinderen die niet spugen? Wat is nu wijsheid? Toch zo veel mogelijk aanleggen, en dan maar accepteren dat hij spuugt? (En daardoor mogelijk afvalt) Of inderdaad wat meer tijd ertussen en hopen dat de productie dan vanzelf mindert zonder dat ik een borstontsteking oploop? Is eenmalig goed leegkolven een goede optie? Kraamverzorgster raadt het af i.v.m. stimuleren van (over)productie.
Hoi, Wanneer je melkproductie zo duidelijk aanwezig is (!) en je lichaam het zo goed snapt, is afvallen geen optie! Je toverwoord deze dagen is: soepel: je borsten mogen best 'vol' zijn, maar wel soepel. Wat raadt je verloskundige aan? Over het spugen: vraag je kraamverzorgende of ze je wil helpen met biologic nursing! Over het toeschieten: laat de eerste krachtige stralen weglopen zodra het toeschiet (kindje afhalen, opvangen van je melk in een luier of doek, borst drogen en opnieuw aanleggen) Ik kan natuurlijk niet jullie hele situatie overzien, wanneer je het idee hebt dat je blijft hangen in de stuwing, dan 1 x zo leeg mogelijk kolven (liefst zelfs vóór de ochtendvoeding- anders een voeding in de ochtend) en dan direct daarna aanleggen: je lichaam ziet het als 1 voedingsmoment, dus zoveel extra stimuleer je dan niet. (dit moet je natuurlijk niet iedere dag gaan doen) Na het voeden evt. stevige beha aan (niet knellen!) en koelen zodat je lichaam geen kans krijgt binnen een half uur weer helemaal 'vol' te lopen. Succes! en vergeet niet te genieten van dat mannetje!
Bedankt voor je reactie vast! Van de verloskundigen krijg ik wat wisselende reacties, ze weten het ook niet echt geloof ik. Een keer leegkolven kon volgens hun wel, maar liever niet i.v.m. toename productie. Ook de kraamverzorgster is er om die reden toch tegen. Ik krijg nu roze vlekken op mijn borsten. Zoon drinkt per voeding maar aan één kant. Vanochtend even gewogen voor en na een voeding; hij komt dan 85 gram aan. En die ene borst voelt dan echt nog niet soepel. Gelukkig komt hij nu wel weer goed aan. Gisteravond stond ik zo op knappen dat ik toch één keer heb gekolfd na een avondvoeding. Onze zoon had aan één borst twee keer gedronken. Bij de kolfbeurt haalde ik er alsnog zonder moeite 200 cc uit. Toen waren mijn borsten soepel (niet echt leeg) en heb ik 's nachts tenminste geen stuwing meer gehad. In de loop van de ochtend wel weer stuwing & roze vlekken. We hebben inmiddels contact gehad met de laktatiedeskundige van het kraambureau (dat mag pas na toestemming van de vk). Zij raadt ook liggend voeden & eventueel eenmalen leegkolven aan. Verder ook de koude compressen. We gaan even op deze manier verder en ik ga er vanuit dat we de stuwing en productie zo wel onder controle krijgen. Ik twijfel alleen een beetje aan het beleid om de voedingen nu (tijdelijk) uit te stellen tot er minstens twee uur tussen zit. (advies kraamverzorgster en lk kraambureau) Voor onze zoon wel goed, want hij blijft spugen. En we moeten de productie nu natuurlijk toch wat afbouwen. Maar het 'voeden op verzoek' (en liefst vaak die eerste week) zit er bij mij toch een beetje 'in'. Het voelt wat tegennatuurlijk om daarvan af te stappen. Bovendien zou ik zou graag zien dat hij die stuwing wegdrinkt!
Hoi, Wanneer je zoveel produceert direct, gelden andere regels: dus dat veel en vaak voeden op verzoek kun je nu even loslaten. Blijf goed kijken naar je kindje en je borsten. Bij hardnekkige overproductie (dus als vraag en aanbod na 6 weken nog niet afgestemd is) kan lang duren. Wil niet zeggen dat het niet goed gaat: wil zeggen dat je lichaam meer tijd nodig heeft om het goed in te regelen! Zoek een nummer van een LK of vrijwillige van een borstvoedingsorganisatie bij jou in de buurt: kun je altijd bellen met twijfel! Overleg is dan vaak handig!