Zoals een aantal wel zullen weten zijn wij op zoek naar een huis met winkelpand. Om de simpele reden dat bij de doelgroep van de winkel niet de hele dag drommen mensen naar binnen zullen lopen, is dit voor mij gewoon gemakkelijker, zodat ik direct uit de woonkamer naar de winkel loop als het belletje gaat, zo kan ik dus nog mijn huishouden wat bijhouden, beginnen met koken etc, terwijl de winkel open is. Voor mij ideaal dus. Het winkelpand hebben we gevonden Plek is ideaal, kamers en indeling is ideaal etc. niks over te klagen dus, MAAR echt alles, maar dan ook alles moet eraan gedaan worden. Zelfs het dak van de serre achter en keuken is lek en staat (bij wijze van dan ) op instorten. Boven is alles jaren 70. Alle plafonds moeten eruit, badkamer en keuken moet opnieuw aangelegd worden, paar muurtjes verplaatst, gestuct, electra en verwarming aangelegd (zit nu gaskachels in). De prijs is ernaar en ik weet zeker dat er heel stevig over kan worden onderhandeld, het pand is al 8 jaar niet bewoond (wel als winkel gebruikt) maar staat al jaren in de verkoop. Wat mij tegenhoudt is hetvolgende: Ten eerste hebben wij al 6 jaar complete verbouwingen aan ons eigen huis gedaan (was toen in bijna dezelfde staat als dit pand) Mijn man is absoluut niet handig, dus het merendeel heb ik met mijn schoonvader, zwager, neef en ik aangelegd (ook water, gas en elektra ) Maar ik heb geen zin om dit weer zelf te gaan doen. Dus als wij het zouden kopen wil ik dit uitbesteden, al verwacht ik dat er wel voor 100.000 euro aan werk in zit Wat mij nog meer tegenhoud is de onzekerheid van hoe het aan te moeten pakken. Moet eerst mijn eigen huis in verkoop? Moet ik een of meerdere aannemers vragen om een offerte? Hoe werkt het tegenwoordig met de hypotheken? Aan de andere kant zit dit pand midden in ons centrum. De indeling maakt het zoals gezegd voor ons perfect, 4 slk, die hebben wij absoluut nodig met 3 kinderen en de meeste panden hier hebben 2, soms 3 slk. Bovendien is dit pand stukken en stukken goedkoper, zelfs wanneer we voor 100.000 euro zouden laten verbouwen, zit ik nog 200.000 euro goedkoper dan een kant en klaar pand kopen. Wat zouden jullie doen? Een aantal offertes laten maken door aannemers? En dan kijken hoe het financiele plaatje uit valt? Verder zoeken met de waarschijnlijke kans geen geschikt pand te vinden voor ons bedrag? Het voordeel is uiteraard ook dat zelfs wanneer de winkel niet goed loopt het financieel betaalbaar zou blijven voor ons. Ook dit vinden wij belangrijk. Ieder advies of idee is welkom. bedankt voor het lezen van dit lange ingewikkelde verhaal
Of het verstandig is kunnen alleen je omzetcijfers je vertellen. Mocht je starter zijn dan is het open hebben van de winkel bijv van 9-6 niet voldoende om in aanmerking te komen als ondernemer voor de belastingdienst ivm de ureneis. Was dit wel niet je vraag maar wel een fout die mensen maken met een bedrijf aan/bij huis
hmm lastig Ik denk in dit geval dat je het beste gewoon even met de bank om tafel kan. vragen naar mogenlijkheden en of jullei eerst eiegn huis moeten verkopen ligt aan het vermogen, aan bedrijfsvermogen etc. dus daar kunnen wij niets over zeggen. Als je wel eerst jullie huis moet verkopen zou je altijd nog 2 mnd aangeven als overschrijf termijn en dan als de sodemieter het nieuwe pand laten verbouwen dat de hoog nodige dingen gedaan zijn in ieder geval en dat jullie op 1 verdieping kunnen wonen. wat ik lees is dat het eigenlijk een buitenkans is op het verbouwen na. Maar als je dat kan laten uitbesteden en dat ook gefinancieerd krijgt is het het misschien wel waard . Als eerste je afvragen wil ik er wonen, is het pand praktisch. Ja ? oke krijgen we een financiering rond kunnen we iets langer in huidige woning blijven zitten om het andere huis te laten verbouwen. Welke tijd gaat er in de verbouwing zitten ? en dat naast elkaar leggen, maar denk dat een advies gesprek in deze de eerste stap is, dan pas weet je of het ook echt mogelijk is.
1 tip, altijd meerdere offertes aanvragen, mijn man is jaren calculator/werkvoorbereider geweest, en weet dus dat er veel verschil in offertes kan zitten, voor de rest kan je alleen zelf de keus maken, maar gezien je verhaal neig ik naar doen, al is verkopen nu wel heel moeilijk, wij huren nu een huis particulier wat al 4,5 jaar te koop staat en 1 kijker heeft gehad.
Lastig, weet je inmiddels wat jullie eigen huis waard is? Want als jullie met een restschuld blijven zitten gaat het allemaal heel lastig worden. In deze tijd zou ik sowieso eerst het eigen huis te koop zetten want mocht het niet verkopen dan zit je en met een hoge hypotheek van woon/wInkelpand en je huis. Je bent net begonnen met een eigen zaak en je moet er van uit gaan dat dat nog een tijdje gaat duren voordat dat echt goed gaat lopen. Daarnaast telt jouw inkomen nog niet als je een hypotheek af gaat sluiten omdat je een startende ondernemer bent. Dus alles moet op het salaris van jouw man. Wat ik zou doen is eerst met de bank gaan praten, om te kijken of je de hypotheek kan krijgen en hoe het eventueel zit met restschuld oude huis. Dan offertes laten maken, bouwtechnisch rapport en eigen woning laten taxeren. Als alles te betalen us dan eigen woning in verkoop en mocht het verkopen vorderen gaan bieden op het andere pand. Op zich als alles handelbaar is, is het natuurlijk super gaaf!! Maar in deze tijd lijkt het mij lastig realiseren.
Bedankt voor de reacties tot nu toe...... Pcootje leg eens uit wat je bedoeld? Je hebt nl toch te maken met het aantal uren die je open mag zijn? van 9-6 is volgens mij het maximalen (met een koopavond erbij) Zondag is hier het centrum maar zelden open, en heeft met mijn doelgroep ook geen zin denk ik. dames ELKE REACTIE IS WELKOM !! Ook als je bij jezelf denkt, oh leuk, zou ik wel zien zitten, of oh nee moet er niet aan denken om te verbouwen. Uiteraard gaat het voor een deel om een bedrijf, maar OOK om een woning...........Mijn man zegt: we gaan gewoon informatie vragen etc. Bovendien heb ik tegen de makelaar gezegd: Dit gaat hem niet worden Zo schrok ik van de staat van het pand. Ik wilde zelfs niet boven kijken........
Jullie zijn net begonnen met de eigen zaak? dan zou ik wel echt heeeel goed opletten wat er zou gebeuren als de zaak niet draait , kunnen jullie de lasten dan ook opbrengen als de zaak niets opbrengt.
Nee ik heb totaal nog geen stappen genomen wb ons huis etc. Zoals je weet was ik van de week verschrikkelijk geschrokken van de staat van dit pand Aan de andere kant hebben we er rustig over nagedacht en gekeken naar andere panden, maar die zijn gewoon stukken duurder en eigenlijk hebben die de woonverdieping al boven zitten. In dit pand zit de woonkamer en keuken achter het winkeldeel, wat het veel makkelijker maakt om heen en weer te lopen, als je bijv in de wk even wat staat te doen, vooral omdat hetgeen de doelgroep is, ik weet dat er gewoon geen 80 klanten pd binnen stappen, snap je? Ook mijn beste vriendin en haar vriend, haar ouders, mijn schoonouders hebben zoiets van: Vraag informatie, kijk wat de mogelijkheden zijn, maar ik zie voor mijn gevoel even de weg niet meer....... Weet niet goed waar ik moet beginnen en hoe het aan te pakken, al is jouw berichtje duidelijk hoe te beginnen.
In dat geval zou ik beginnen met het taxeren van je eigen woning. Want mocht daar echt zo'n hoge restschuld op zitten kun je een hoop energie steken in het informeren naar de rest maar dan zal het aankopen van het nieuwe pand niet gaan.
Ja zijn net begonnen, maar is ook in huis. Dit mag omdat dit huis van oorsprong ook een bedrijfspand is geweest. De kamer die hiervoor gebruikt wordt is gewoon te klein. Zoals gezegd zijn de lasten als het goed is juist te dragen in dit nieuwe pand, aangezien de hypotheek naar alle waarschijnlijkheid niet hoger is dan de hypotheek hier. Daarom zou het ook een gunstig pand zijn, het blijft betaalbaar op mijn mans loon, zelfs als de winkel dicht zit/ of totaal niet loopt. Het risico is gewoon veel kleiner als die mooie kant en klare woon/winkel.
Wat is dan slim? Naar een concurrerende makelaar gaan? Neem aan dat je niet dezelfde makelaar in de arm moet nemen?
oke dan is het inderdaad haalbaar. Je had het inderdaad al over rond 2 ton, maar ik had natuurlijk geen idee welke waarde jullie huidige woning heeft. Dan zou ik inderdaad gewoon wat advies gaan inwinnen dan kunnen jullie ook een meer overwogen keuze maken.
Vroeger kon je wat makelaars bellen die wat dingen op papier zetten en de beste eruit kiezen. Maar ik geloof dat makelaars dit nu niet zo snel meer doen. Je zou hen ook officieel kunnen laten taxeren. Ik zou niet zo snel dezelfde makelaar nemen die nu het andere pand verkoopt want dan zou je nog wel eens een scheve taxatie kunnen krijgen. Je schrijft dat het nieuwe pand een even hoge hypotheek zal hebben maar dat is met zoveel vernieuwingskosten niet het geval zijn. Er zal misschien nog wel wat van de prijs af kunnen maar duurder uit kom je zeker. Daarnaast wil je alles laten doen, dit kun je niet mee financieren want het hele huis moet gedaan worden dat zijn heel wat manuren. Uren die je na een taxatie na verbouwing niet terug ziet in de waarde. Je zal met dit project dus of een flink spaarbedrag moeten hebben of flinke overwaarde op jullie huidige woning waaruit je die kosten kan betalen. De hypotheek mag op dit moment niet hoger zijn dan de waarde of in zo'n geval de waarde die het na verbouwen zal hebben. Maar in dit geval zullen er een hoop kosten gaan zitten in aannemers, timmerlieden, stukadoors enz. Dat haal je er niet uit dus daar zou ik heel goed naar informeren.
Wij hebben er destijds contact over gehad met de belastingdienst. Zij zeggen dat er gekeken wordt naar daadwerkelijk gewerkte uren of je omzet. Aanwezig zijn in het huis gedeelte is geen tijd voor je bedrijf. Je zult dus middels een urenregistratie moeten kunnen aantonen dat je de ureneis hebt gehaald, of je omzet moet zodanig hoog zijn dat dit overbodig wordt. Van 9-6 achter de toonbank zitten met een omzet van 0,00 levert ook geen ureneis op trouwens. Lees dat je net begint, een hypotheek kan dan erg lastig worden omdat er bij de oude regels al gevraagd werd naar 2-3 boekjaren. Aangezien de nieuwe regels er niet beter op zijn geworden vrees ik dat ook hierin de regels zijn aangescherpt.
Twinkel star en pcootje: Ik ben er ook bang voor..... Ik denk ergens gewoon dat het niet haalbaar is, vooral omdat de woningprijzen enorm naar beneden zijn gekelderd. Aan de ene kant wil ik het wel heel graag, maar ik zie zooooooveel beren op de weg
Met drie kinderen boven een winkelpand wonen? ik vraag me echt af hoe dat wil doen. Als het belletje gaat direct naar beneden wat zeg je dan tegen je kinderen? Ik vraag me dat echt af
Hahaha nee die zijn niet thuis, de oudste is naar school en de 2 jongste of bij oma of naar de opvang, gewoon zoals het nu ook is als ik aan het werk ben.....net zoals bij andere mensen die werken. En uiteraard is papa op zaterdag en koopavond gewoon thuis. Wordt hier trouwens wel meer gedaan. Mijn buren hebben een winkel/bistro en hebben 2 kleintjes van 4 en 6. Die zijn boven (alleen ) en als er wat is lopen ze zelf naar beneden. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat dit niet mijn manier van doen is, maar goed, ik ken wel meer ondernemers die op deze manier werken, werd vroeger trouwens heel vaak gedaan, al moet ik er zelf niet aan denken
Het klinkt allemaal echt heel leuk en super dat je het echt aandurft allemaal. Ik was er ws zelf niet eens aan begonnen. Ik ben nl. zo'n persoon wat erg gehecht is aan veiligheid haha. Maar als je heel reëel kijkt is het niet haalbaar. Ws restschuld op huidige huis, dan stopt het hele plan eigenlijk al. Mocht dit niet zo zijn moet je het eerst je huidige woning zien te verkopen, dan komen de verbouwingskosten nog om de hoek kijken en dat staat dan nog los van de stress die dit alles met zich mee zal brengen. Het stukje belasting is ook handig goed uit te zoeken. Dit alles zonder spaargeld, wat het nog moeilijker maakt. Dit is ergens wel logisch, want het brengt ook een hoop risico's met zich mee. Is het niet verstandig nog even in dit huis verder te gaan, je bent nog zo kort bezig. Als het straks echt gaat lopen kun je altijd nog verder kijken.
Werk je nu nog voor een baas naast je eigen zaak? De opvang, als je eigen zaak hebt is nl. Stukken duurder omdat je dan ook je werkgeversgedeelte zelf moet betalen, hou daar ook rekening mee.