Hallo meiden, Ik werk in België in de schoonmaak 32,5 uur. Met 3 maanden max moet je in België zeggen dat je zwanger bent. Maar aangezien ze mij en verschillende collega;s toch al aan het zoeken zijn ben ik bang ontslagen te worden. Nu schijnt het dat je iets beschermt bent tegen ontslag. En hoe zit het als je met zw verlof gaat ( ik meen met 6 mnd) en je krijgt maar 60% loon krijg je dan als alleenstaande moeder aanvullende bijstand tot het normale loon? Groetjes Ook
de meeste dames hier zijn "van" nederland, al zijn er ook genoeg die van België komen. maar in NL ben je dus gewoon beschermd tegen ontslag tijdens zwangerschap. hoe het verder zit met doorbetaling en uitkeringen weet ik niet. ik zou bij een juridisch loket of vakbond eens navragen hoe het zit met bescherming en uitkeringen.
Hier een Belgje. Normaal gezien ben je beschermd tegen ontslag omwille van zwangerschap. Dat mogen ze dus niet op je ontslagbrief zetten. Wel kan het altijd zijn dat ze "reorganisatie" of een dergelijk iets op de C4 zetten en daar sta je dan. Ik zou je aansluiten bij de vakbond, dan kan je tenminste bij hen terecht. Meestal krijg je inderdaad maar die 60 %. En dan 60 % van je laatste "loon", dit kan dus ook werkloosheid zijn. Als je echt er niet geraakt of bijvoorbeeld alleenstaande bent, kan je in sommige gevallen terecht bij het plaatselijke OCMW. Een kennis heeft het gehad. Haar tijdelijk contract liep af toen ze 7 maand ver was. Eerst was haar verlenging beloofd, maar aangezien ze dus 3 maand zou thuiszitten werd dat ineens uitgesteld. Zij viel dus op werkloosheid en in haar zwangerschapsverlof op 60 % daarvan. Gelukkig werkt haar man, want ze hebben het héél krap gehad die maanden. Na haar verlof heeft ze overigens weer een nieuw contract gekregen op haar oude job. Ik geloof deze keer wel ineens een vast contract. Ik zou zelf dus eerst es te rade gaan bij de vakbond (of eventueel de hulpkas - die is gratis, maar meestal iets minder geïnformeerd).