Advies gevraagd (huis/winkelpand kopen of niet?)

Discussion in 'De lounge' started by mamabri, Jan 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is hier dus ook idd de afweging, nadeel is alleen dat je niet vanaf de straat kunt zien dat er hier een winkel inzit, kamer zit inpandig, dat maakt de verkoop uiteraard moeilijker..... Heb al gedacht om de 2 kamers om te ruilen, zodat de winkel aan de straatkant ligt, maar ook dit is niet te doen, ivm dat die kamer kleiner is.... en het is al zo klein, snap je?

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Is het dan een must om in het centrum te zitten vraag ik me af? Je geeft zelf aan niet zoveel aanloop te hebben/verwachten is het dan niet mogelijk dat je ergens anders buiten het centrum een geschikt pand zoekt waar niet zoveel aan moet gebeuren? Panden zijn dan over het algemeen goedkoper dan midden in het centrum en het maakt het denk ik iets behapbaarder als je niet het hele huis hoeft te strippen. Ik denk namelijk dat ookal laat je het door een bedrijf doen het nog steeds een ongelofelijk hectische tijd zou gaan worden.
    Om zo'n soort reden hebben wij een geweldig gaaf huis aan ons voorbij laten gaan. Met jonge kinderen een heel huis moeten verbouwen vinden wij gewoon echt niet werken. Het huis waar we nu wonen hebben we ook helemaal aangepakt maar het meeste voordat de kinderen er waren. Echter een half jaar geleden hele badkamer gestript en opnieuw opgebouwd waardoor we ons allemaal meer als een maand aan de wasbak hebben moeten wassen, nou daar werd niemand vrolijk van hier.

3. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Heb je nu niet de mogelijkheid een grotere ruimte te maken bijv garage, zolder of slaapkamer in het huis waar je nu woont?

4. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,388
    865
    113
    home sweet home
    weet niet of het nog kan maar wij hebben ons huis gekocht op voorwaarde dat we ons vorige eigen huis zouden verkopen. Dan staat dan een termijn voor en daarna kan je nog van de koop afzien als je eigen huis niet verkocht is. Nadeel is dat ze wel het huis aan iemand anders kunnen verkopen... krijgen ze een ander bod en zijn akkoord. Dan hadden wij 48 uur om te beslissen of we de verkoop ook door lieten gaan zonder voorwaarde verkoop eigen woning of er van af zagen. Vond het de ideale oplossing om te voorkomen om dubbele lasten te hebben.

Dus als dit kan lijkt me dit een mooie kan als je de verbouwing en aankoop kan bekostigen.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja momenteel werk ik ook een paar uur per week voor een baas. Opvang zou geen probleem worden, aangezien oma en opa gewoon op willen passen, kost ons dan eigenlijk niets en zij doen het graag.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

;)
    Nee helaas niet. Ik woon in een monumentaal pand, mag hier dus niets verbreken wat ouder is dan 50 jaar. Onze slaapkamers liggen op de zolderverdieping (het is maar 2 lagen, van oorsprong zaten boven geen slk) Garage zou evt kunnen, maar ik weet niet of dit mag.... (en dan moet ik hem nog bouwen )

7. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Oké lastig dus.
    Ipv een garage werkt een geisoleerde blokhut ook prima hoor:)
    Stukken goedkoper en makkelijk zelf te doen.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

#28 mamabri, Jan 13, 2013
    Last edited by a moderator: Jan 13, 2013
    Eigenlijk spreekt me dit ook wel aan :) Wij wonen in een hoekpand, onze tuin ligt naast het huis, dus langs de straat, dus goed bereikbaar. bovendien heb ik pal voor mijn voordeur 11 parkeerplaatsen (heb ze net even geteld ;)) Ik vraag me alleen af in hoeverre de gemeente dit als winkelpand zou goedkeuren?? Doen ze daar tegenwoordig moeilijk over? Of juist omdat het crisis is keuren ze het makkelijker goed. Ik zeg er even bij dat ik tussen bedrijfspanden inwoon, naast me is atelier, andere kant wordt gesloopt, was een kampeerwinkel, worden zorgwinkels, aan de overkant zit een medisch centrum, om de hoek de winkel van de buurvrouw met die 2 kindjes schuin to mijn huis de tnt post etc. als ik er zo over nadenk zijn wij op dit rijtje het enige woonhuis zeg maar. om de hoek en verder in de straat zijn allemaal woonhuizen, dat wel....

Ik neem aan dat ik dan naar de gemeente moet om te vragen om uitbreiding van het bestemmingsplan? Dus dat er op de grond waar de garage zou komen (die willen we van het voorjaar nl neerzetten) toestemming is voor winkelruimte? Want op ons huis zit wel bedrijfsruimte op, maar niet op de tuin?

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Die garage waren jullie al van plan? Dan snap ik het echt Niet waarom jullie zoveel risico willen lopen. Een garage zou in dit geval een goede uitkomst zijn. Een blokhut zou ik mee oppassen want heel goed beveiligen kun je dat niet, als winkel is dat denk ik een beetje lastig.

Mijn keus zou dan zeker zijn een garage aan te bouwen. Dus informeren of aanbouwen mag aan een monumentaal pant en een bedrijf erin vestigen. Ik denk dat dit verschillend zal zijn per gemeente en woning of je aangezicht mag aanpassen.

Maar ga ook naar een hypotheekadviseur. Een garage aanbouwen kost een aardig bedrag. Als de hypotheek hoger ligt dan de waarde van het huis, zal bijlenen ook weer lastig zijn.

10. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoe die regels precies zijn weet ik niet, misschien het uitzoeken eens waard.
    Misschien kun je ook de kamer combineren met bijv een blokhut of garage. Opslag in huis en verkoop uit de tuin?

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Er echt aanbouwen mag niet, ivm het monumentaal aanzicht ;) Een garage of iets dergelijks mag wel, maar moet minimaal 5 meter vanaf het huis staan, onze tuin is 23 x 9. Op zich heb ik dan nog wel een idee, wij hebben een tuinhuis, die nog opgezet moet worden, hij is niet supergroot, het is een achtkant met de langste hoeken 4,5 m. Ik weet niet goed hoe ik moet uitrekenen hoeveel m2 dat is? Qua beveiliging is dit denk ik redelijk te doen, aangezien dit wanden zijn van kunststof met dubbel glas en een openslaande deur met veiligheidsslot, Hoe klinkt dit? die heb ik dus al, maar moet opgezet worden, een vloer moet eronder gestort worden, maar dan heb je een soort van theehuis/prieel, heel schattig......

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Past wel in het thema van het bedrijf, bruisdmode toch? Aardig wat waarde maar als je dit goed kan beveiligen volgens norm van de verzekering is dat een goede optie toch? Als het goed loopt kun je altijd nog groter gaan.

13. msroxy

msroxy Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,040
    0
    0
    Dat klopt volgens mij niet.. Wij hoeven dit niet zelf te betalen en zijn ook ondernemers.

14. msroxy

msroxy Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,040
    0
    0
    ik denk dat ik het zou doen.. maar wij hebben wel grotere risico's genomen de laatste jaren. Je hebt toch vertrouwen in je bedrijfje? Er zijn maar weinig bedrijven die kunnen beginnen zonder eerst een schuld te hebben. In hypotheekvorm is het fijnst, maar anders heb je ook nog eventueel een krediet. Daar betaal je wel meer rente over, maar dat kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de inrichting en aankleding van de winkel. (Bijna)niemand valt in een gespreid bedje. Om vooruit te komen moet je risico's nemen en misschien de eerste jaren met wat minder genoegen nemen. Lekkage's kunnen ook tijdelijk opgelost worden bijvoorbeeld. Dat je het over een jaar of 2 pas echt laat vervangen allemaal. Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde dingen toch zelf te doen.

Een plekje in het centrum is heel waardevol en als het goed is betaald het zich allemaal terug!

15. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    Ik zou pas een ander huis gaan kopen als je je eigen huis hebt verkocht...wie weet hoe lang dat duurt...;)

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja klopt, bruidsmode, dus qua sfeer en stijl zou het heel goed passen en idd zou het in theorie kunnen, ook qua ruimte heb ik er genoeg aan, het is niet ruim, maar goed te doen als je praktisch inricht en daar ben ik een kei in ;) Ben alleen bang dat de gemeente niet akkoord gaat, maar ik ga zeker van de week bellen om een afspraak.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het gaat ook niet om of ik er wel of geen vertrouwen in heb, het gaat om geld. Inventaris en een deel handel heb ik al, dit heb ik uit eigen geld betaald. En in het geval van het pand waar ik het over heb moet het dak van de serre compleet vervangen worden het staat echt zo "v".... Er zit geen badkamer en geen wc in, de keuken is een blokje van 2 onderkastjes. Dat zijn gewoon dingen die in 1x gedaan moeten worden. Ik ben vrij makkelijk, het hoeft van mij niet perfect te zijn, maar wel leefbaar, en dat is het nu gewoon. niet. En tuurlijk kan ik een aantal dingen wel zelf, maar ik praat nu echt over dingen zoals stucwerk, tegelen een dak vervangen en plafonds vernieuwen en dat zijn dingen die ik gewoon niet zelf kan.

Dus het is of een ander pand, of een andere oplossing zoals bijv in een theehuis, of dit huis, maar ik denk dat wij daar nu geen hypotheek voor krijgen.

En qua centrum of er buiten (ik woon om de hoek van het centrum) maakt voor een bruidswinkel dus niet uit, aangezien ik het toch niet van het winkelend publiek hoef te hebben, het is heel gericht, dus kan ik bij wijze van zelfs op een industrieterrein zitten. Alleen voor ons zelf als gezin is het praktisch dat we in het centrum blijven wonen, ivm school etc.

18. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Ik heb niet alles gelezen, maar wij willen ook graag verhuizen. Gelukkig hebben wij destijds nog niets gekocht, want ons huis staat inmiddels bijna 2 jaar in de verkoop. Er is gewoon veel aanbod en de kopers hebben het voor het kiezen.
    Wij wilde ook een huis om op te knappen. Helaas krijg je van de bank maar max. 105% van de aankoopwaarde van de nieuwe woning. Hieronder vallen dan ook al je kosten. Om flink te verbouwen moet je dus eigen geld hebben.
    Wel bestaat er nu de WOZ PL, hierbij kan je dus geld lenen en dit steken in je woning. Als je dit doet, mag je het aftrekken van de belasting. De rente ligt rond de 6%

Mijn advies, verkoop eerst je eigen woning, tenzij je de dubbele lasten makkelijk kan dragen. Ga daarna de kopersmarkt op en kijk wat er is. Waarschijnlijk is het huis wat je nu op het oog hebt er dan ook nog en kan je nog minder bieden.

Succes en laat je goed voorlichten.

19. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Zelf zou ik gaan voor de optie garage of tuinhuis.
    Lijkt me fijner omdat je dan geen verkoop stress hebt, nie5 hoeft te verbouwen, voor de kids blijft het hetzelfde.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik moet zeggen dat mij dat persoonlijk ook de fijnste optie lijkt....... Nu nog afwachten wat de gemeente zegt, ben bang dat ze er geen winkelvergunning op willen verlenen, maar nooit geschoten is altijd mis. Kan zijn dat het bestemmingsplan moet worden aangepast en dat moet door Provinciale Staten worden goedgekeurd, dit kost 1 a 2 jaar :(, kan ook zijn dat de gemeente een gedoogbeleid uitvoerd, geen klachten van de buren (die ik dus feitelijk ook niet heb :D) is dat je open mag zijn, maar weet niet hoe onze gemeente hier mee omgaat.

Share This Page