Advies gevraagd! peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shawarma, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Mijn zoontje is 2,5, word in mei 3 jaar.
    Hij zit al even op een peuterspeelzaal, waar die een ochtend in de week is.
    Dit gaat echter niet heel lekker.
    Hij gaat al huilen als ik daar aankom, soms tot spugen toe..

In de groep zelf zitten in totaal 4 kinderen.
    Ik zelf denk dus dat de groep te klein is.
    Als we daar aankomen zit er al een jongentje te huilen en dat werkt natuurlijk ook niet bevordelijk.
    Weet even echt niet meer wat ik moet doen.

Mijn dochter zit zelf op de basisschool die bij de peuterspeelzaal zit, dus het heeft geen zin om hem naar een andere peuterspeelzaal te brengen die verder ligt.
    Wel is er een voorschool aan de overkant maar deze hoort weer bij een andere basisschool, en ik wil graag dat mijn zoon gewoon naar dezelfde basisschool gaat als hij 4 word, als mijn dochter.

Wat zouden jullie doen?

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Jeetje wat vervelend! Mijn dochter loopt soms ook nog wat te dreinen, maar niet zo erg en zeker niet tot spugens toe!. Eenmaal binnen is ze stil en gaat ze haar gangetje.

Ik heb op een gegeven moment een gesprek aangevraagd met de leidsters om te vragen hoe zij het vonden gaan en of zij de indruk hadden dat ze het niet naar haar zin had. Ze blijkt dus op de groep gewoon alles mee te doen.

Ik zou denk ik een gesprek aangaan met de leidsters en hun naar hun mening vragen. Zij zijn toch opgeleid en kunnen je misschien adviseren met hoe verder. Misschien is je ukkie er nog niet aan toe?

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    1. Niet de avond vantevoren vertellen maar pas in de ochtend dat hij naar de speelzaal gaat.
    2. Afscheid met een vast ritueel en kort houden.
    3. Iets meegeven van jezelf (bijvoorbeeld jouw ring aan een touwtje om zijn nek). Zo lijkt het voor hem net alsof mama bij hem is en dan weet hij zeker dat je terug komt. Hij heeft jouw ring. Tja, het werkt echt bij een vriendin.
    4. Vraag eens aan de speelzaal hoe het gaat als je weg bent. Gaat hij later wel leuk spelen? Heeft hij door dat je het er moeilijk mee hebt?
    5. geef de knuffel mee

Ik ruil zelf een ochtend met een vriendin. De ene week is haar dochter hier en de volgende week mijn dochter daar. dat is leuk voor de kinderen, gratis en je hebt lekker een ochtend vrij. Mijn ervaring is dat 2 kinderen makkelijker zijn dan 1. Ze gaan lekker met elkaar spelen.

4. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Die ketting is inderdaad een idee.
    Als hij gaat hou ik telefonisch contact met de leidster.
    Ik bel na een halfuurtje hoe t gaat.
    Soms speelt ie dan al wel en soms huilt hij dan.
    Heb toen de afspraak gemaakt van als hij over een kwartier nog huilt, dat zij me dan zou bellen.
    Dat was niet gebeurd.
    Maar het erheen gaan is gewoon zo een drama, ik bedoel tot spugens toe??
    En zoals ik al zei is het niet omdat de groep zo klein is?
    3 andere kindjes maar.
    En heb helaas geen contact met iemand die daar ook een kindje naar toe brengt..
    Zit echt ff met me handen in t haar.
    En het is niet goedkoop ook.. En als je ziet dat het dan zo gaat..
    Ik weet het ff niet meer.

5. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter had dat ook zo! Ze rende ook zelfs panisch de weg op naar de auto toe. Dat was voor mij de druppel. Ze is toen niet gegaan en daarna ook niet meer. Op haar groep zaten veel meer kindjes. Ik vind dat de PSZ geen verplichting is en het leuk moet blijven. Je doet het tenslotte voor je kindje. Ik vind dat als een kind het zo erg vind je ermee moet stoppen. En ff wennen met tranen is natuurlijk normaal. Maar huilebn tot aan spuugen niet.. Maarja dat is mijn visie :). Mijn dochter word in juni 3 en wij gaan het in september nog eens proberen.

Succes! groetjes

6. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Hallo fleur,

Ik vind ook dat ik het niet moet forceren.
    En denk dat het idd te vroeg is voor hem.

Ik denk dat ik maar wacht tot hij 3 word en het dan nog eens probeer..

7. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Dit heb ik zelf ook gedaan bij mijn dochtertje. Ze was de eerste weken dat ze naar de PSZ ging 3 uur lang aan het huilen en overstuur, spugen etc.
    Een sleutelhanger met een beetje parfum in haar broekzak gedaan en uitgelegd dat mama altijd bij haar is. Als ze mama mist, hoeft ze alleen maar haar hand in haar zak te doen en voelt ze dat mama bij haar is.

Geloof het op niet....nooit meer problemen gehad. Wel nog even huilen bij het weggaan, maar thuiskomen met de mooiste tekeningen en lachen als ik haar kom halen.

Het is het proberen waard....

Succes

8. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hoelang huilt hij ?? ze mogen max 20 minuten die overschakeling te maken is mij verteld door de psycholoog
    huilen ze daarna nog is er toch echt wat aan de hand waardoor hij dus echt niet wil

N heeft ook een periode gehad en moest toen van N haar psycholoog vragen hoelang ze dus huilde
    dit was dus echt alleen tot ik de deur uitstapte daarna was het over

9. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Gelijk heb je. Psz moet leuk zijn en geen gevecht

10. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Je zegt dat het erg duur is. heb je al eens bij een buurthuis geinformeerd? Daar gaat mijn dochter heen, 5 euro voor 2,5 uur. Je kunt ook wel een via bijzondere bijstand subsidie krijgen, informeer eens bij de gemeente(website).

Misschien is er iets dat je kind niet aanspreekt. Je kunt eens ergens anders gaan kijken? Ik zou het niet meteen opgeven maar jij kent je kindje het beste! Hoe is hij verder? hangt hij aan je of kan hij ook zelfstandig spelen?

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja na de voorschools kan hij toch alsnog naar de school van jouw keuze? Zeker als deze psz maar 4 kindjes heeft in de groep is het vriendjes-"probleem" ook niet echt van toepassing lijkt me :)

Onze kdv-juf zei overigens altijd dat hij in 1 ochtend per week niet echt de kans heeft om aan de groep te wennen.. Maarja wederom met slechts 3 andere kindjes is er niet echt sprake van een groep.
    Waarom zijn het er zo weinig? Is de school ook heel klein?

ik zou het toch moeilijk vinden om hem weg te brengen als hij zo fanatiek niet wil.

12. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Bedankt voor jullie reacties,

Mijn zoon huilt denk ik wel een half uurtje als ik weg ben.
    Ik heb verschillende dingen geprobeerd, het kort houden en juist wat langer gebleven.
    Dit werkt allebei gewoon niet.

Mijn dochter zat ook op deze peuterspeelzaal en ik nam hem toen de tijd altijd mee met brengen en halen, zodat het niet zo vreemd meer was voor hem.
    Toen zaten er meerdere kindjes op.

Ik denk dat het nu ook gewoon te duur word voor de mensen.
    Ik betaal voor 1 x in de week van kwart voor 9 tot kwart voor 12.
    47 euro per maand.
    Het is een particuliere peuterspeelzaal.
    Misschien dat dit de reden is dat er ineens zo weinig kinderen zijn?

Ik wil toch eens bij een voorschool gaan kijken.
    Maar dat moet wel weer in de buurt zijn van die basisschool anders redt ik het niet om en mijn dochter naar school te brengen en hem naar de psz te brengen.

Ik heb daarnet nog even gebeld en de opzegtermijn is al 2 maanden.
    Dus ik zit er nog 2 maanden aan vast..

13. muis26

muis26 Fanatiek lid

dit zou ik nou ECHt niet doennnnnnnn, hartstikke gevaarlijk man een touw om een nek van een kind van 2.5..........

14. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Inderdaad wat Muis al zegt..

Verder kan het ook zo zijn dat ie er inderdaad nog helemaal niet aan toe is.
    Dat was bij mijn zoontje ook zo een half jaar geleden, en ik heb toen de keuze gemaakt om hem thuis te houden.
    Nu mag ie a.s. dinsdag weer gaan proberen..
    Ik zeg expres proberen, want mocht het echt niet gaan, hou ik hem gewoon thuis.

15. XoXo

XoXo Niet meer actief

Toen mijn zoontje 2 was mocht hij ook naar de psz omdat hij een spraak/taalachterstand heeft (hier is het normaal va 2,5 / 3 jaar).
    De eerste weken waren verschrikkelijk :( Ik heb hem toen weer van de psz afgehaald. Met 3 jaar weer geprobeerd en het ging gelijk heel anders. Hij huilt nooit meer en gaat met plezier naar de psz. Ik denk dat hij er eerder gewoon nog niet aan toe was. Jou kindje is ook nog erg jong, misschien is het beter om over een half jaartje weer te proberen?

16. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Dom, dom, dom:$. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het bij mijn vriendin gezien en daar werkt het goed. Ik heb het daarom zo erbij geschreven:). Ik zal mijn vriendin er ook op wijzen. goh, wat onhandig. Zo zie je maar dat een forum goed is, thanks!:)

17. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Ja ik vermoed ook dat hij er gewoon nog niet aan toe is.
    Vind het wel jammer dat je 2 maanden door moet betalen voor je het opzegt.
    Beetje krom in mijn ogen.

18. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Mijn meisje is ruim 2,5 en gaat sinds november naar de peuterspeelzaal. Mijn dochter heeft er ook verschrikkelijk veel moeite mee, nog steeds. Alleen de eerste twee keren ging het goed, daarna besefte ze zich blijkbaar dat het menens was. Oh, wat heeft mijn meissie gehuild, ze hebben haar van me af moeten trekken, echt verschrikkelijk om mee te moeten maken als moeder. Spelen met andere kindjes heeft ze op de psz nog nooit gedaan, ze wil alleen maar bij juf op schoot zitten (gelukkig zijn er altijd hulpjuffen en stagiaires bij) en wil niks, ze zit alleen maar voor zich uit te staren.

Toch denk ik er niet aan om het op te geven. Eén keer had ik het er wel heel erg moeilijk mee en begon ik te twijfelen. Ik ben gaan nadenken en heb besloten ervoor te gaan. Ik wil haar de kans geven om te laten zien dat ze het kan. Ik denk dat het niet goed voor haar zelfvertrouwen als we ermee zouden stoppen. Je denkt dat je kind er misschien nog niet aan toe is, maar je ontneemt haar daarmee natuurlijk ook een kans om te laten zien dat ze het wel kan! Het kost misschien een beetje meer tijd dan bij een ander, maar als je haar die tijd niet geeft, kan ze ook niet laten zien dat ze het kan.

Dit is dus mijn mening. Ik moet wel zeggen dat mijn gevoel bij de juffen heel erg goed is. De juffen zijn lief voor haar, het voelt goed om mijn kind bij ze achter te laten. Was dat gevoel niet goed, dan had ik er wel voor gekozen om haar daar weg te halen en een ander plekje te zoeken.

Heel veel sterkte met de situatie!

19. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Bedankt marjann voor je reactie.

Ik vind ook dat je je eigen kind de kans en tijd moet geven die hij of zij nodig heeft.
    Maar ik denk wel dat er een grens is.
    Ik heb op zich een goede indruk van de leidster, maar niet van de groep zelf.
    Ik denk dat het gewoon niet echt gezellig is.
    Als ik daar al aan kom is het zo stil dat je een naald kan horen vallen.
    Ik weet niet of mijn zoon dat dwars zit, maar heb dat zelf wel.
    Ik heb altijd met mijn dochter meegemaakt dat er genoeg andere kindjes waren en het gewoon gezellig druk was.

Ik ga het aankomende woensdag toch gewoon proberen.
    Ook omdat je toch door moet betalen en het een tijdje geleden is dat hij uberhaupt is gegaan.
    En ik ga het afscheid gewoon kort houden.
    Maar ik zit nog steeds in twijfel of ik hem niet ergens anders heen zal brengen.
    Waar er misschien wat meer kindjes in de groep zitten.
    Ik ga er ook nog even over praten met de leidster.

20. Alita

Alita Niet meer actief

precies...hij is er gewoon nog niet aan toe ...;)

Deel Deze Pagina