Concentratie problemen

Discussion in 'De lounge' started by Mindy26, May 9, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female
    Goedemorgen,

Sinds een paar jaar heb ik steeds meer last van concentratie problemen en vergeetachtigheid.
    Ik heb ook een ontzettend druk en chaotisch hoofd :p nog nooit ergens voor getest maar mijn psycholoog zei dat ik wel eens ADD kan hebben(alleen ik kan wel goed plannen):roflmao:
    Maar pff de laatste tijd dalen mijn gedachten zo vaak af tijdens een gesprek.. ik wil echt weer meer gefocust zijn.

Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan en ik wil natuurlijk niet alles steeds vergeten en wel goed ‘bij’ zijn.

Ik wil ook minder suiker etc gaan eten.. dat helpt vast ook wat.

nu zat ik te denken en te zoeken en ik vind best veel dingen op internet wat zou kunnen helpen( kruiden, vitamines)
    Maar heeft iemand hier toevallig ervaring met dit soort dingen?
    Of andere tip voor dit soort problemen?

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Een gezond dieet is natuurlijk altijd een goed idee. Zelf gaan experimenteren met voedingssupplementen zou ik dan weer niet doen, mocht je het in die hoek willen zoeken, dan zou ik naar een diëtist hiervoor gaan.

Wat mij helpt als mijn gedachten te veel afdwalen is een notitieblok. Doordat je het opschrijft en nog eens terugleest, heb je zomaar twee extra manieren waarop jouw hersenen de informatie aangeboden krijgen. Voor mij helpt dat.

3. Marihi

Marihi Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,268
    671
    113
    Hier hetzelfde. Wel ADD . Van de poh moest ik LTO3 gaan proberen. Daar ben ik nu een week mee bezig dus kan er nog niet wat van zeggen. (Een alternatief daarvan trouwens, lt03 is slecht leverbaar zeiden ze bij de drogist). Ben benieuwd, zou met 2 werken verschil moeten merken

4. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Had je dat vroeger dan niet?
    Ik heb het al zolang ik me kan herinneren dat ik met mij gedachten totaal kan afdwalen.
    Is op mijn werk ook niet altijd even handig, is hoor soms niet dat mensen me groeten enz., kan dus wat arrogant lijken. Of ik vergeet te bedanken als iemand koffie voor mijn neus zet.
    Een van mijn kinderen heeft ADD en dat is grotendeels een kopie van mij. Ik ben nooit getest, maar het zou veel verklaren.
    Ik maak veel lijstjes enz. Probeer ook niet teveel met werkzaamheden van de hak op de tak te springen (zo gaat het ook in het huishouden bij mij, ik doe tig dingen door elkaar, zie wat liggen en ga daar mee verder etc.).
    Ik zeg het soms ook tegen mensen hoor, dat ik met mijn gedachten ergens anders zit.

5. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female

Ja vroeger ook maar het lijkt of het de laatste jaren veel erger word.
    Wat jij schrijft is heel herkenbaar.. dat doe ik ook allemaal. Ik zie soms mensen niet :roflmao: vergeet ook wel wat te zeggen soms.. daar kan ik achteraf best mee zitten.

6. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female
    nog nooit van gehoord, ik ga er eens naar kijken!

7. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female
    Nee ik wil ook inderdaad niet van alles gaan slikken.. vandaar dat ik hier vraag. notitieblok is een goed idee! Ik maak soms al wel wat lijstjes op mijn telefoon.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,886
    6,416
    113
    Ik heb een klein boekje waarin ik alles wat ik moet/wil onthouden snel kan opschrijven, dat werkt op 2 manieren fijn; ik zet er bv afspraken in die ik niet moet vergeten en die zet ik dan later in m’n agenda, maar ik zet er bv ook mijn gedachten snel in als ik merk dat die me afleiden - door het even op te schrijven, kun je het makkelijker loslaten en leidt het minder af. Míjn geheugen is op zich goed, maar ik ben dan te veel bezig met bv die afspraken actief te onthouden, terwijl even opschrijven zorgt dat ik het niet meer continu hoef te onthouden.

Mindy26 likes this.
  9. Marihi

Marihi Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,268
    671
    113
    Exact zo bij mij! 1 kind gediagnosticeerd met ADD, 1 kind in onderzoek en de oudste gaat ook het traject in. Eerste diagnose bevestigde bij mezelf mijn eigen vermoeden, vandaar dat ik voor mezelf weet dat ik ook (behoorlijk) ADD-er ben.

Mindy26 and Jo79 like this.
  10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,617
    8,364
    113
    Female
    Ik wou al zeggen. Het komt niet van de één op de andere dag :p

Voor sociaal overzicht heb ik geen tips. Als het kan neem ik de stilste route erlangs om niet te hoeven nadenken over al die dynamische dingen rondom de school van mijn kinderen. Maar misschien is het aantal sociale verplichtingen overzichtelijk houden een tip. Daarnaast het evt uitleggen later aan iemand waarvan jij het gevoel hebt diegene tekort te hebben gedaan. Van jouw gepieker merkt diegene niks. Als de ander na het merken dat je ermee zit lelijk zou denken is diegene het piekeren ook niet waard.

Verder is het bewust proberen te zijn van wat werkt voor jou en wat niet een eigen zoektocht. Van sommige dingen heb je meer of minder nodig dan andere ad(h)ders. Jouw structuur is waarschijnlijk uniek. Jouw leven kunnen indelen tbv die structuur is de uitdaging.

Ik probeer oplossingen te vinden om alert te zijn wanneer het moet en tijd om te suffen in te lassen. Zo rij ik bijvoorbeeld altijd met een open raam om echt op de weg te zijn. Ook als het regent of vriest. Zo zijn er minder voor de hand liggende dingen die voor jou misschien heel goed werken.

Share This Page