Hoi meiden, Onze dochter is overdag al zindelijk vanaf een jaar of 2. Helemaal super en ook vroeg... Nu (pas) is ze bezig met de ochtenden droge luiers te hebben. In het begin was het zo dat we haar savonds lieten plassen maar dan zat sochtends haar luier gewoon nog lekker vol Sinds een week is het als volgt....we laten haar plassen en 's ochtends roept ze dat ze moet plassen. Waarna ze gewoon weer lekker naar bedje gaat. Maar het belangrijkste ze is wel al een week droog. Nu vraag ik me af of het wel verstandig is om haar 's avonds als wij naar bed gaan te laten plassen. Gaat ze hier aan wennen of moet je dat ook gaan afbouwen...of gaat dit er vanzelf vanaf? Iemand ervaringen mee (ook al weet ik dat ieder kind wel anders is ) Hoor het graag! x
Persoonlijk ben ik daar nooit aan begonnen. Ik heb de luier snachts afgedaan toen ze sochtends een week lang droog gebleven was en nooit problemen gehad. Ze heeft nog nooit in dr bed geplast.
We hebben het vorige week 1x gedaan en toen plaste ze in haar bedje...zo sneu voor haar (en een beetje voor ons ) Als we haar op het toilet zetten doet ze echt nog wel een plas namelijk!
Ik heb dat ook nooit gedaan. We laten thijmen plassen als hij zelf naar bed gaat en dan komt ie 's ochtends al dan niet dat ie moet plassen. Ook in het begin ging dat zo. Hij had al een paar dagen/weken droge luiers en wilde absoluut geen luier meer aan. Toen heb ik hem maar gewoon af gelaten (wel met een waterdichte molton op zijn bed ) en dat ging goed. Hij heeft nog nooit een ongelukje gehad en hij is nu al bijna een jaar droog in de nacht.
Wij zijn er ook niet aan begonnen. Maar ons jochie krijg je ook slecht wakker 's nachts. Het idee is, dat het lichaam moet leren om 'savonds/'s nachts minder urine aan te maken en wakker te worden als de blaas wel vol is. Als je kindje 's avonds nog een keertje wakker wordt, leert het lijfje dat niet zo makkelijk voor de hele nacht. Dan moet je dat mogelijk alsnog aanwennen straks.. Dus ik zou het niet doen, maar de kans dat je er echte problemen mee krijgt is ook niet zo groot..
Omdat je er wel aan bent begonnen kan je natuurlijk haar nu ook elke keer ietsje eerder wakker maken! Dan gaat ze het steeds langer volhouden denk ik...
Dus eigenlijk advies laat het gaan zoals het gaat, komt vanzelf goed? En misschien wanneer ik het nu niet meer doe dat ze droog blijft hoor, zou ook zo maar kunnen. Ik denk dan ook jeetjuh ze is alweer 3 jaar en 8 maanden, ze is overdag al zo lang droog en 's nachts gebeurd het niet eigenlijk. Ook al merken we nu wel een "verandering"
alleen voor het slapen gaan laten plassen en daarna alleen als hij er zelf om vraagt.want dan slaapt hij helemaal niet totdat hij n plasje doet. ongeveer om 20uur in de avond, half uur later dan naar bed gaan. en in de ochtend 6:30u wordt hij zelf wakker en vraagt om wc. het regelt dus helemaal zelf. eerste weken wel heel vroeg in de ochtend moest hij op po zitten om 5uur en 4;30 dat was voor 2 weken lang met onregelmaat.
Wij hebben haar nooit wakker gemaakt om te plassen. Ik ben van mening dat het lichaam moet leren geen/minder urine aan te maken in de nacht en daarnaast ben ik bang dat ze half slapend op de wc zou gaan plassen en dan leert dat je slapend kan plassen in plaats van wakker worden om te plassen.
Wij hebben zoonlief nooit wakker gemaakt om te plassen, omdat we hadden gehoord dat dit contraproductief kan werken (net zoals plaswekkers bij kinderen die net nachtzindelijk worden). Hun lichaam moet het signaal gaan geven dat ze moeten plassen, en dat ze daarvoor wakker moeten worden. Door ze te wekken, verstoor je dat proces. Nachtzindelijkheid is ook heel iets anders dan overdag, en het gebeurt vaker dat kinderen wat ouder moeten zijn om 's nachts wakker te worden om naar de wc te gaan (of om 's nachts niet meer te hoeven). Hier ging het prima. Zoon was een heel stuk ouder dan jouw dochter voordat hij overdag zindelijk was, maar hij heeft in totaal misschien 6 keer een nat bed gehad 's nachts (zonder luier naar bed vanaf 3 jaar en 4 maanden; eigenlijk vanaf het moment dat hij op de wc durfde te poepen...). Voor de rest werd (en wordt) hij er zelf voor wakker, of hoeft hij 's nachts niet te plassen. Gebruik inderdaad wel een waterdichte molton, dat scheelt een nat matras. (ik doe daaroverheen een gewone molton en een hoeslaken, is toch wat comfortabeler. )
Wij laten wel plassen rond 23:00 ondanks dezelfde overweging die hierboven allemaal genoemd zijn. Zoontje wilde zo graag helemaal zindelijk zijn maar ook helemaal zonder luier dat we het geprobeerd hebben maar zonder de plas om 23:00 lukt het gewoon nog niet. Ik heb dit eens besproken met een arts en die geeft aan dat je het niet te lang moet doen maar dat tot de leeftijd van 5-6 jaar het heel gebruikelijk is dat kinderen 's avonds plassen. Of ze dat in bed doen of op de wc maakt hem niets uit We kijken af en toe hoe het gaat zonder en soms gaat het goed en soms ook niet.
hier vanaf 2 jaar en 7 maanden zindelijk overdag, maar s nachts nog niet. Ik ga haar ook niet zonder luier en wakker maken, ik ben van mening dat het vanzelf moet gaan.
Wij hebben 1 poging gedaan omdat mevrouw niet meer met een luier wilde slapen, maar wel altijd nog natte luiers had smorgens. Maar Robyn is dus niet wakker te knuppelen als ze slaapt dus hebben het maar gewoon laten gaan. Eerste ochtend was haar onderbroek een heel klein beetje vochtig, de rest van de ochtenden ging het gewoon goed. De plas die erin zat was dus gewoon omdat ze 'smorgens wakker werd en haar plas gewoon liet lopen (gemakzucht; oh ik heb toch een luier om). Ze heeft in 2 maanden tijd 2x 'snachts een beetje in bed geplast en verder gaat het gewoon goed!
Hoi dames, Wilde het toch nog eventjes melden, onze meid hebben we sinds 3 dagen niet meer wakker gemaakt snachts. En gewoon droge luiers Gisternacht heeft ze voor het eerst zonder luier geslapen en het ging hartstikke goed. Ze moet wel plassen, ze gaat zelf uit bed even plassen en weer naar bedje! Trots kan je dan zijn he.... Ik denk echt dat het vanzelf goed komt, hoe je het ook doet niet teveel nadruk op leggen x