Ademhalingstherapie, wie heeft ervaring?

Discussion in 'De lounge' started by mol81, Oct 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Dag dames,

Na een eerder topic over mijn man, het volgende:
    in het zh is niets ernstigs aan het licht gekomen gelukkig! Hij heeft allerlei onderzoeken gehad en hij bleek obstipatie te hebben in combinatie met hyperventilatie. We zijn zielsgelukkig dat het niets ernstigs is. De arts heeft ademhalingstherapie geadviseerd voor de hyperventilatie. Manlief heeft zich in de afgelopen 13 weken zo gek gemaakt (hij verwachtte echt dat er iets heel ernstigs aan het licht zou komen) dat zijn ademhaling niet verloopt zoals normaal. Hij ademt te hoog (?) en daardoor krijgt hij een opgezwollen buik en allerlei andere klachten (tintelingen, duizelig etc.) Kent iemand dit probleem en kun je me vertellen of ademhalingstherapie helpt?

2. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik heb het ook gehad en mag steeds terug als ik het weer heb. (chronische hyperventilatie)
    Bij mijn therapeute is het ademhalingstherapie/ ontspanningtherapie en massage.
    Het gaat er om dat je leert omgaan met je ademhaling en dat je je leert ontspannen (want daar ga je beter van ademen).

Het is voor mij altijd heel nuttig.

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb het vroeger ook gehad ademde ook te hoog wat betekent dat je maar 25% van je longcapaciteit gebruikt en dus snel gaat hyperventileren. Ik kreeg bij een logopedist ademtherapie om dus eigenlijk opnieuw te leren ademen. Dus echt met mijn buik ipv mijn borst. Het heeft me ontzettend goed geholpen en daarna nooit meer last ervan gehad! Ik hoop dat het voor jouw man net zo goed zal werken.

4. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb het ook gehad, bij de therapie leerde ik dat als ik hoog ademhaalde ik moest gaan liggen en handen op je buik en daar naar toe ademen, dit werkt echt goed! nog steeds in lastige situaties als ik zenuwachtig ben let ik er op dat ik een buik ademhaling heb en dan lukt het beter om rustig te blijven.

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Oh, wat een fijne reacties! Dit stemt me hoopvol. Hebben jullie een therapeut via het ziekenhuis gevonden of zelf gevonden?

6. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik via de huisarts.

Veel succes hoor, ik hoop dat het voor je man ook helpt!

7. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik ook via de huisarts.

8. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    mijn man heeft er wel baat bij gehad, ook bij hyperventilatie

9. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,386
    860
    113
    home sweet home
    kan via het ziekenhuis maar ook door zelfstandige bijvoorbeeld geregisteerde psychomotorisch tehrapeut

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Bij mij werkte dat tegenovergesteld. Je ademhaling is een autoimmuunsysteem, door erbij stil te gaan staan, haalde ik dat alleen nóg meer overhoop. Mij heeft het geholpen om me te richten op andere lichaamsdelen, door die te ontspannen wordt mijn ademhaling vanzelf beter. Hoe meer ik 'nadenk' over hoe ik ademhaal, hoe fouter het gaat.

11. goofychick

goofychick VIP lid

Dec 31, 2007
    12,116
    0
    0
    Zuid-Holland
    @Mol hier ook ervaringsdeskundige......pb me even waar je woont heb nl een hele goede cesartherapeute is echt TOP!!

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik doe niet aan ademhalingstherapie, maar wel aan dru-yoga (waar ook ademhalingsmeditaties bij horen). Ik vind het erg prettig. Je leert daar ook over de verschillende soorten ademhalingen en hoe je dat kunt voelen en kunt verdiepen. Daarnaast vind ik dru-yoga heel erg ontspannend! Echt geweldig!

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook obstipatie en chronische hyperventilatie, gek word je ervan....maar van ademhalingstherapie word ik niet bepaald rustiger. Zou me over het algemeen moeten leren ontspannen maar heb daar nogal wat moeite mee.

Hoop dat het bij je man wel gaat lukken, sterkte!

14. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hier hetzelfde, maar dat heeft de therapeut snel door hoor.

15. mol81

mol81 Niet meer actief

Woon in het noorden van het land. Beetje bij jou uit de richting denk ik. Maar toch bedankt!

16. goofychick

goofychick VIP lid

Dec 31, 2007
    12,116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Yep uit de buurt helaas ja.
    Ik heb de tip gekregen om 3 tellen bijv in te ademen en 4 tellen uit en een tel rust......

Share This Page