Advies gevraagd: Spaargeld voor kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Child, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Wat veel 600 per jaar ! Dan kan hij ruim 10.000 uitgeven als hij 18 jaar is! Mijn dochter heeft nu al ruim 600 euro. Dat vind ik al veel als we zo doorsparen. Maar het voelt wel goed, dus we gaan zo wel door.

Ik vind 18 jaar wel te jong om het al uit te geven. Ik had het zo op ( 2000) aan rotzooi toen ik het had.
    21 jaar is eigenlijk een betere leeftijd.

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    No way, dat ik een 18 jarige een paar duizend Euro cadeau zou geven. Ik vind 21 zelfs nog aan de jonge kant. Wij hebben in ons testament staan dat ze pas na hun 25e zonder bewindvoerder over geld zouden mogen beschikken als wij zouden komen te overlijden. 18 jarigen staan nou niet echt bekend om hun geweldige beslissingen ;). Zo heb ik zelf toen mn oma overleed op mn 19e een flink geldbedrag georven, waarvan de ik ruimschoots de helft binnen drie jaar heb verspild aan allerlei totaal onzinnige, niet waardevaste dingen. Achteraf had ik hier zo spijt van. Ik had het veel beter kunnen besteden aan een eerste huis, maar zo denken de meeste jong volwassanen nog niet. Hier dus absoluut geen zilvervloot rekening!

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Wij sparen 600 euro per kind per jaar op een rekening op hun eigen naam. Dat geld is in principe gewoon van hun als ze 18 zijn, maar ik ga er van uit dat we ze financieel wel zodanig kunnen opvoeden dat ze het niet verbrassen, maar gebruiken voor studie, rijbewijs, eerste huis, of iets dergelijks.

Daarnaast sparen we op een eigen spaarrekening van ons voor de studies. Ik denk dat studeren over 10-15 jaar, als mijn kinderen zo ver zijn, iets is wat alleen nog door rijken betaald kan worden en dan ben ik daar liever een beetje op voorbereid. Ik wil ook liever niet dat ze na hun studie gelijk met een torenhoge studieschuld zitten, dus als we in elk geval genoeg hebben voor collegegeld en boeken, dan scheelt dat al een hoop.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    En ik vind 600 euro per jaar echt een schijntje. Van het totaalbedrag dat je dan na 18 jaar hebt, kunnen ze tegen die tijd net 1 jaar studie betalen, denk ik. Vandaar dat we ook nog op een eigen rekening sparen. Als ze niet gaan studeren of zo, dan hebben we gewoon wat extra eigen spaargeld.

Maar goed, ik werk voor zeer vermogende mensen in de financiële dienstverlening, dus ik heb een beetje een verknipt beeld van wat normaal is, vrees ik, haha.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Financiele dienstverlening, dat zijn toch die mensen die je altijd leningen aan proberen te praten? :D

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Nee, hoor, ik ben zo iemand die deze maanden overstelpt wordt met belastingvragen. Ben belastingadviseur namelijk, en werk voornamelijk voor vermogende particulieren. Maar dat is ook financiele dienstverlening.

7. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Eens. Wij hebben ook zo'n zilvervlootrekening voor de kids. Maar dat zal echt niet voldoende zijn voor een hele studie tegen die tijd. We beleggen ook wat, en hopen op die manier nog extra te kunnen sparen voor ze.

8. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Hier ook een regenboogrekening voor de kleine. We storten hier elke maand 200 euro op. Dit is bedoelt voor studie, rijbewijs etc etc.

Deel Deze Pagina