advies gevraagd, minder nachtvoedingen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Flashyfly, Aug 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ronja

Ronja Actief lid

Feb 8, 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Moeilijk, merk ik. Toch proberen mijn mening te geven. Hiermee wil ik niemand kwetsen, iedereen doet het immers op zijn/haar eigen manier. Ik wil enkel zeggen hoe ik erover denk.

Een babylijf is klein. Een babymaag nog kleiner. Een voeding bestaat uit helemaal niet zoveel drinken. Veel kleine beetjes drinken is daarbij een stuk beter dan minder vaak een grote hoeveelheid. Met een grote hoeveelheid geven vul je het kleine maagje met meer dan het eigenlijk aan kan. En dat verweken, ja, daar word je moe van en dus slaap je meer. Maar op lange termijn is het niet heel goed.

Tuurlijk, je nachtrust is enorm belangrijk. Snap ik best. Hier slaapt onze baby bij ons. Niet in een wiegje naast ons bed maar in een co-sleeper tégen ons bed aan. Als hij wil drinken leg ik hem aan en slapen we beide verder. We worden allebei niet echt wakker ook. Inmiddels is hij bijna 1. Nog altijd drinkt hij meerdere keren per nacht. Moe? Nee, niet meer dan iedere andere moeder zou zijn denk ik.

Voeding indikken om zelf meer te kunnen slapen? Nee, ik ben er niet van. Borstvoeding is niet voor niets altijd aangepast aan de behoefte van je kindje. Als dikkere voeding nodig was, dan kwam er wel dikkere melk uit je borst.

Blijkbaar heeft mijn kind het nog nodig 's nachts. Ik ga hem dat niet afnemen. Dat geeft hij zelf het beste aan.

Mij hielp het trouwens wel om andere manieren te vinden om meer energie terug te krijgen. 's Middags ook even slapen als hij slaapt, mijn man meer 'taken' geven die ik normaal deed (hij doet nu bijvoorbeeld de was ;)).

2. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Je mening is duidelijk en netjes verwoord. Daar kan niemand zich door beledigd voelen. Kyan heeft tot gisteren ook naast me gelegen. Maar hij wordt wakker van elke draai en zucht van ml of mij. En dan wil hij weer een slokje melk. Niet veel. Echt maar een slokje en sabbelen om weer in slaap te komen. Maar dat 10 x pwr nacht is niet vol te houden. we werken allebei dus we kunnen geen slaapjes overdag doen. Alleen degene die thuis is zou dat kunnen maar dan blijft de rest van het huishouden enzo liggen.
    ml neemt al veel taken van me over. Hij kookt , haalt boodschappen en doet stofzuigen en nog veel meer.
    Maar de slechte nachtrust speelt bij hem erg op nu. Hij heeft een korter lontje als iets niet gelijk lukt ofzo.
    We krijgen goedbedoelde adviezen van iedereen of pyamapapjes enzo maar ik geef bv en wil dat zo houden. Wat je zegt , de mm is afgestemd op de behoefte van de baby.
    Als hij steeds wakker zou worden van de honger zou ik niets willen veranderen maar volgens mij is dit een gewoonte ggeworden waarbij hij steeds enkele slokjes neemt , soms slikt hij niet eens maar is het alleen sabbelen.

vandaar mijn vraag om advies hoe ik dit kan doorbreken.

3. Ronja

Ronja Actief lid

Feb 8, 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Ken je 'night weaning'? Misschien kun je daar eens op zoeken. Ik heb er veel positiefs over gehoord. Vooral dat het de meest kindvriendelijke manier is (als in niet laten huilen enzo).

En gelukkig dat mijn mening niet verkeerd overkwam. Ik wil namelijk niet oordelend overkomen, ondanks wat ik van iets vind doet iedereen het immers anders. Soms wel eens moeilijk hoor. :)

4. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Daar heb ik nog niet van gehoord, ik zal zeker eens zoeken naar meer info.
    Laten huilen ben ik ook echt niet van.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Flashfly: waarom leg je je baby dan naast je als hij daar wakker van wordt en slecht een paar slokjes wil en jij en je man daar doodop van raken?

Je kan hem toch in een wiegje in de kamer of een co-sleeper leggen?

Hier ook nachtvoedingen, maar gewoon een paar goede sessies. Mijn kind heeft nooit gesabbeld of een paar slokjes genomen. Dat is nu iets dat je zef in stand houdt.

De meeste moeders die samen met hun baby slapen doen dat juist omdat ze het makkelijk vinden en doorslapen als hun baby bij hun drinkt.

6. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hij sliep in zijn wiegje naast mijn bed. Maar daar ia hij nu uitgegroeid. Campingbedje ernaast gehad maar dat matrasje is natuurlijk nooit zo goed als in zijn ledikant.
    Hij heeft nu 2nachten op zijn eigen kamer geslapen maar hij wordt nog steeds vaak wakker. Ik laat hem dan niet huilen maar pak hem i mijn bed waar hij drinkt (2 nachtvoedingen drinkt hij gewoon goed) of sabbelt. Dan dutten we allebei weg en als zl slaapt leg ik hem om.
    Ik hoop gewoon dat hij steeds minder vaak wakker wordt maar weet niet hoe ik dat kan stimuleren zonder hem te laten huilen.

7. Ronja

Ronja Actief lid

Feb 8, 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Wij hebben dus een co-sleeper gemaakt van een Ikea-bedje. Gewoon zijkant eraf gelaten en tegen ons bed aan. Eventueel nog vastzetten.

Maar ik zou echt eens kijken naar 'night weaning' van Dr Jay Gordon. Veel positiefs over gehoord. Gaat juist over niet laten huilen maar er zijn voor je kind.

8. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is dat ook weleens.. dat alleen sabbelen. Als hij binnen de 3 uur (na een goede voeding ervoor) weer komt probeer ik eerst té sussen, knuffel té geven. Enkele keer lukt dat. Anders pak ik hem en knuffel even en leg hem weer terug... ook dit lukt af en toe. Maar zoals vannacht.. hij werd zo verdrietig/bozig dat ik hem toch weer heb aangelegd... 3 min sabbelen en kan hem weer tevreden terug leggen.. afgelopen nacht er 4x uit... nacht ervoor 2x.... en doe niks anders... Het komt wel... maar wanneer?!!....

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik ga ook meer proberen te troosten, bem kapot nl..

Hier slaapt ze overdag goed maar s avonds niet. gaat om 22.00uur met ons mee naar boven, (eigen bedje) maar wordt vrolijk om 23.30 alweer wakker.. Ik leg altijd meteen aan maar ze komt nu al tijden 3x en dat vind ik ook teveel. Ik probeer overdag meer te gaan geven want dan laat ze er uren tussen en geeft niks aan. Het lijkt niet echt te helpen, maar goed.

Vannacht 23.30 had ik nog nauwelijks nieuwe voeding dus ze heeft geen drup gehad.. Ik heb haar terug gelegd en ze slipe 'gewoon' weer tot 3.00uur. Blijkbaa niet nodig geweest dus.. Wel moeilijk, aanleggen is opzich het makkelijkst maar ze wennen er wel aan. Kijk, wil je blijven voeden en vind je het prima, ok. Maar langer dan een jaar voeden hoeft voor mij niet, zeker nu ik zo weinig dingen mag eten. (melk, soja ei en tomaat.) Ik heb het er graag voor over maar soms is het best even moeilijk, vooral in de vakantie met bbq, iedereen lekker stokbrood, salade, vlees en ijs, en ik: Komkommer, gehakt en ui en fruit. Lijk mevrouw Rauwer wel ;)

Maar goed, ontopic, met mn oudste rond 10 maanden ook tijden gesust en gewandeld omdat ik die nachtvoedingen niet meer trok. Ja, nog pittiger maar dan kan ML tenminste ook een keer!

Succes TS, je moet er echt doorheen denk ik. Laatst las ik ier van iemand die cold turkey stopte met s anchts melk, dat kan ik niet. Maar om 22.00, 12.00, 3.00, en 6.00uur bijv, heb ik het écht wel gehad!!

10. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    2jees, zwaar he. Ik hoop dat jij ook snel een (redelijk) goede nachtrust terug krijgt.
    We voeden met alle plezier maar uiteindelijk moeten we ook goed voor onszelf zorgen, een beetje slaap helpt daarbij.

11. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    @marvb, wanneer? Dat is DE vraag!
    Zo herkenbaar wat je schrijft. JIj ook veel succes.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jullie houden elkaar dus wakker.
    Ik zou dus voor die co-sleeper gaan.

Ik heb nooit laten huilen. Ik voedde gewoon. Als je je daarbij neerlegt, wordt het vast een stuk makkelijker? Mijn zoon ging van meerdere nachtvoedingen naar doorslapen bij precies 24 maanden.

8/9 maanden is een hectische tijd qua sprongetjes, tanden etc.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,818
    5,953
    113
    Female
    Hier ging reflux-zoon met 10 maanden opeens doorslapen. Tegelijkertijd toen maar ook even 2 weken de borst geweigerd aahhh
    Maar goed wie weet zit het er dus wel aan te komen TS!

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Dat was hier precies zo Zoe! Ik ben toen niet weer begonnen omdat ik 1 jaar genoeg vond. Op koemelk overgegaan, maar tweede dochter heeft KMa ed dus hoe dat gaat weet ik nog niet.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,818
    5,953
    113
    Female
    Ik had mezelf 2 weken gegeven want ik zag mijn productie achteruit vliegen, kolven is nooit echt heel effectief geweest.
    Wat was ik blij dat hij uiteindelijk toch weer een keer toehapte..

Als jij die grens al had staan, dan heb je iig niet te maken gekregen met een kindje dat niet zonder mamaborst kan...maar het lijkt me wel een heel abrupt afscheid! :)...

16. 2jees

2jees Niet meer actief

Ja dat kan ik me voorstellen!

Nou was echt abrupt zeg.. Ze was ook echt iemand die veel clusterde en lekker 'hing'... Heb wel wat traantjes gelaten hoor!

17. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik leg mijn dochter ook iedere avond op haar eigen kamer en pak haar alleen als ze echt wakker wordt. Ik leg haar midden in de nacht ook niet meer terug, want ik val dan altijd in slaap bij het voeden. En ineens sliep ze eens een keer door tot de ochtend. Gewoon aanleggen en geen zorgen maken over terugleggen maar lekker doorpitten.

Waarschijnlijk heeft je productie er wel onder te lijden als je zo moe bent. Misschien kan hij een nachtje uit logeren, zodat je in ieder één nacht fatsoenlijke slaap hebt. Dat kan je een hoop goed doen. En dan weet je ook gelijk hoeveel honger hij echt heeft 's nachts. Verder goed voor jezelf zorgen, goede voeding, veel groente en fruit etc.

18. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Kyan slaapt nu al een paar nachten op zijn eigen kamer en het was drama. Om het uur, anderhalf uur wakker
    Gewoon elke keer aangelegd en zodra kyan uitgedronken was, en ik weer wakker was hem weer terug gelegd. Zo vermoeiend.

Tot vannacht. :)
    Ik heb rond de volgende tijden gevoed
    21.00 -23.00 - 3.45 - 7.30 uur
    Wauww wat fijn.
    Hopelijk vannacht weer zo.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,818
    5,953
    113
    Female