Goedendag ik ben opzoek naar tips voor ons dochtertje .. Ze is op school nooit echt super meegekomen.. Groep 2 heeft ze over gedaan , en groep 3 ging wel redelijk meetje rond gemiddelde . Maar nu is haar rapport schrik barend bijna alles onvoldoende en cito,s op D/E niveau Nu willen ze een IQ test gaan doen op school maar helaas dit duurt zo ontzettend lang , en merk gewoon dat me dochtertje met steeds meer tegenzin naar school gaat .. Ze krijgt we extra hulp op school nouja dar wil zeggen kindjes die C/D niveau hebben gaan met een klein groepje met een juf naar een lokaal toe en hebben daar extra hulp .. Maar zoals dus me oudste met E die krijg de hulp in de klas zelf vanuit haar eigen tafel met alle druk eromheen . Is me al opgevallen dat de andere vrij iets mogen doen en zei extra lezen ofzo .. Vind het erg raar eigenlijk .. Nu is mijn vermoeden dat ze dyslexie heeft .. Als je google komt er zoveel overheen zoals met rekenen tafels onthoud ze niet , zin sommen lukt niet schrijven gaan worden fout , zoals lekker = leker ze leest op E3 zit in groep 4 zoals nu met een boekbespreking ze leest het boek en daarna een stukje opschrijven waar het over ging .. Dan weet ze niet veel meer .. dagen van de week , maanden van het jaar blijft niet hangen dochtertje van 4 kan het wel .. Vorig jaar scoorde ze met Cito,s A/B nu E Heeft iemand tips waaar ik het beste met haar naar toe kan gaan .. want via school gaat het allemaal zo traag en ze heeft nu al een leerachterstand van 1.5 en blijven zitten is ook al niet meer mogelijk door een fout van school ... En de achterstand wordt zo alleen maar erger
Een IQ-test hoeft niet lang te duren. Wij hebben naar de huisarts gebeld, daar een doorverwijzing gevraagd naar de kinderpsycholoog en binnen een week kreeg ze de WPPSI3. De uitslag daarvan kregen wij precies 1 week later. Ik zou dat dus alsnog proberen en zo snel mogelijk de huisarts bellen voor een doorverwijzing. Dan kunnen jullie in ieder geval sneller verder zoeken naar een passende oplossing. (Hier ging het trouwens om hoogbegaafdheid, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt voor de huisarts of kinderpsycholoog die de test afneemt)
Bij een IQ-onderzoek niet via school moet je wel eerst goed informeren naar vergoedingen, want vaak wordt een IQ-onderzoek niet vergoed (tenzij het ergens anders bij hoort). Als je twijfelt aan dyslexie lijkt een breder onderzoek me ook wenselijk. Volgens mij geven logopedisten ook vaak goed advies bij eventuele dyslexie, dus die zou je misschien ook kunnen benaderen. Ik zou bij school aan de bel blijven trekken. Heeft je dochter al een handelingsplan waarbij dingen op papier gezet zijn? Heb jij dat plan ook gezien? Kan ze mee doen met de extra hulp van de kinderen die C/D scoren? Of kunnen ze haar andere hulp bieden buiten de klas? Met een andere juf, de intern begeleider of een stagiaire? Wat is het advies van school om thuis te doen, hoe kunnen jullie haar begeleiden? Is het mogelijk om thuis bijles te regelen voor bepaalde onderdelen? Enz. Ik zou met de juf en de intern begeleider van school een afspraak maken om alles te bespreken als ik jou was.
Ik zou ook desnoods dagelijks bij de juf staan om te informeren naar hoe ver ze staan qua hulp zoeken, testen, ... En anders inderdaad zien of je niet zelf voor externe hulp kan gaan. Daarnaast ook informeren hoe ze dit jaar zien. En hoe ze de eventuele overgang naar groep 5 zien. En wat eventueel andere opties zijn (jaar overdoen, andere school, eventueel aangepast onderwijs, ...). Ook zou ik wel willen weten hoe het komt dat ze vorig jaar A/B scoorde en nu zo "naar beneden is gedonderd". Stel dat ze dyslexie zou hebben, was die vorig jaar toch ook al aanwezig? Aangezien ze ongeveer 8 is - als ik goed kan tellen - zou ik thuis ook rustig met haar praten hoe zij "school" ervaart. Natuurlijk niet elke dag, hé ...
Hoi bedankt voor de tips rekenen was vorig jaar A_B alleen ja dan waren plus en min sommen en mocht je , je vingers gebruiken of de getallen lijn.. Nu is het meer uit het hoofd , tafels onthouden , zin sommen enz ik ga van de week voor 4 keer weer naar de juf toe hoe en wat nu want dochter vind het niet fijn om naar school te gaan .. zei wil ook mee uit de klas voor de extra begeleiding vind het totaal niet leuk dat zei het moet doen in de klas IQ test zou vergoed worden vanuit school, maar dat lijkt zo lang te duren 2 weken voor de rond midden febr al gesproken nog nisk gehoord .. Al geweest moesten nog diverse gesprekken komen ook weer met bij het een orthopedagoog maar vind het wel erg lang duren ze loopt nu al enorm veel achter en als er niks aan gedaan wordt wordt het natuurlijk alleen maar erger Ik ga denk gewoon even een verwijzing vragen naar een orthopedagoog of psygoloog voor haar .. WAnt mijn gevoel zegt dat er dit school jaar niks meer voor haar gedaan wordt gevolgen dat z\e straks in groep 5 nog verder achter gaat lopen .. Zitten blijven mag niet meer door ook al een fout van de school Ze zou een extra leer jaar krijgen in groep 2 heb er nog extra navraag over gedaan kan ze dan als nodig is gewoon nog ergens blijven zitten jahoor was geen probleem kan gewoon .. En nu krijg je te horen dat ze dus niet meer mag blijven zitten dat ze dat dus al in groep 2 heeft gehad . Vin d het ook zo vreemd dat ze niet meegenomen wordt me andere kindjes van C/D naar de hulpklas en zei die dus nog verder achterloopt met de E het maar in de drukke klas moet doen .. Wat je daar als antwoord op kreeg ja de kindje smet C/D proberen we op te hogen naar A/B ofzo is mijn meisje dan al zo achter is ze te dom ofzo of zie ik dat zo verkeerd zulke kids hebben dan toch juist extra zorg nodig .. Ik ga even wat punten opschrijven en van de week ff naar de directie en ib,er .
toen zoontje met tegenzin naar school ging hebben we afspraak gemaakt met de juf en daarna ook met de directeur! dus bellen naar de directeur of IB er en zeg gewoon dat je dochter niet gelukkig is. en niet meer naar school wil gaan. dat ze echt snel oplossingen moeten zoeken.(bij ons maakte dat een verschil)zoontje komt weer vrolijk van school! dat is allerbelangrijkste!
Dat lezen slecht gaat en de tafels ook...is wel opvallend..dat zie je nl vaak bij kinderen met dyslexie...het automatiseren zoals je bij tafels doet kunnen ze niet goed. Einde va dit jaar heeft ze dus 2 jaar volledig leesonderwijs gehad en dan is dyslexie vaststellen mogelijk. Ik zou dus zeker nu al informeren of zij ook vermoedens van dyslexie hebben en of ze eind dit jaar een test aan gaan vragen (doen ze dit niet kun je dat bij een extern bureau ook zelf doen...even informeren bij je zorgverzekeraar. En ook nu al duidelijk krijgen wat het plan van aanpak is en het op papier krijgen (hoort ook hoor) zodat je iets om op terug te pakken hebt. En aamgeven van de extra instructie of dat niet buiten het lokaal kan.
Hoe waren haar cito's voor leestechniek dan vorig jaar? Als ze die toen goed gemaakt heeft, dan lijkt dyslexie me niet heel waarschijnlijk. Dan denk ik eerder toch aan een wat lager IQ. Lezen is een beetje een 'trucje' en dat wordt heel hard geoefend in groep 3. In groep 4 moet je het al zo goed kunnen dat je veel kunt lezen en het ook direct kunt begrijpen. Voor sommige kinderen is die stap nog te groot. Ze hebben zoveel moeite met het verklanken van de letters (het 'uitspreken' zeg maar) dat er in hun hoofd geen ruimte meer is voor het begrijpen. Krijg je ook nog vaak schriften in plaats van werkboeken, meer verschillende instructiegroepen in de klas, etc. en dan kan het inderdaad hard achteruit hollen. De juf hoort jou precies te vertellen wat ze daar met jouw dochter aan doet, want ze hoort een heel plan van aanpak te hebben. Dat het lang duurt voor die IQ-test geregeld is, klopt wel. Er is vaak maar beperkt budget beschikbaar in de school voor dergelijke dure testen, dus iedereen is tegelijk aan het lobbyen met leerlingen. Ik zou kijken of de huisarts kan helpen. Als het geestelijk welzijn van je kind eronder lijdt, zou hij kunnen doorverwijzen naar het jeugdriagg en zouden ze daar de test kosteloos kunnen afnemen. Het zelf regelen kan ook, maar dan kost het zeker E600,-.
Misschien heeft ze wel dyslectie en discalculatie ? Ik.vind het van school wel een hele slechte zaak dat ze haar niet nog meer ondersteunen en maar laten aanmodderen. Als het hier even niet lekker loopt hoor ik dit meteen van de juf en gaan ze naar de zorgklas voor extra begeleiding. Ik zou een gesprek met de juf vragen over een evt plan ok die laatste maanden wat betere resultaten te zien.
Hmm ik kan natuurlijk weinig zeggen over je intelligentie.. Maar er zijn inderdaad logopedisten gespecialiseerd in spellingsproblemen. Zij testen dan of je kind de klanken goed kan horen.. Of je kind de verschillen in klank kan horen.. En ze kunnen ook vast stellen of je kind een grote kans heeft op dyslectie. Echter, voor een definitieve diagnose moeten ze je wel doorsturen naar een specialist. Maar omdat ze meeste andere oorzaken kunnen uitsluiten... Zijn ze uiteindelijk redelijk zeker van hun zaak of het nuttig is om je door te sturen. Ook weten ze precies aan welke eisen je moet voldoen om uberhaupt in aanmerking te komen voor. Die diagnose zodat je daar op tijd mee aan de slag kunt (je kind moet eind groep 4 zitten en een jaar lang RT gehad hebben voor ik geloof een uur per week... Handig om daar vast mee te beginnen dus...) Hier is onze logo er heilig van overtuigt dat het probleem zit in het feit dat ze niet in stappen denkt en heeft daar dus hard aan gewerkt. Ze hebben veel geoefend met letterverwisseling van de b/D. Typisch genoeg toen ze dat onder de knie had.... Verwisselde ze spontaan de andere letters ook niet meer. Verder hier ook een drama met maanden, dagen, automatiseren van tafels etc... En dat gaat spontaan ook beter. Nouja.. Behalve de maanden/dagen dan... Maar daar hebben we een trucje (liedje) voor. En grote voordeel(oops sorry.. financiën tellen toch ook mee) is dat je logopedie gewoon onder een basisverzekering valt (En een specialist niet.)
Hierboven zijn al echt goede tips gegeven. Grootste tip: blijf aan de bel trekken. Met wat jij omschrijft zou school een individueel plan voor je kind gemaakt moeten hebben. Met daarin precies de stappen die ze doen voor je kind om het te ondersteunen. Ik snap je verbazing waarom je dochter ook niet in die extra groep mee gaat. Helpt de juf jouw dochter dan in die tijd individueel in de klas? Terwijl de rest gewoon werkt? Of hoe steunen ze jouw dochter? Vraag na wie precies het onderzoek gaat doen bij je kind. En trek daar eventueel zelf bij aan de bel. Als je het gevoel hebt dat het echt niet opschiet, dan zou ik ook bij de directeur aan de bel trekken.
iets wijzer geworden van de juf , IB nog niet gesproken vorige week woensdag afspraak maar was er niemand , en vandaag is ze er niet .. Maar dochter heeft dus een half jaar ongeveer wel in de leesgroep buiten de klas gezeten hier zijn ze mee gestopt omdat ze maar heel langzaam vooruit gaan .. rekenen krijgt ze gewoon in de klas als de rest van de klas bezig is met het werk dan komt de juf haar dus helpen .. Maar mee gaan voor extra begeleiding is er dus niet bij , wat de E niveau,s zijn blijkbaar te slecht en ze is te dom ( zo komt het over ) dat ze toch niet meer beter op kan .. De juf zegt zelf al ze moet nu echt op haar tenen lopen om maar een beetje mee te komen Ik zou dus een afspraak hebben met de IBer vorige week maar ja die was er dus niet over testen of ze dyslexie zou hebben .. Ik heb wel hele grote vermoedens als je kijk naar resultaten van kleutertijd tot nu .. Kan ik zelf misschien ook naar iets toe gaan voor de testen school dat duurt zo enorm lang en merk gewoon dat me dochter steeds met meer tegenzin naar school gaat ze gaat zich nu zelf oom dom vinden .. Is ook niet meer het meisje die ze was
Bij ons heeft logopedie dyslexie uitgesloten. Heeft allerlei testjes gedaan waar het aan kon liggen Incl gehoor dus. Als zij een vermoeden van dyslexie had gehad had de ons echter wel door moeten sturen naar een expert omdat ze het officieel niet vast mogen stellen. Maar wij zijn echt blij met deze dame. Want wat de meester niet lukte... Lukte haar heel snel.
School laat jullie wel behoorlijk aanmodderen. Ik zou me echt niet langer laten afschepen en direct contact opnemen met de IB'er. Kijk eens of zijn/haar nummer in de schoolgids staat, vraag anders het nummer aan de juf of bij de administratie. Ik zou er op staan dat iemand je deze week nog fatsoenlijk te woord staat. Daarnaast zou ik ook de juf en/of directie nog eens aanspreken. Uitleggen dat jullie het gevoel krijgen niet serieus genomen te worden en dat dochter een "hopeloos geval" is. Dat je verwacht dat er op zeer korte termijn een behandelplan komt en dat jullie willen ween wat je zelf nog kunnen doen. Ik neem ook aan dat er een logopedist bij school aangesloten is? Leg je vermoedens uit en vraag of je via school een afspraak kan maken, omdat wachten op de IQ test geen optie is. Haar achterstand wordt op deze manier alleen maar groter.
Hm bij onze school zit er geen logo verbonden aan school... Maar het zit wel in je basisverzekerkng. Dus gewoon zelf even bellen kan ook. En ze communiceert evengoed regelmatig met de meester.
Het is natuurlijk wel goed om rekening te houden met het 'plafond' van een leerling, maar dat moet dan wel HEEL goed bekeken worden EN met de ouders besproken worden, voordat er beslissingen met mogelijk verstrekkende gevolgen genomen worden (zoals dát een kind aan zijn 'plafond' zit, dat extra hulp gestopt wordt, enz.). Ik zou de intern begeleider bellen of mailen, dat je op zeer korte termijn een afspraak wil. En als dat allemaal moeilijk is, dan zou ik contact zoeken met de directeur. Je kunt haar zelf ook laten testen, maar via school heb je een grotere kans dat het vergoed wordt, al zijn er soms ook wel mogelijkheden via de zorgverzekering. Mocht zelf betalen (IQ, dyslexie, wat dan ook) geen probleem zijn, dan zou ik het zelf regelen, dan heb je het zelf in de hand en gaat het ongetwijfeld veel sneller. En anders zou ik goed informeren bij de instantie waar je haar wilt laten onderzoeken wat de mogelijkheden mbt vergoeding zijn.
Overigens hebben kinderen vaak feilloos door wat de meester of juf van ze vindt. En als de juf je dom vind... Tja de juf heeft altijd gelijk toch? DAar zou ik heel boos over zijn. Misschien eens vragen naar een zorgplan? Als ze echt zo hopeloos is hebben dAar tenslotte vast meer mensen naar gekeken en is er een zorgplan opgesteld. Je kunt aanbieden om zelf te helpen.. Maar let dan wel op dat er ook nog vrije tijd voor je kind overblijft. Hier bleek elke dag een half uurtje echt heel erg veel te zijn. Want tegen de tijd je dan thuis bent, begonnen EN klaar.. Is het etenstijd. Hier was zelf helpen wel echt heel effectief overigens.. Met beduidend minder tijd dan het voorgestelde half uur.
Eerste waar ik aan denk is, is haar gehoor goed? Zijn haar ogen goed? Twee hele belangrijke dingen die hiermee kunnen samenhangen. Hoe was haar motivatie voordat de resultaten omlaag gingen?
haar ogen zijn iets meer dan een half jaar geleden getest bij de KNO arts toen kregen we te horen dat ze toen oogsterkte had van kinderen rond de 12 jaar ofzo en we over een half jaar voor de zekerheid toch weer moeten laten testen bij de KNO want het kan dan maar zo zijn dat ze dan wel een bril zou moeten .. In juni is er helaas pas plek hier dus ja dan pas testen , gehoor weet ik eigenlijk niet
ik zou verder even kijken of ik de score hier kan plaatse als grafiek zoals ik die heb meegekregen van school