Advies gevraagd traject IUI

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Papallona, Oct 25, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Hallo dames,
    Ik zit in een IUI traject (met donor). Ik heb nu 6 pogingen gehad en vooralsnog geen positieve test gehad (vrijdag is mijn NOD). Donderdag heb ik een evaluatie omdat ze na 6 pogingen willen nadenken over eventueel wat ondersteuning. Mijn cycli zijn altijd regelmatig en ik vind mijn lh-piek heel snel. Bij de kliniek waar ik zit maken ze geen gebruik van echo’s voor de tijd. Ze zeggen dat dit niet meer duidelijkheid geeft dan de de ovulatietest.
    Er zijn al wat opties besproken en donderdag gaan we dan bepalen wat het wordt. Hebben jullie advies voor mij? Het is een prijzig traject omdat je het donorzaad zelf moet betalen, ik heb nu nog 3 rietjes liggen maar weet niet of ik daarna nog meer kan betalen als ik eerlijk ben. In 2016 ben ik bij IUI poging1 op wonderbaarlijke manier zwanger geworden (clomid en pregnyl). De kwaliteit van zaad van mijn ex was dusdanig laag dat ze toen zeiden dat het niet mogelijk was.

clomid: willen ze liever niet ivm kans op meerling en omdat ik alleen ben. Zelf had ik dit graag gewild omdat ik dit de vorige keer ook had gebruikt en toen was het succesvol. Alleen is het natuurlijk helemaal niet zeker of dat hierdoor komt.
    Hsg: doorspoelen van de eileiders is een optie
    Kijkoperatie: in 2016 ook gehad, ik heb namelijk endometriose graad 1. Er is volgens de arts alleen geen aanleiding dat dit in de weg zit. In 2016 hebben ze wel wat weggehaald maar het zat niet op belangrijke plekken waardoor het conceptie in de weg zou staan. Er kwam wel uit dat mijn eileiders wat kronkelig waren. Ik heb wel een aantal echo’s gehad en hierbij konden ze mijn linker eierstok telkens niet goed zien, zelf vraag ik me dus af of die wel mee doet. Maar de arts zegt dat als deze niet mee doet dat de andere eierstok het wel overneemt.

ik hoop dat iemand advies heeft voor mij, ik weet echt niet wat te doen nu…

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,826
    8,482
    113
    Female
    Ik zou vragen om een hysteroscopie ipv een HSG en daarna zou ik IVF gaan doen, vooral omdat je een donor hebt. Wij maken ook gebruik van een donor en ik weet dus heel goed hoe duur het is..

3. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Dat doen ze helaas nog niet, de IVF. Pas na een jaar willen ze dus kijken naar vervolgstappen. Omdat ze het medisch moeten kunnen verantwoorden ofzo. En ze houden dan een jaar aan net zoals dat je op de natuurlijke manier probeert.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,826
    8,482
    113
    Female
    Het verschilt per ziekenhuis. In sommige ziekenhuizen krijg je 6x IUI en dan mag je al naar IVF.

Maar ik zou wel echt vragen om een hysteroscopie hoor. Lees mijn onderschrijft... Ik heb zoveel tijd verloren met iets wat niet werkt.

5. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Ik had ook lichte endometriose maar dat kan wel degelijk het zwanger raken in de weg staan… het heeft invloed op zoveel dingen, ook al zijn er geen verklevingen op verkeerde plekken. Bij ons was ivf de oplossing.

Papallona likes this.
  6. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    In 2016 heb ik een laparascopie gehad, denk dat dit op hetzelfde neer komt? Ben niet zo bekend met hysteroscopie. Ze hebben toen wel wat weggehaald. Ik ga wel vragen voor ivf maar ben er echt bang voor. Ze zei toen al dat na 6 pogingen ze iets aan ondersteuning wilden doen, dat is wel heel wat anders dan volledig ivf.

7. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

Jan 27, 2017
    2,422
    2,715
    113
    Female
    Verpleegkundige
    Hier 2x bij iui 7 zwanger geraakt, wel met ondersteuning en echo's.
    Ik had bij iui 3 al mogen kiezen voor ivf, maar eenmaal bij ivf aangekomen kan je niet meer terug naar iui en dat vond ik zonde van de iui rietjes.
    Nu nog 1 iui rietje en 6 ivf rietjes in de vriezer.

8. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Oh, hoezo kan je dan niet meer terug als ik vragen mag? Enzijn de IUI rietjes anders dan de IVF? Ik heb nog 3 rietjes liggen die nu voor IUI gebruikt worden.

Ik heb zo weinig hoop nu na 6 mislukte pogingen

9. Enigma

Enigma Fanatiek lid

Jul 11, 2019
    1,195
    1,612
    113
    Female
    Hmm ik zou geloof ik toch eens vragen of ze niet eerder vervolgstappen willen zetten of eens een second opinion ergens anders vragen. Ik vind het protocol volgen zoals bij een gewoon stel nogal wat als het om donorzaad gaat.
    Zelf heb ik na 3x mislukte iui al een hsg gehad. Deze bleek niet goed te zijn, dus toen ook afgesproken om nog wel iui te proberen, maar vast het ivf traject te starten (ivf kon ik niet meteen mee starten, dus in de tussenliggende tijd dan mijn eigen keuze om wel nog iui te proberen en niet een paar rondes over te slaan. Hsg maakt je net wat vruchtbaarder, dus die kans wilde ik wel benutten). Raakte zwanger, dus goede keuze geweest.
    Bij start traject tweede kind meteen ook een goed plan gemaakt. Had nog 6 rietjes, donor niet meer beschikbaar en wilde per se kind van dezelfde donor. Omdat iui eerder ook gelukt is besloten 3x iui te doen en daarna dan de andere rietjes voor ivf te gebruiken.
    Een ziekenhuis/kliniek die met je mee wil denken is in zo'n traject echt onmisbaar.

Papallona likes this.
  10. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Dankjewel voor je reactie! Misschien is dat inderdaad wel een goede stap. Ik heb vooralsnog niet het gevoel gehad dat ze echt mee wilden denken maar inderdaad ze wilden het standaard protocol volgen. Want volgens de arts moest ze wel kunnen verantwoorden waarom ze dan af zouden wijken.

11. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

Jan 27, 2017
    2,422
    2,715
    113
    Female
    Verpleegkundige
    Dat dekt de verzekering niet, want het is nogal wat als je eerst de laatste optie gaat doen en daarna weer stappen terug...zo is het ons verteld.

Bij ons zijn de rietjes indd anders, wij doen het via MCK.
    Vandaar dat we ook echt eerst de iui rietjes wilden opmaken want het zou zonde zijn als we daar niets meer mee kunnen.

12. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Ah kijk, weer wat geleerd. Ik val nu onder de subsidieregeling en nog niet van de zorgverzekeraar, misschien is het dan wat anders. Ik zal eens even informeren. morgen de evaluatie, maar heb telkens het gevoel
    Dat ze me “afwimpeld” met iets simpels en dat we dus toch nog gewoon wat pogingen gaan doen. ik weet gewoon niet of ik hierna opnieuw de rietjes kan betalen. Het is zoveel
    geld telkens.

13. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

Jan 27, 2017
    2,422
    2,715
    113
    Female
    Verpleegkundige
    Het is zeker een hoop geld, zeker als het een donor is van Duitsland of Denemarken.

14. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Soms heb ik het gevoel dat mijn arts dat niet snapt. Ik begrijp echt wel dat ze zich aan protocollen moet houden maar ze stelt alles nu telkens uit. Eerst was het bij 4 pogingen wat ondersteuning en nu dus na 6. Benieuwd waar ze morgen mee komt.

15. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

Apr 9, 2019
    896
    628
    93
    Female
    Ohh dat is inderdaad verwarrend maar ook niet correct. Zit je bij een kliniek?
    Hier ook zo',n intake voor 2e kindje. Eerst zei de arts 4x dan ivf (ivm leeftijd) later belde ik met positieve test en toen zou er staan 6x iui.... Financieel maakt dat veel verschil. Al snap ik dat de kliniek zich ook aan regels moet houden. Alleen staan die niet heel duidelijk ergens voor de patiënt en subsidieregeling.
    Nadat mijn 2e zwangerschap mis liep heb ik een andere arts gevraagd...en tien mocht ik kiezen voor iui of ivf. Combi van leeftijd en dossier volgens arts. En eerste ivf traject zwanger, inmiddels 23 weken

16. Enigma

Enigma Fanatiek lid

Jul 11, 2019
    1,195
    1,612
    113
    Female
  17. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Wat lief dat je er aan denkt. Het gesprek ging niet zoals ik had gehoopt. Ik voelde weinig begrip, ik benoemde ook dat het financieel wel echt veel was waarop ze zei dat zij niet over mijn financiën gaat maar dat het medisch verantwoord moet zijn. Ik heb meerdere dingen aangegeven (dat ik bij de eerste ook 22 rondes bezig ben geweest, dat ik toen met IUI inclusief hormonen en pregnyl zwanger ben geworden, dat ik endometriose heb en al een laparoscopie heb gehad, toen zat het niet in de eileiders maar er was wel indicatie dat de eileiders wat kronkelig waren en de weg dus wat bemoeilijkt, en nu dat ze mijn linker eierstok telkens niet kunnen vinden op de echo).

Helaas… ze heeft me doorverwezen voor een laparoscopie, dit kan wel 3 a 4 maand duren. Ik mag zelf weten of ik in de tussentijd doorga met IUI, als uit de laparoscopie wat bijzonders komt dan zullen er misschien alternatieven zijn (alhoewel ze dat eerst willen verhelpen natuurlijk en ik waarschijnlijk toch nog zo verder moet). Maar anders moet ik gewoon 12 pogingen doen op deze manier. Ze zien het echt als het eerste jaar bij een stel dat zwanger probeert te worden.

dus… ben best verdrietig, het voelt niet alsof dit nu zo gaat lukken. Financieel raakt het wel een beetje op moet ik zeggen en ik weet niet of ik nu ga wachten op de laparoscopie en daarna verder of toch pogingen IUI die in de tussentijd.

18. Enigma

Enigma Fanatiek lid

Jul 11, 2019
    1,195
    1,612
    113
    Female
    Pffff.... kun je ook echt niks mee hè! Waar woon je ongeveer? Ik ben zelf bij NijBarrahûs onder behandeling geweest, daar kijken ze dus wel naar de situatie en maken ze een plan op maat. We hebben zelfs een keer het precies andersom gehad, ik vond dat we die ronde wel moesten proberen, zij vonden van niet omdat kans heel klein was en donorzaad al zo vreselijk duur is. Maar omdat ik het zelf graag wilde toen wel gedaan, mijn geld, mijn lijf (en zwanger geraakt die ronde, dus mijn gevoel zat goed).

19. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Oh wauw! Wat enorm goed dat ze zo meedenken. Hier werd letterlijk gezegd dat zij niet naar de financiën keek maar het medische aspect. En ik snap het hoor, dat is niet aan hun maar iets meer begrip had ik begrepen.
    Ik snap gewoon niet dat er in de tussentijd niks te doen is waar ze mee kunnen ondersteunen. Ik ga nog mailen of ze niet 1 ronde mijn eisprong willen bijhouden dmv echo’s en of ik niet bloed kan prikken, nu alleen maar gedaan voor ziektes enzo niet voor dingen die met je vruchtbaarheid te maken hebben.

Share This Page