Sonde, doen of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by pregnantje, Jul 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Ons zoontje moet voor zijn behandeling die nog zeven weken duurt erg veel medicijnen innemen: 's morgens 3 spuitjes, een uur later 4 spuitjes, 's middags 2 of 3 en 's avonds 6. Nu had de arts een sonde aangeraden, toen we zeiden dat hij niet alles doorslikt. Het zou ook nog eens minder strijd betekenen bij het geven van zijn medicijnen.

Toen ons zoontje nog in het ziekenhuis lag, had hij ook een sonde, die onder narcose was ingebracht. Deze had hij er twee keer uitgetrokken. Één keer is de sonde er opnieuw ingebracht en dit ging op zich goed. De tweede keer mocht hij alweer naar huis en aangezien we toen minder medicijnen hoefden te geven, hebben we alles handmatig gedaan.

Afgelopen maandag is weer geprobeerd hem een sonde te geven. Wat een drama was dat! Ik heb hem nog nooit zo in paniek gezien, verschrikkelijk gewoon. Tot twee keer toe trok hij hem eruit en we hebben besloten het er voor die dag bij te laten. De afgelopen dagen hebben we alles dus weer handmatig gegeven en dat betekent drie keer per dag tegensputteren, hard huilen en veel niet doorslikken (de hoofdmedicijnen krijg hij wel voldoende binnen).

Morgen gaan we weer naar het ziekenhuis en we weten niet wat te doen: toch nog eens het drama aangaan voor de sonde, die het dagelijkse medicijnen geven aangenamer maakt, maar die hij er wellicht al dan niet direct weer uittrekt, of onze zoon de sonde besparen, maar wel elke dag kwellen met alle spuiten.

Het is echt een dilemma. Het rotte is dat ons zoontje ook medicijnen krijgt waar je erg prikkelbaar/humeurig van wordt, wat het plaatsen van de sonde / het geven van de medicijnen nog lastiger maakt.

Zijn er ouders die goede ervaringen hebben met een sonde bij een baby van ongeveer een jaar?

2. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik zou vragen of ze de sonde onder sedatie kunnen geven. Dan krijgt hij een medicijn waar hij slaperig en rustig van wordt. Zo is hij er rustig onder én heb je die strijd om de medicijnen niet meer.
    Heel veel sterkte!

3. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hallo Uiltje 84, dank je voor je reactie.
    Ik zal het onthouden en vragen of dat een optie is.

4. Uiltje84

Graag gedaan. Als het goed is moet dat op de kinderafdeling gewoon kunnen :)
    Succes!

5. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Idd met dormicum, weet alleen niet of dat vaak gegeven mag worden als een kleintje de sonde er vaak uittrekt. Mn dochter heeft met haar neus-maag sonde wel doorgekregen dat ze hem er beter niet uit kan trekken en dan zit de sonde gewoon 6 weken. Dit vanaf een maand of 13.

6. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hoi HooyoShimbir, zes weken.. Dat zou fantastisch zijn.
    Gisteravond slikte ons zoontje belangrijke medicatie niet door, dus het moet wel een sonde worden. Ik hoop dat een soort roesje mogelijk is. Mijn man vindt het geen fijn idee en denkt dat het misschien niet mag i.c.m. zijn kuur van morgen, maar ik kan het altijd vragen.

7. Uiltje84

Ik zou het zeker vragen.
    Misschien een beetje een brutale vraag, maar wat voor kuur heeft je kindje dan morgen?
    Dormicum is morgen al lang weer uitgewerkt, dus ik kan mij haast niet voorstellen dat het een probleem zal zijn. Maar ik ben natuurlijk geen kinderarts :)

8. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Dormicum blijven ze wel wakker van maar ze kunnen zich achteraf niet meer herinneren wat er gebeurd is.
    En als de sonde zit heel goed dicht op de neus plakken zodat er geen haakje zit waaraan die eraf getrokken kan worden, ook lieten wij haar in het begin slapen slapen met sokjes om de handjes. En het is een beetje geluk hebben. Als de sonde eruit gespuugd word kan je er niks tegen doen.
    Sterkte!

9. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad

Nouja dormicum kan wanneer het medicijn werkt apneus geven, daarvoor moest mn dochter dan aan de monitor blijven, ik weet natuurlijk niet wat ts haar kindje heeft en of dit dan veilig is voor hun...

10. Uiltje84

#10 Uiltje84, Aug 1, 2014
    Last edited by a moderator: Aug 1, 2014
    Daar heb je gelijk in.
    Alle kinderen moeten nog een tijdje aan de monitor of saturatiemeter. Tot nu toe ben ik nog geen ziektebeeld tegen ben gekomen waarbij een kind pertinent geen dormicum mocht :) Maar wel altijd onder bewaking idd en de berekeningen voor de hoeveelheid van een antidotum.
    Maar goed, ik ben natuurlijk geen arts en heb (helaas :D )niet alle wijsheid in pacht :) Er zijn genoeg aandoeningen die ik niet ken.
    Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het interactie geeft met andere medicijnen van TS haar kleintje.

11. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    De sonde zit erin. Onze arts vond een sedatie niet zo'n goed idee, omdat je ook wel eens ziet dat kinderen er juist onrustig uit wakker worden. Omdat we ook niet zeker weten of het zo erg was maandag omdat hij enkel het aanbrengen erg vond of juist de sonde op zich, is aangeraden het nog eens zo te proberen. Mocht hij hem er steeds uittrekken, dan was het ook geen doen hem steeds een roesje te geven volgens de arts.

Omdat de verpleegsters nu van tevoren wisten dat onze zoon zo zou tegenstribbelen, ging het nu veel beter. Hij was nog steeds overstuur en zweette de neuspleister eraf, maar het was met een paar minuten gepiept gelukkig. Ik kon hem snel in mijn draagdoek doen en binnen niet al te lange tijd sliep hij, terwijl hij de vorige keer ontroostbaar bleef.

Nu zitten zijn handjes aan een soort lint, waardoor hij niet bij zijn neus kan en heeft hij handschoentjes aan. Het blijft sneu, maar hij móet zijn medicijnen echt binnenkrijgen en het innemen ervan zelf is ineens zo rustig voor hem en voor ons.

@Uiltje84: hij heeft vandaag een chemokuur gehad, maar deze tekst haal ik later weer weg.

12. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    "Fijn" dat het plaatsen gelukt is, en dit warme weer werkt echt niet mee aan de plakkracht van de pleister met al dat gezweet. Hopelijk blijft de sonde 7 weken zitten **duim duim**.

Veel beterschap voor je zoontje :( heftig hoor!

13. Uiltje84

Idd 'fijn' dat het gelukt is en dat het beter ging dan van de week!
    Heel veel succes en sterkte de komende weken voor jullie gezin!

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

De reden is niet niks, veel beterschap voor je zoon en sterkte voor jullie!
    Hopen dat de sonde het zo lang mogelijk uithoudt.

15. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Fijn om te lezen dat de sonde er in zit!

Sterkte met alles! Heftig.

16. Marjoo83

Marjoo83 Actief lid

Jan 31, 2012
    352
    1
    16
    Sterkte en fijn dat de sonde er nu in zit!

17. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,519
    10,417
    113
    Wat fijn dat het goed zit.
    Ons kindje kreeg sonde want dan mocht hij van de neonatologie. Hij trok het er snel uit.de laatste keer kreeg hij pleister bij neus, op zijn wang (optie extra achter oor)bleef goed zitten.

18. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hoi,

sorry, helemaal vergeten te reageren!
    Bedankt voor de reacties en sterktewensen. De sonde zit er nog steeds in gelukkig :) scheelt een héle hoop stress.

19. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    Onze zoon heeft dezelfde medicatie gehad als jouw zoontje en had zijn sonde echt hard nodig. Maar inbrengen was nooit een feest. Zeker wanneer keel en slokdarm van de chemo waren aangetast. Krijgt hij ook dexa? Dat bemoeilijkt het proces helaas.
    Wij hebben in een periode van 6 maanden 82 sonde kralen aan de kanjerketting, ga maar na.... het was het leukste speeltje wat er was voor onze zoon. Op den duur hadden wij een hele plakconstructie die perfect werkte en waardoor de sonde er bijna niet meer uitkon (behalve bij erg braken) Zou je het aandurven de sonde zelf in te brengen? Dat scheelde bij ons nl. wel. Zoon vond het duidelijk prettiger wanneer het door ons werd gedaan dan door de verpleging. Tijdens het inbrengen even flink in zijn gezicht blazen waardoor hij schrikt en slikt. Heel veel sterkte

20. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hoi sidmick,

Jeetje, wat hebben jullie ook een heftige tijd gehad dan :( ik hoop dat het intussen achter de rug is..? 82x sonde, och arme.
    Ons zoontje krijgt idd ook dexa, wat een rotmedicijn! Hij krijgt een lichte chemo, maar wel steeds kort op elkaar. Gelukkig heeft hij nog maar één keer hoeven braken, dat scheelt.
    Mijn man vroeg ook al of we het zelf kunnen/mogen leren. Mocht hij hem vaak uitspugen, is dat een optie. Fijn dat het bij jullie daardoor prettiger werd. :)

Share This Page