We sparen op een aparte spaarrekening waar we zelf bij kunnen. Het streven is om de kinderen te helpen bij het betalen vd studies zodat ze redelijk schuldvrij de wereld in stappen. We zitten niet aan het spaargeld en sparen bijna alle kinderbijslag. Maar mocht er ooit iets gebeuren waardoor we onverwacht het geld zelf nodig hebben, dan willen we er wel bij kunnen. Het is een streven en geen vaststaand doel...
spaarrekening voor kinderen.. waar ik aan kan.. en waar ik gewoon ook van op kan nemen.. met 5 jaar krijgen ze rente over bedrag dat er op staat.. met 10 jaar, 15 jaar en 18 jaar krijgen ze rente over bedragen die in tussentijd zijn gespaard. als ze 18 zijn, opent bank automatisch een spaarrekening voor hun en zet dat geld daarop. bij mijn oudste 2 ben ik meteen gemachtigd om het alsnog in de gaten te houden, zelfs nu mijn zoon 21 is,... gaat er geen cent vanaf zonder toestemming van mij.. woont nog steeds thuis.. ze hebben er uiteindelijk een pc van mogen kopen, hun rijbewijs kunnen halen etc..
Ik lees graag even mee! Heb zelf ook een vraagje: wanneer zijn jullie begonnen met sparen? En wat is een beetje fatsoenlijk bedrag (heel begrijpelijk als je hier niks over wil zeggen, hoeft ook niet)? Alvast bedankt!
Wij hebben een spaarrekening waar dochterlief zelf niet bij kan, ook niet als ze straks 18 is. Het geld is wel voor haar bedoeld (studie, huisje, auto etc.). Maar wij sparen best veel. We sparen 100,- per maand voor haar op die rekening, dus reken maar uit. Daarom ervoor gezorgd dat zij niet straks als ze 18 is, binnen een maand al ons gespaarde geld erdoorheen jaagt. Wij houden zeggenschap en wij bepalen waar het geld aan uit gegeven wordt.
Volgens mij is zilvervloot tot 600 per jaar en niet minstens 600. Daarnaast vind ik 18 te vroeg, hier krijgen ze het pas met 21 jaar.
Wij hebben een ABN royaal rekening met een bewind tot 25 jaar. Dan krijgt hij pas de beschikking over het geld.
Ik heb het topic niet verder gelezen maar zou geen zilvervloot nemen, spaarrekeningen leveren niets op, ook deze 'bonus' aan het einde niet. Als je dat terug rekent is dat maximaal net 0,5% extra opbrengst per jaar. Je kunt beter jaarlijks een bedrag in een spaardeposito tegen een vaste looptijd en een vaste looptijd doen, en dan valt het geld ook vrij aan jullie en niet aan de kinderen. Voor de belasting maakt het niets uit want spaarrekeningen van de kinderen vallen nu ook in jullie box 3.
Het klopt wat iemand hierboven ergens zegt. De rechter ziet de stortingen op de rekeningen als eens gegeven blijft gegeven. Ookj al heb je als ouder voor die rekening getekend en ook al weten je kinderen niet dat die rekening er is. De rekening staat wel op het kind zijn naam. Als het kind 18 is krijgt het wel de informatie en kan het als het dat wil ook terugkijken naar de bij en afschrijvingen. En als daar dus gekke dingen tussen staan kan het kind naar de rechter om het geld terug te vorderen.
Wij hebben een Rabo regenboogrekening voor onze rekening waar we voor de kids op sparen. Krijgen ze ook pas als ze een jaar of 18 zijn.
Wij hebben voor beiden een rekening die (nu) op hun eigen naam staat. Gewoon, voor de herkenbaarheid. Het doel is natuurlijk dat dit hun geld wordt. Maar als mijn man en ik tegen de tijd dat ze een jaar of 17 zijn denken dat het betreffende kind er niet verantwoord mee om kan gaan, wordt het gewoon weer 'ons' geld. Dan openen we zelf wel een extra rekening op onze eigen naam waar we dat geld op laten staan tot wij vinden dat ons kind er wel verantwoord mee om kan gaan. Of we zullen in plaats van geld 'in nature' bijdragen. Ik zou dus niet gauw geld vastzetten op een rekening op naam van het kind die op of ná de 18e verjaardag vrij komt. Dan heb je er geen zeggenschap meer over. En je weet nu niet of dat dan wel verstandig is. Dus als je het ooit vastzet, zou ik je aanraden om het dan met 17,5 te laten vrijkomen zodat je het eventueel nog apart kunt zetten.
Hier hetzelfde maar bij de ASN bank En idd als ze er niet van weten kunnen ze er ook geen aanspraak op maken
Wij hebben voor de kinderen 2 toekomstspaar rekeningen geopend, daar komt het geld op wat ze krijgen met verjaardagen of extra's en van de familie. Zelf hebben wij een spaarrekening geopend waar elke maand een x bedrag op wordt gestort tot hun 18e. Wij hebben daar het zeggenschap over, het is voor evt. studie/rijbewijs etc. en als ze uit huis gaan krijgen ze de rest. (ons plan is per kind 10.000 als het financieel goed blijft gaan)
Ik heb wel een zilvervlootrekening voor mijn dochter, vanwege het aantrekkelijke bonusbedrag dat je krijgt als ze 18 wordt. Je kan max. 600 euro per jaar sparen. Daarnaast hebben mijn ouders een spaarverzekering voor haar geopend bij Dela, krijgt ze ook een mooi bedrag extra als ze 18 wordt.
Uhhh, als de rekening op hun naam stsaan, dan is de rekening van hun wanneer ze 18 zijn. Dan mij jij als ouder er geen geld meer afhalen - volgens mij.
Je zou het, vlak voor ze 18 worden, voor 5 jaar vast kunnen laten zetten ergens voor een beetje extra rente
Wie zegt Dat ik er geld van af ga halen? Het is hum geld idd maar als zij niet weten dat ze een rekening hebben met behoorlijk wat geld dan kunnen ze het ook niet uitgeven. Wij blijven er van af,duh. Vind het leuk om ze er mee te verassen op een bepaald moment wanneer ze het goed kunnen gebruiken bijv.
Wij hebben silvervloot en normale spaarrekening voor ze. Zilvervloot mag je max 600 per jaar op storten en je krijgt elk jaar de huidige rente en als je minimaal 10 jaar hebt gespaard krijgen je kids op hun 18e over het gespaarde bedrag 10% rente. Je kunt er altijd bij komen alleen als je er wat af stort dan vervalt alleen die 10% rente aan het einde. Daarom sparen wij ook op een normale spaarrekening
Als het kind bij dezelfde bank een rekening heeft lopen vanaf hun 18e als waar ooit geld heeft gestaan voor hun 18e maar eraf gehaald omdat ze er niet klaar voor waren, dan kunnen ze dit gewoon zien hè bij Internet bankieren als ze terug kijken? De jaaroverzichten van saldo januari en saldo december zijn in te zien en dan zal het kind kunnen zien dat er ooit geld heeft gestaan. Ik merk dat banken ontzettend vaak verkeerde informatie geven, de bank zélf geeft jou een machtiging om geld te storten en op te nemen van de rekening van het kind maar de wet zegt toch echt dat je alleen geld mag storten op rekening die specifiek op naam van jou kind staat en niet geld mag opnemen voor jezelf. Ook al zou daar in het echt niet snel gedonder mee komen en is het logisch dat je het eraf haalt als kind er niet klaar voor is maar banken mogen wel een keer gaan aangeven dat de wet toch iets anders voorschrijft en je kind het geld wel via de rechter terug kan opeisen. Dus machtiging, zeggenschap, mede naam op contract etc hoe de bank het ook brengt, je mag 'officieel' niks met dat geld als de rekening op naam van het kind staat.
je begrijpt haar verkeerd Ze bedoelt dat als die rekening op hun naam staat, jij er niks meer over te zeggen hebt als ze 18 worden. dus stel dat je kids rond 18 jaar helemaal los gaan in drinken en uitgaan, dan wil je waarschijnlijk niet dat ze dat geld verbrassen. als de rekening op hun naam staat dan kan jij op dat moment niet de rekening leeg trekken om tijdelijk op je eigen rekening te parkeren tot ze WEL volwassen genoeg zijn. Het staat dan op hun naam en jij hebt er dan niks meer over te zeggen. ze kunnen er zelfs een zaak van maken. enneh, ze komen er echt wel achter dat er nog een rekening op hun naam is hoor.... er komt heus wel een keer post of zo voor ze binnen..