Dag dames, Na een eerder topic over mijn man, het volgende: in het zh is niets ernstigs aan het licht gekomen gelukkig! Hij heeft allerlei onderzoeken gehad en hij bleek obstipatie te hebben in combinatie met hyperventilatie. We zijn zielsgelukkig dat het niets ernstigs is. De arts heeft ademhalingstherapie geadviseerd voor de hyperventilatie. Manlief heeft zich in de afgelopen 13 weken zo gek gemaakt (hij verwachtte echt dat er iets heel ernstigs aan het licht zou komen) dat zijn ademhaling niet verloopt zoals normaal. Hij ademt te hoog (?) en daardoor krijgt hij een opgezwollen buik en allerlei andere klachten (tintelingen, duizelig etc.) Kent iemand dit probleem en kun je me vertellen of ademhalingstherapie helpt?
Ik heb het ook gehad en mag steeds terug als ik het weer heb. (chronische hyperventilatie) Bij mijn therapeute is het ademhalingstherapie/ ontspanningtherapie en massage. Het gaat er om dat je leert omgaan met je ademhaling en dat je je leert ontspannen (want daar ga je beter van ademen). Het is voor mij altijd heel nuttig.
Ik heb het vroeger ook gehad ademde ook te hoog wat betekent dat je maar 25% van je longcapaciteit gebruikt en dus snel gaat hyperventileren. Ik kreeg bij een logopedist ademtherapie om dus eigenlijk opnieuw te leren ademen. Dus echt met mijn buik ipv mijn borst. Het heeft me ontzettend goed geholpen en daarna nooit meer last ervan gehad! Ik hoop dat het voor jouw man net zo goed zal werken.
ik heb het ook gehad, bij de therapie leerde ik dat als ik hoog ademhaalde ik moest gaan liggen en handen op je buik en daar naar toe ademen, dit werkt echt goed! nog steeds in lastige situaties als ik zenuwachtig ben let ik er op dat ik een buik ademhaling heb en dan lukt het beter om rustig te blijven.
Oh, wat een fijne reacties! Dit stemt me hoopvol. Hebben jullie een therapeut via het ziekenhuis gevonden of zelf gevonden?
kan via het ziekenhuis maar ook door zelfstandige bijvoorbeeld geregisteerde psychomotorisch tehrapeut
Bij mij werkte dat tegenovergesteld. Je ademhaling is een autoimmuunsysteem, door erbij stil te gaan staan, haalde ik dat alleen nóg meer overhoop. Mij heeft het geholpen om me te richten op andere lichaamsdelen, door die te ontspannen wordt mijn ademhaling vanzelf beter. Hoe meer ik 'nadenk' over hoe ik ademhaal, hoe fouter het gaat.
@Mol hier ook ervaringsdeskundige......pb me even waar je woont heb nl een hele goede cesartherapeute is echt TOP!!
Ik doe niet aan ademhalingstherapie, maar wel aan dru-yoga (waar ook ademhalingsmeditaties bij horen). Ik vind het erg prettig. Je leert daar ook over de verschillende soorten ademhalingen en hoe je dat kunt voelen en kunt verdiepen. Daarnaast vind ik dru-yoga heel erg ontspannend! Echt geweldig!
Hier ook obstipatie en chronische hyperventilatie, gek word je ervan....maar van ademhalingstherapie word ik niet bepaald rustiger. Zou me over het algemeen moeten leren ontspannen maar heb daar nogal wat moeite mee. Hoop dat het bij je man wel gaat lukken, sterkte!
Yep uit de buurt helaas ja. Ik heb de tip gekregen om 3 tellen bijv in te ademen en 4 tellen uit en een tel rust......