Advies gevraagd: Spaargeld voor kinderen

Discussion in 'Mama en gezin' started by Child, Feb 19, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Hier een rabo regenboogrekening op naam voor de oudste en voor de jongste moet ik nog een rekening openen. bij beide stort ik maandelijks een bedrag. voor echte studie of zo heb ik een rekening op mijn naam en hier mogen ze niet aankomen. tegen die tijd zie ik wel waar ik het aan besteed. een studie, rijbewijs, voor huisje whatever. maar IK beslis erover.

2. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,527
    1,074
    113
    Hier sparen we op twee manieren. Een spaarrekening op de eigen naam waar een bedrag op staat waar ze straks zelf over mogen beschikken, we zouden het wel zonde vinden als ze er nutteloze dingen mee doen, maar er ook niet wakker van liggen omdat het bedrag niet hoog is.
    Daarnaast hebben we bij onze eigen spaarrekening een spaardoel "kinderen", 100% op onze eigen naam. Hier willen we een groter bedrag op sparen wat naar ons inzicht besteed zal worden, afhankelijk van wensen die er dan zijn en hoe ze met geld om gaan zal dit dan een bedrag in hun handen zijn of iets wat wij voor ze aanschaffen of bekostigen.

3. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    1,748
    223
    63
    ABN AMRO royaal rekening! Je kan kiezen tot wanneer je het geld vast zet. Je kan altijd besluiten het geld eerder te geven of in delen uit te keren. Je schenkt het geld ook onder bewind en ondertekend er ook speciale papieren voor.
    Dus ook in de rechtbank houd dit stand.

Bij andere rekeningen is dat bij mijn weten niet zo! Dan kan het kind het gewoon opeisen op z'n 18e!

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Onze meiden hebben allebei een spaarrekening die gekoppeld is aan onze rekening. Wij hebben er zeggenschap over en ze mogen er ook niet 'zomaar' mee gaan shoppen ofzo als ze 18 zijn. Zelf heb ik van mijn spaarrekening destijds mijn eerste meubels gekocht toen ik op mezelf ging wonen.

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Hier gewoon spaarrekening op naam van dochter. Het staat vast tot ze 18 is, daardoor dus mooie rente, en dan is het van haar. Dat is ook constructie die ouders voor mij hadden. Ik mocht zelf kiezen wat ik ermee zou doen en dat is helemaal goedgekomen.
    Ik hoop ze toch tegen die tijd geleerd te hebben met geld om te gaan, en het zal ook weer niet om een heel groot bedrag gaan (dat kunnen we niet sparen). Dus ze mag het vrij besteden en als het op is dan is het pech.
    Studie hopen wij dan mee te kunnen helpen, dus het zou eerder zijn voor rijbewijs of meubels enz.

6. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wij sparen voor de kinderen met een rekening op hun naam, maar wel gekoppeld aan onze rekening. Maar met vier kinderen loopt het helaas niet zo hard qua bedrag.

7. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Beter dan beleggen de helft van mijn centen zijn weg gegaan door de crisis door een beleggings spaar rekening te hebben.. Ik wilde het met 18 toen gelijk hebben voor straks alles weg was! En dat is het nu ook :p

8. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

Jun 30, 2014
    845
    85
    28
    Hier een rabo regenboog. Die spaarrekening staat ook bij mijn internetbankieren, zo kan ik precies zien waar zijn geld straks heen gaat. Als ik krap zit haal ik het er wel eens af en stort het later terug (met wat extra euro's als "rente"). Ik boek geen vaste bedragen, maar met mijlpalen krijgt hij zo af en toe wat. Ook grootouders kunnen er gewoon op boeken dus dat is makkelijk. Hij heeft ook geen spaarpot o.i.d. dus dit is dan zn enige geld. Krijgt hij contant geld dan neem ik het in en stort ik via mijn bankrekening naar zijn spaarrekening. De bankafschriften doe ik netjes in de map en dit mag hij van mij straks allemaal inzien als hij zelf zeggenschap heeft. Hij krijgt dit geld vanaf een bepaalde leeftijd (weet niet uit mn hoofd welke) en dan moet hij zelf weten wat hij er mee doet. Als hij wil studeren moet hij dus zelf zien dat hij het niet uitgeeft. Als hij een auto wil moet ie dat geld dus niet aan stappen uitgeven. Ik kan wel proberen hem te beschermen voor alles, maar hij leert er alleen maar van als het niet goed gaat. Ik vermoed ook niet dat er straks veel geld op staat. Nu in een jaar 200 euro gespaard. Hij mag blij zijn dat het 2000 is als hij volwassen is. We hebben het eenmaal niet breed om er kapitalen voor op zij te leggen.

9. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,866
    3,501
    113
    Ik heb de uitspraak gelezen van een zaak waarbij de dochter haar vader voor de rechter sleept omdat hij geld van de rekening had gehaald die op naam van dochter stond. dochter was destijds minderjarig. Vader moest het geld dus mooi terugbetalen. hij wilde ook niet dat zijn dochter het geld zou verbrassen. Maar volgens de rechter blijft eens gegeven altijd gegeven. Er stond geen duidelijke omschrijvingen bij de stortingen.

Ik heb dus bij elke storting die naar de rekening van de kinderen gaat gezet dat het geld bestemd is voor studie, rijbewijs, huis.
    Stel nou dat een vd kinderen op het verkeerde pad komt en ik toch de rekening leeghaal sta je sterker voor de rechter wanneer je kunt aantonen wat de bedoeling was van het geld dat je gestort hebt.

10. Lenthe1987

Lenthe1987 Actief lid

Aug 20, 2012
    477
    33
    28
    Welke rekening hebben jullie dan? Wij hebben ook een kinderspaarrekening bij de ABN maar ik kan er niks over vinden:(

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn man heeft een spaarrekening op onze dochters hun naam gekoppeld aan zijn rekening. Ik weet niet hoe het precies heet en de rente is ook heel laag maar hij kan er altijd bij. Het staat gewoon op zijn internetbankieren

12. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
    Wij hebben voor beiden een spaarrekening gekoppeld aan onze eigen rekening, op hun naam. Opa's en oma's storten daar ook maandelijks wat op, dus daar komt meer dan 600 euro epr jaar op binnen. Eind van het jaar storten we 600 euro op een aparte zilvervlootrekening (sns) zodat we eind van de rit de bonus ook meepakken.

13. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Maar de belastingdienst weet dit wel, en het mag officieel niet (heb het schriftelijk nagevraagd). Ik wilde vanwege een hogere rente mijn spaargeld op een rekening van dochter parkeren, en later weer terugstorten. Maar dan moet je dus officieel schenkbelasting betalen als je grote bedragen heen en weer gaat schuiven.

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dit hebben wij ook zo idd. Op zijn eigen spaarrekening stort ik af en toe een bedragje en voor de rest spaar ik op onze eigen rekening. Dat dubbelt gelijk als ons supernoodfonds (voor als we echt in de problemen zouden raken).

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,246
    7,286
    113
    Female
    Brabant
    Wij sparen voor de kinderen op een rekening van ons. Officieel hebben ze via ons dus niet ;). Mijn ouders hebben voor beide kinderen een ING rekening geopend, die staan dus wel op hun naam.

16. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

Oct 9, 2014
    649
    384
    63
    Ik spaar voor beide kindjes op 2 aparte rekeningen op mijn naam, heb me ook juridisch ingelezen en dat leek mij het fijnst, omdat ik zo altijd 100% zeggenschap hou. Geld kan gekke dingen met mensen/kinderen doen.

17. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij hebben een spaarrekening voor zoontje welke gekoppeld is aan onze gezamenlijke rekening, zitten bij de ING...en zolang we onze inloggegevens niet geven kan ie daar niks mee volgens mij.

18. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

Oct 9, 2014
    649
    384
    63
    Op welke naam?

U kunt de rekening op uw eigen naam zetten of op de naam van het kind. In dat laatste geval kan uw kind of kleinkind er vanaf zijn achttiende vrij over beschikken. U heeft daar dan geen zeggenschap meer over. Tot het 18e jaar bent u verantwoordelijk, ongeacht op welke naam de rekening staat.

Houd bij de keuze rekening met de bedragen die u maximaal belastingvrij mag schenken (zie hieronder).

Schenken

Veel mensen willen hun kinderen of hun kleinkinderen regelmatig of eenmalig een bedrag geven. Over schenkingen die uitkomen boven de vastgestelde vrijstelling, moet de ontvanger belasting betalen. Onder dit bedrag kunt u belastingvrij schenken.

Houd er rekening mee dat sparen voor uw kind voor de Belastingdienst hetzelfde is als een schenking aan uw kind.

Spaart u op een rekening op naam van uw kind, dan schenkt u als het ware elk jaar een deel van het geld. Houd hierbij rekening met wat u jaarlijks belastingvrij mag schenken.
    Spaart u op een eigen rekening voor uw kind en wilt u dat (bijvoorbeeld) rond zijn 18e aan uw kind geven? Dan schenkt u in één keer een groter bedrag. Houd dan rekening met het maximale bedrag dat u uw kind op dat moment belastingvrij mag schenken. Is dat meer dan de schenkingsvrijstelling? Dan kunt u er ook voor kiezen om het bedrag na een bepaalde leeftijd gespreid te geven aan uw kind.

Bron: Sparen voor uw (klein)kind - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

19. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Wij sparen op een spaarrekening van mij voor onze zoon. Hier komen we verder niet aan en storten we dus alleen geld op. Het zal vooral voor zijn opleiding oid zijn. Hij krijgt het zeg maar niet zo in handen zodat hij het op kan brassen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,514
    36,474
    113
    Wij sparen gewoon op onze rekening. Geen gedoe, blijft gewoon ons geld en ze krijgen het als ze het nodig hebben en er verstandig mee om kunnen gaan.

Share This Page