Bij voorbaat al een elektrische dubbele kolf huren

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lappie, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Hallo,

Tien jaar geleden is onze zoon geboren. Uiteindelijk 8 dagen borstvoeding gegeven. Uiteindeljk gestopt door een borstontsteking. Zoon was heel hongerig en ongeduldig en het voeden deed pijn.
    Naar mijn idee is mijn productie nooit echt goed op gang gekomen.
    Ook was het beleid op dat moment 10 minuten ene borst, 10 minuten andere borst. Nu is dat anders, veel meer op verzoek.
    Onze zoon was ook een huilbaby (er was ook heel veel stress hier in huis daardoor!) en sliep hierdoor al na een paar dagen op zijn eigen kamer in zijn ledikant. Hier sliep hij veel beter, en wij eigenlijk ook.

Dit keer heb ik een wiegje naast mijn bed staan, ergonomische draagzak klaarliggen (ben van plan om veel te dragen), boek gelezen over borstvoeding, afspraak gehad bij lactatiekundige...

In mijn hoofd zit het idee dat de borstvoeding 10 jaar geleden wel gelukt zou zijn als ik een dubbele elektrische professionele borstkolf had gehad.

Dit idee is zo sterk dat ik er eigenlijk van overtuigd ben dat ik hem deze keer ook echt nodig zal hebben om de borstvoeding te laten slagen. Ik krijg dat idee gewoon niet uit mijn hoofd. De lactatiekundige adviseerde om pas hiermee te beginnen als het echt niet lukt. Maar ik kan mijn overtuiging gewoon niet loslaten....

Is het echt zo gek, zo stom om dat apparaat gewoon al klaar te hebben liggen? Ben zo bang dat als ik hem nodig heb, het te laat in huis is ofzo, en er ondertussen al stress is.

Graag jouw/jullie mening... want ik voel me op de een of andere manier gewoon onzeker zonder dat apparaat.
    Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat goed dat je je zo goed voorbereidt nu, en dat je inzicht hebt gekregen door te lezen en een afsrpaak met lk in waar het 10 jaar geleden mogelijk mis is gegaan.

Over het kolven: ik deel de mening van de lk dat je niet nu al een kolf hoeft te halen. Heus: als het nodig is heb je binnen een dag een kolf in huis!
    Ik zie nog 2 andere opties voor je:
    - prenataal kolven: door je borsten vanaf week 37 met de hand te stimuleren tot aanmaak melk kun je
    A: je productie vast een eerste aanzet geven, zodat je weet dat vanaf het eerste moment dat je kindje geboren wordt jij je melk klaar hebt!
    B: je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan en de kleine beetjes colostrum die je hiermee kunt opvangen (druppels, we hebben het over eerste beetjes: wat je kindje ook zou drinken!) en deze bewaren om waar nodig bij te voeden de eerste dagen tot je kindje het drinken onder de knie heeft!

- de andere optie is vanaf dag 1 naast aanleggen van je kindje kolven met de hand. Uit onderzoek is gebleken dat moeders die met de hand kolven snel een productie op gang krijgen, en wanneer blijkt dat je kindje het nog niet door heeft om wat voor reden dan ook, en je gaat wel op dag 3 dubbelzijdig elektrisch kolven, dan is combinatie van massage, elektrisch kolven en tot slot kolven met de hand de beste manier om je productie op gang te brengen.
    Ik ben dus voor het kolven met de hand. Je stimuleert, maar niet zoveel als wanneer je met een elektrische kolf aan de slag gaat. Bedenk dat je lichaam het zelf moet zien op te pakken. En dat ook heus zal doen! Zo min mogelijk ingrijpen is het beste dan: je hebt een week of 4 om de productie tijd te geven op orde te komen. Hoe eerder je gaat ingrijpen met kolven, hoe verschillend de uitkomst kan zijn. Mogelijk creëer je overproductie (niet fijn: eerder kans op ontsteking, onrustige kindjes etc) Mogelijk durf je het kolven niet meer los te laten en raak je gefocust op milliliters. (niet erg op zich, maar ook minder ontspannen)
    Ik zou dus even kijken of je het aandurft om vanaf dag 1 handmatig extra te stimuleren en evt. van te voren al eerste aanzet tot productie geven door voor de bevalling al te kolven met de hand.
    Ik hoor het graag van je, dan zal ik je meer info sturen!

Tot slot: heb je snel ontstekingen, (vatbaar of door bijvoorbeeld diabetes) geef dat dan ook even aan.

3. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Bedankt voor je antwoord. Ik zal me eens gaan inlezen in kolven met de hand.

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Prima, als je vragen hebt of ik voor je uit moet schrijven hoe je te werk gaat hoor ik het graag. Ook kun je op youtube kijken. Ik heb een account waar veel filmpjes in staan, weet zo uit mijn hoofd niet welke over handkolven gaat, maar zoek even.

Succes!

5. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Oh dat zou fijn zijn ja.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754