Hallo Allemaal, Ik ben vandaag erg teleurgesteld in het kdv. Ik zal proberen het kort uit te leggen. Milou gaat vanaf januari de woensdag en donderdag naar het kdv. In de oneven weken werd ze altijd om 7.30uur gebracht. Hiervoor betaalden wij in die week 1 uur extra. Nu gaan mijn werkdagen veranderen en veranderen de dagen naar de dinsdag en de woensdag waardoor er in die oneven weken nog maar een half uur extra opvang nodig is. Gezien de vroege tijden en het onderwijs waarin ik werk, heb ik gevraagd om dit te compenseren. Hierop kreeg ik dus een negatief antwoord. Ik kopieer even een stuk uit mijn mail voor de duidelijkheid. "Bedankt voor de wijziging. Ik ben het er alleen niet tevreden over het niet compenseren van de extra opvang op de dinsdag. Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om 30 minuten per 2 weken. Haar tijden bij het kdv per 2 weken zijn dan alsvolgt: Oneven week: dinsdag 7.30uur tot 17.00uur en woensdag 8.30uur tot uiterlijk 13.00uur (14 uur terwijl we dus 20 uur betalen + dat extra half uurtje) Even week: dinsdag 9.00uur tot 17.00uur en woensdag 8.30uur tot uiterlijk 13.00uur. (12,5 uur terwijl we dus 20 uur betalen) Als we die uren optellen kom ik per 2 weken uit op 26,5 uur terwijl we er 40 betalen. En dan willen jullie ook nog dat we per 4 weken 1 uur betalen?!? Ik werk in het onderwijs, dus in de vakantieweken komt ze max 1 dag per week. Ik vind het dus erg vervelend dat hier geen rekening mee gehouden wordt. Gezien de uren hierboven aangeven, zou ik willen vragen om dit nogmaals na te kijken." Zijn wij onredelijk??
Mag ik vragen waarom je al meer betaald voor de rest van de opvang? Ik vind het nl raar dat als je al meer betaald dan dat je afneemt je ook dat half uur extra betaald..
We kunnen alleen hele dagopvang opnemen. Bij halve dagopvang moet ik Milou voor 13.00uur ophalen. En dat lukt met mijn werktijden niet. Dus gewoon 10 uur per dag betalen. Een normale dag loopt bij hen van 8.00uur tot 18.00uur. En dus is de opvang vanaf 7.30uur opvang die je normaal extra inkoopt. Maar in ons geval vind ik het echt schandalig.
Ik vind idd dat als je zoveel bij moet kopen ze idd dit best kunnen compenseren. Ik zou denk ik een gesprek met de directie aanvragen en kijken wat hun beweegredenen zijn voor de negatieve reactie (misschien deels gesubsidieerde uren oid, weet niet hoe dat in NL werkt)..
Bij veel kinderdagverblijven betaal je per dag of dagdeel. Ik heb zelf een BSO en kinderdagverblijf opgezet en wij hebben toen ook gekozen voor betalen per dagdeel. De twee belangrijkste overwegingne waren, dat per uur betalen heel veel meer administratie met zich mee zou brengen, je moet dan van elk kind gaan bijhouden wanneer ze precies zijn geweest. Verder betaal je niet alleen voor de opvang, maar ook voor de plek. Of je 's middags nou tot 14.30u of tot 18.00u komt, er kan toch geen ander kindje meer geplaatst worden op dat dagdeel. Waarschijnlijk moet je voor de vroege uren meer betalen, omdat er dan niet zoveel vraag is en de leidster toch betaald moet worden. Dat was bij ons tenminste wel zo. Voor de voorschoolse opvang was maar weinig belangstelling en daarom boden we het wel aan, maar omdat er dan maar twee of drie kindjes waren, was het wel duurder. In jullie geval pakt het net niet gunstig uit, 'uurtje-factuurtje', zoals het bij ons oneerbiedig heette (dus precies het aantal uren betalen wat je afneemt) lijkt eerlijker, maar gevolg was dan wel dat de opvang voor iedereen duurder zou worden. Veel mensen kregen sowieso veel toeslag, vooral als ze niet zo heel veel verdienen (zoals in het onderwijs), waardoor ze het vaak ook niet zo erg vonden. Misschien ten overvloede: Je mag toeslag aanvragen voor het aantal uren wat op je rekening staat, dus voor meer uren dan je werkelijk afneemt.
Het gaat mij ook niet om die dagdelen. Dat ik 10 uur per dag moet betalen, terwijl Milou nooit van 8.00uur tot 18.00uur komt is geen probleem. Het is ook echt niet te doen om bij een kdv bij te houden wie wanneer gebracht en gehaald wordt. Het gaat mij nu net om dat half uurtje per 2 weken. En begrijp me niet verkeerd. Het gaat niet om het geld maar het principe. En ik ga hier ook geen drama van maken, maar vroeg me gewoon af, hoe anderen hier over denken.
tsja, het KDV had misschien wel wat schappelijker kunnen zijn met dat half uurtje. Maar ik denk niet dat je iets kunt eisen. De regels zijn nou eenmaal dat je voor een half uur eerder, ook een half uur betaald. Dat kunnen ze niet verrekenen met die andere uren, omdat jij het recht heb om je kind ook op die uren te brengen. Zeker als je nu een gewone medewerker aan de lijn/mail gehad hebt, denk ik niet dat hij/zij iets anders had kunnen doen dan de regeltjes te volgen. Misschien heb je geluk als je een mail terugstuurd. Maar een recht is het niet..
In elk geval groot gelijk dat je het probeert. Maar officieel hebben hun natuurlijk gelijk. Al zou het netjes zijn als ze je tegenmoet zouden kunnen komen.
Ik snap je gedachtengang, maar wij werken ook alleen met dagdelen. Ook al wordt een kindje half 2/ 2 uur opgehaald, dan kunnen betalen ze het hele middagdeel. Ook kunnen we niet zelf een oogje toeknijpen, want het aantal kinderen wat er is wordt geregistreerd. Uiteindelijk zien ze dan toch dat we een kindje meer hadden die dag. Het is heel vervelend, maar zo zijn de regels. En wat Towser zegt, misschien kun je het zelf compenseren, omdat je nu voor meer uren opvang kan terugvragen dan dat ze gaat.
Ik snap het wel... Maar als ik het goed begrijp ga je in de toekomst een half uur minder per 2 weken afnemen? Ik begrijp dan niet zo goed waarom je NU opeens moeilijk doet? Aangezien het dus maar om 1 uur per maand gaat? Of begrijp ik het niet goed?