Hoi meiden, Ik zit al sinds begin januari thuis i.v.m. zwangerschapsklachten. Heel vervelend, maar ik krijg gewoon door mijn werkgever uitbetaald. Echter deze donderdag, de 25e, loopt mijn contract af en 15 maart gaat mijn verlof in. Ik heb begrepen van het UWV dat ik slechts twee weken voor mijn verlof een WAZO uitkering kan aanvragen. Er werd mijn geadviseerd om dan op 1 maart telefonisch contact op te nemen met het UWV. Ik zal dit uiteraard ook doen, maar vond het een vreemde gang van zaken. Daarnaast vraag ik me af of mijn ziektewetuitkering nu van 25 februari tot 15 maart doorloopt? En of dit dan 70% is van het laatst verdiende salaris of 100% i.v.m. ziek door zwangerschap?
hoi BO20, Ik weet het allemaal niet meer precies maar volgens mij is het 3 weken van tevoren. Anders moet je even kijken op de site van het UWV. Ik heb ook thuis gezeten ivm hoge bloeddruk en toen heb ik 2 weken zietewet gehad maar wel 100 procent omdat het door de zwangerschap komt.
Ik had laatst met het UWV gebeld voor het aanvragen van een WAZO uitkering en toen werd mij gezegd dat je dit kunt aanvragen 8 weken voor de uitgerekende datum. Ik heb ook gelijk gezegd, dat ze dit beter op de site kunnen zetten, want dat kon ik nl. niet vinden.
Staat op de site vermeld, zie link hieronder, punt 1 Zwangerschapsverlof en bevallingsuitkering aanvragen
Als je hebt gebeld met de werknemerstelefoon, krijg je een aantal dagen later wat formulieren thuisgestuurd. Deze moet je invullen en samen met je beeindigingsovereenkomst/ontslagformulier en je zwangerschapsverklaring opsturen naar UWV A'dam. Staat allemaal keurig in die brief, maak je geen zorgen. Succes ermee!
als je ziek thuis zit door zwangerschap.. en je contract loopt af.. ga je ziek uit dienst en neemt uwv het over, zodra je aangeeft dat het door zwangerschap is.. krijg je 100%. ik kon bij uwv 1 maand van te voren mijn wazo aanvragen.
Voor zover ik weet; als je contract afloopt binnen 10 weken voor de uitgerekende datum krijg je 100% van je salaris in je verlof uitgekeerd. Je moet even nakijken dat ze je ziek uit dienst melden, dan krijg je gewoon tot 15 maart een ziektewetuitkering van 100% van je laatstverdiende salaris. Je verlof is daar ook weer op gebaseerd, dus ook 100% en pas na je verlof ontvang je een ww uitkering van 70% (Misschien 75%, ik weet niet zeker hoe de regels op dit moment zijn)