Zelf eten wij zoveel mogelijk zonder suiker en zoetstoffen. Nu hebben we 2 kids van 1 en 2.5 jaar. Ik vroeg me af of we de kids tekort doen door hun ook suikervrij te laten eten (qua voedingsstoffen bedoel ik dan). Hebben kinderen suiker nodig of niet voor hun energie?Uiteraard eten ze wel (veel) fruit waar natuurlijke suikers inzitten. Begrijp me niet verkeerd, als ze ergens een snoepje/ koekje/taartje/limonade etc krijgen vinden wij dat helemaal geen probleem. Maar we willen er gewoon op letten.
Nee, je kind heeft geen geraffineerde suikers nodig. Voldoende koolhydraten is belangrijk maar die kun je halen uit reguliere voedingsmiddelen. Snoep en zoetstoffen hebben geen toegevoegde waarde behalve dat het lekker is. Wel is het belangrijk dat kinderen leren om met suiker en zoetstoffen (en vetten) om te gaan. Kinderen hebben nodig: 3 reguliere maaltijden 2-3 gezonde tussendoortjes voldoende afwisseling vezels, mineralen, koolhydraten etc etc
Kinderen hebben zeker koolhydraten nodig voor hun energiebehoefte. Die halen ze met gemak uit brood, aardappelen, rijst en pasta. Geef dan bij voorkeur de volkorenvariant, die bevatten trage koolhydraten. Verder zitten er suikers in fruit, rozijntjes etc.
Ze hebben geen toegevoegde suikers nodig. Maar suikervervangers zijn ook niet goed voor kinderen. Dus wel natuurlijk en gezong eten, maar geen dieetproducten geven.