Mag je in een woonwijk eigenlijk gewoon onbeperkt stoken met een vuurkorf? Er is iemand, maar ik heb geen idee welke buren, zij stoken iedere avond met de vuurkorf. Ik heb alle ramen weer dicht gedaan want de stank is niet te doen. Ik irriteer me kapot, maar wil ook niet direct de buurtzeikerd zijn Buiten dat, mocht ik willen klagen moet ik eerst op onderzoek uit welk huis het is
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Netjes vind ik het zeker niet! Wij doen na een barbecue de vuurschaal vaak wel aan, dit is tot nu toe 2x gebeurd deze zomer. Dan heb je zelf wel door dat het rookt en stinkt. Zou de buurt daar niet elke dag mee willen belasten. Je zou op zoek kunnen gaan naar de mensen om aan te geven dat je er last van hebt, maar weet ze maar eens te vinden. Misschien kun je het vanaf een slaapkamer raam zien?
Ben dat ook kotsbeu idd... bloedheet en kun je eindelijk de ramen open zetten om alles te laten luchten, gaat er iemand bbqen of zn vuurkorf aandoen. Accuut alle ramen dicht want met een ventje met astma is zo een lucht vragen om problemen... Van mij mag t verboden worden in dichtbevolkte gebieden.
Ik dacht precies hetzelfde. Heb net mijn buitenkaars uitgeblazen, want ik dacht dat het door de walm kwam. Niet dus. Zit hier heerlijk in de stank.
Fijn om te horen dat het dus niet aan ons ligt.. Ik wil ook echt niet direct een zeikerd zijn. Probleem is dat de huizen hier dicht op elkaar staan, maar zelfs van bovenaf heb je weinig zicht op de tuinen van de buren. Een zolderraam hebben we alleen aan de achterkant en geen van die buren is het in ieder geval. Moet dus aan de voorkant zijn, maar welke van de zoveel. Ik zou het zelf ook nooit doen en zou het heel vervelend vinden als anderen daardoor met de ramen dicht zitten.
Vroeger staken wij ook de vuurkorf aan 's avonds. Maar alleen als er geen ramen van onze buren open stonden. Stond er wel een raam open, dan geen vuurkorf, maar kaarsen ook gezellig.
Dan stoken ze verkeerd. Niet alle soorten hout zijn geschikt voor een vuurkorf. Rook en stank is sowieso te zachtjes stoken met te nat hout. Vraag of ze zich willen verdiepen in de manier van houtstoken. Dus droog hout, goed heet starten en op de juiste manier stapelen. Een kachel met lange pijp stinkt al minder dan een open korf. Wij hebben ook een houtkachel. Meerdere buren in het blok ook maar we hebben nooit last van elkaar laat staan van stank binnen.
Ik zit me net hetzelfde af te vragen. Wij hebben net nieuwe achterburen. Eerst weken klusgeluiden, dan de housewarming en in de vakantie iedere avond laat bezoek (in de tuin). Allemaal niet erg want klussen is tijdelijk, de housewarming eenmalig en ach, het is vakantie. Maar nu zie en ruik ik net dat ze een vuurkorf hebben. Toen vroeg ik me ook af: mag dat eigenlijk in een woonwijk? Iedereen heeft last omdat één persoon wil stoken. En het is niet eens functioneel maar puur voor de lol. Een barbecue vind ik wat anders want als je het goed doet rookt die alleen in het begin even en daarna ruik je hem ook niet meer. Maar een vuurkorf stinkt en rookt de hele tijd. Ik baal er nu al van.
Oh en het stomme vind ik nog dat het nog niet eens afkoelt buiten. Je gaat toch niet voor je lol voor zo'n ding zitten nu?
daar dacht ik ook meteen aan.. vaak zijn die pakjes hout die je bijna overal kan kopen nog veel te nat om mee te stoken, al staat er op dat het goed is. als het droog genoeg is en de goede houtsoort heb je alleen een klein beetje geur
dit inderdaad, wij stoken ook veel, zowel een houtkachel binnen als een houtkorf buiten, en niemand in de straat en de straat er achter heeft er ooit last van gehad (en we hebben actief gevraagd!) dus zoek uit wie het zijn, en gewoon een gesprekje aangaan, als ze goed gaan stoken, heb je er geen last van namelijk.
Wij stoken ook veel, hebben dan wel een hele grote tuin. Verplaatsen de korf ook regelmatig en houden wel rekening met open ramen, wind enz. En inderdaad is het een kwestie van droog hout en juist stoken.
Hier gaat ook regelmatig de vuurkorf aan. Als je inderdaad maar het goeie hout gebruikt rookt het helemaal niet zo.. Snap dat het vervelend is als je elke keer zelf ook in de rook zit omdat een ander het 'niet kan'