Mijn jongste dochter word bijna een jaar. en heeeeeel langzaam zijn we aan het afbouwen. jammer genoeg krijg ik alleen maar negatieve reacties. Niet om het feit dat ik ga stoppen. maar om het feit dat ik zo "lang" voedt. Ik deelde het met mijn beide ouders dat ik nu waarschijnlijk ging stoppen. maar dat ik heeeel trots was dat ik het een jaar heb gedaan.Helemaal omdat de borstvoeding met de eerste niet lukte. De reactie van mijn moeder: Nou dat werd toch ook wel tijd zeg! ze moet toch ook gewoon eten? dat kind moet toch niet meer aan de borst? Mijn reactie was dat ze wel gewoon at. brood avond eten toetje enz. alleen het drinken doet ze nog vooral bij mij. De reactie van mijn vader: Tja ik vind dat ze al groot genoeg is. Kun je ook wel zien aan het feit dat ze zo dik is. Maar goed het is jouw kind dus jij beslist. En zelfs de Huisarts vandaag. Mijn dochter kreeg wat meer exzeem plekjes. mijn vraag was of dat kon komen door het feit dat ik wat minder borstvoeding gaf. want dan zou ik niet stoppen want als ik het door door te voeden enigzins kon beperken dan deed ik dat graag. De Huisarts Nou ik zou maar gewoon stoppen hoor! Het is wel mooi geweest zo. IK zelf word hier best een beetje verdrietig van. Ik ben trots dat ik het een jaar heb volgehouden Ik hoef helemaal geen schouderklop ofzo,maar vind het wel leuk om te delen. En dan krijg ik reacties alsof ik een freak ben dat ik mijn dochter al een jaar "live" borstvoeding geef. als ik zeg dat tegenwoordig 2 jaar borstvoeding geven geadviseerd word kijken ze me helemaal aan alsof ik gek ben. De reden dat ik nu stop is omdat ik met gezondheidsredenen kamp, en mijn pijnstilling eigenlijk fiks omhoog moet. waardoor ik dus wel moet. Maar ik vind het nog steeds wel jammer. Ik sluit weer een periode af. en een speciaal moment dat ik en mijn dochter alleen samen konden delen. Het was wel fijn geweest dat iemand mij iets steun gaf. zelfs mijn partner is niet echt pro borstvoeding. Bij de oudste was het allemaal veel makkelijker. Konden we makkelijker even wegbrengen enz. Hij voegt er dan aan toe JA> jij beslist natuurlijk. maar mocht er ooit nog een derde komen weet ik niet hoe ik tegenover borstvoeding zou staan. waarom typ ik dat allemaal? Ik moet het gewoon even kwijt. Het maakt me gewoon verdrietig....
Knuffel meis. Je hebt je dochter toch mooi het allerbeste gegeven en dat is iets waar je trots op mag zijn en best wat positieve woorden over gezegd mogen worden!
he bah wat rot dat mensen zo reageren. ze moeten juist supertrots op je zijn dat je je kindje zo lang hebt gevoed. dat is toch fantastisch. heel vervelend als mensen zo doen en vooral een arts moet beter weten.en dat je nu moet stoppen is heel rot, maar wel met een goede reden natuurlijk. je vraagt er dan niet om, maar toch wil ik je een schouderklopje geven en geniet nog even van die mooie momenten meid
Jammer hoor, dat mensen zo reageren, heel herkenbaar (onze dochter krijgt ook nog borstvoeding). Jammer ook dat je moet stoppen, maar hartsikke goed dat je 't ondanks 't gebrek aan support zo lang hebt volgehouden!
ach meid... sommige mensen... zucht! petje af hoor dat je een jaar hebt gegeven. (en als je door wilt gaan moet je het gewoon doen, alleen stoppen als je zelf wilt). Ik heb hier ook een partner en omgeving die meer dan 6 weken borstvoeding gek vinden... Uiteindelijk ben ik met 7 maanden gestopt omdat het gezeur zo zat was... maar jammer vond/vind ik het wel.
Pfff wat een gezeur zeg! Met zo'n omgeving zou ik persoonlijk liever de konttegen de krib gooien en aankondigen dat kind borst krijgt tot het kan lezen (of dat dan door gaat is een tweede natuurlijk, maar alleen al om een punt te maken. Lieve help zeg, je bent pas op de helft...iets om trots op te zijn, niet om op aangekeken te worden. En dan vanwege medicatie je gedwongen voelen te stoppen...dan hoor je schouderklopjes te krijgen en steun, niet van die stomme opmerkingen! Btw heb je al eens op het medicijnen overzicht op borstvoeding.com gekeken hoe het zit met jouw medicatie?
@ dirskmama Ja ze hebben een T3 maar ik weet nu hoe ik me er zelf op voel. daarnaast kan er ook afhankelijkheid optreden. Dus als ik meer moet wil ik mijn kleintje dat gewoon niet aandoen om haar dat te geven.
Je hebt het harstikke goed gedaan! Dat ten eerste en zeer jammer dat je nu gedwongen moet stoppen, maar laat niet zo tegen je praten door notabene je familie meid, je hebt je dochtertje het beste gegeven.
Ik sluit me bij de reacties aan! Je mag trots zijn op jezelf! Jammer dat je door medicatie noodgedwongen moet stoppen. Hier moest de omgeving er wel aan wennen maar hebben ze t wel geaccepteert. Trek me er gelukkig ook weinig van aan. Mijn man is er in meegegroeid. Bij de 2e zal het vast al minder reacties opleveren hier.
heel veel respect! hier nog geen ervaring met borstvoeding geven maar mijn doel staat voorlopig juist op minimaal een jaar! ik hoop dat te halen. mensen moeten niet zo dom doen en zich eens verdiepen in de materie voordat ze er nare opmerkingen over maken.
Bij t3 moet je inderdaad gaan afwegen wat het zwaarste weegt. Is er geen bv-vriendelijk alternatief voorhanden? Tjeempie zeg, doe je zo je best...heb je zo'n omgeving...'t is niet eerlijk!
Wat jammer, zeg.... Helaas heb ik er ook ervaring mee, maar gelukkig niet van de mensen dicht bij me. Ik wil jouw een digitale knuffel geven, want het is gewoon geweldig dat je het hebt kunnen en willen doen!!!! Je kan terugkijken op een mooie ervaring! TOP!
Ik meen me te herinneren van mijn opleiding dat de moleculen van morfine of een verwante te groot zijn om in de moedermelk te komen, en daarom wel kunnen. Na een sectio krijg je vaak ook enige tijd morfine in je infuus en dan mag je ook aanleggen. Maar ik herinner me het fijne er niet meer van, je zou het even kunnen navragen bij een lactatiekundige, als je meer wilt weten, ik durf het niet met zekerheid te zeggen, het is al weer 9 jaar geleden. Herinner me wel dat ik erg verbaasd was.
hm ik kan er eens navraag naar doen. Het probleem zelf vind ik niet echt het morfine maar het gevaar van verhoogde serotine in de hersenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat daar problemen op latere leeftijd van kunnen komen. (weet even niet meer waar ik het kan vinden) nou ja we zullen wel zien hoe het allemaal loopt. Ik ben wel blij dat iedereen hier zo lief reageert. voelt zo veel beter dan al die afkattende reacties
Hè, TS, wat naar voor joh. Ik denk dat de reacties van de mensen meer over hen zelf zeggen als over jou. Jij hebt je meisje het beste gegeven wat je had en daar mag je heeeel trots op zijn! Ik herken je gevoel wel hoor, ik ben vorige week gestopt na 15 mnd bv en ik kreeg ook zulke reacties. Ik heb me er weinig van aangetrokken en maar gedacht, jullie weten niet beter..
Tjongejonge, waar bemoeien al die mensen zich mee? Waarom negatief over zoiets positiefs?! Bij mijn eerste twee lukte de bv niet, ik heb enorm gebaald maar me er na 6 weken bij neer moeten leggen, bij mijn derde lukte het na een valse start met sondevoeding om hem goed aan de borst te krijgen en hij heeft negen maanden gehad, toen gestopt omdat we een broertje of zusje wilden voor Bas en ik maar niet ongesteld werd. Nu, met Daan en Anko loopt het ook weer super en ben ik vast van plan het deze keer wat langer vol te houden. Het 'probleem' van nog een kindje willen is er niet meer dus niets staat me in de weg (behalve dat ik wat hard afval, als ik te ver onderuit zak zou dat een stopreden zijn). Maar hier in de omgeving vragen naasten ook al na een maand of 3-4 wanneer ik van plan ben te stoppen? Ik zeg dan altijd maar dat ik dat nog wel zie en dat zolang het loopt ik het superhandig vind. Al die flesjes... Veel te compex! Over het wegbrengen, Daan en Anko zijn nu 5 maanden en krijgen nog 4 voedingen per dag. Ik kan het makkelijk hebben om een voeding over te slaan, dus eens in de zoveel tijd gaan ze een dagje naar oma. Daar krijgen ze een fles. Ze zijn nu ook bij oma, zodat ik zometeen kan gaan schaatsen met de oudsten. Heerlijk! Als je dat niet te vaak doet dan ontregelt je lichaam zich ook niet, tenminste.. bij mij nog niets van gemerkt. Je moet het geen dagen achter elkaar doen natuurlijk! Succes met de beslissing over stoppen of niet, als ik zo lees dat het eventueel verder kan icm de meds en je staat er zelf achter dan zou ik het zeker voor de omgeving niet laten!
Jeetje meid, wat naar om zoveel negatieve reacties uit je omgeving te krijgen. Ik vind juist dat je het hartstikke goed hebt gedaan!! Ook ik krijg af en toe negatieve reacties maar gelukkig ook best wat positieve. Bij de negatieve reacties hou ik me ook altijd maar voor dat diegene er niks van weet, en dat als hij/zij zich er in zou verdiepen, hij wel anders zou praten! Probeer het naast je neer te leggen, en wees trots dat je je kindje zo lang het beste dat er is hebt kunnen geven!
Ik begrijp je maar al te goed!!! Hatelijk als ze zoiets zeggen!! Maar je hebt dat supergoed gedaan, en je bent fier met reden!!! Hier ook een dochter van iets meer dan een jaar! En ook nog steeds bv. Maar nu is ze deze week ziek geweest, en heeft ze heeeeel weinig gegeten! Mijn melk is dus bijna op, en ik denk dat de bv dus aan zijn einde zit... Heel verdrietig maakt me dat, maar de mensen rondom me vinden het nu ook wel welletjes geweest!! Verschrikkelijk als ze zoiets zeggen!!!! Zit ik ook nog met het probleem dat ze de groeimelk en de fles die erbij hoort maar niks vind!!! Dus op het moment zit ze bijna volledig zonder melk... niet leuk