Hallo allemaal, Een week of 2 geleden heb ik een echo laten maken van mijn onderbuik. Dit nadat ik was doorgestuurd door de huisarts omdat mijn cyclussen lang zijn na het stoppen met de pil en ik wil weten of er geen gekke dingen zijn. Vorige week had ik een afspraak voor de uitslag. Mijn huisarts bleek ziek en ik had een vervangster. Zij vertelde me de uitslag, namelijk dat deze goed was en daar was het voor haar mee klaar. Ik had een vervelend gevoel bij deze mevrouw en besloot daarom deze week nogmaals een afspraak te maken bij mijn eigen huisarts. Zij vertelde mij dat mijn linker eierstok erg lastig te zien was op de echo en dat er op de rechter een onschuldige cyste zit. Volgens haar niets om me zorgen om te maken en kan dit ook mijn cyclus niet in de weg zitten. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.. Ik weet er gewoon te weinig van om er gerust op te zijn! Heeft er iemand ervaring?
Wat vervelend dat ze je zo afwimpelt aan de telefoon.. Alsof je niet het recht hebt om dat gewoon te weten!! Toevallig had mijn zus ook cystes op haar eierstokken, hier kwamen ze ook achter met een echo. Ze zeiden tegen haar ook dat het onschuldig is en ze mocht zelf kiezen of ze het weg wilde laten halen. Wel kreeg ze als advies om als ze kinderen wilde er zsm aan te beginnen (ze had wel een kinderwens natuurlijk) en na 9 mnd was ze zwanger. Ik denk dat als zij zeggen dat het onschuldig is dat je daar ook wel vanuit kan gaan. Maar als het je niet lekker zit zou ik gewoon nog een keertje met je huisarts erover praten!
Overigens zit ik zelf ook een beetje te stressen of ik niet ook zoiets heb, dus ik begrijp je frustratie wel! Mijn cyclussen waren elke maand regelmatig (30,31,32 dagen ongeveer, gestopt met pil sinds januari) en na een half jaar had ik ineens een cyclus van 73 dagen en zit nu alweer op de 45. Ben ook een beetje bang dat ik iets raars heb..
Het was niet aan de telefoon, ik was gewoon op consult! Vind het ook erg vervelend en heb dit vanmorgen ook aangegeven bij mijn eigen huisarts. Zij is gelukkig wel erg begripvol. Als je je er zorgen over maakt zal ik gewoon even bij je huisarts langs gaan. Misschien kunnen ze wat onderzoeken doen om te kijken of er wat is of kunnen ze je gerust stellen. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik gegaan ben en dat er onderzocht wordt of alles ok is. Ik heb al t eea opgezocht op internet over een cyste op je eierstok en er is veel over te vinden. Vooral dat er veel verschillende soorten zijn en dat ze varieren van onschuldig tot kwaadaardig. Waarbij de meeste onschuldig zijn en soms ook spontaan weer verdwijnen. Ik vraag me dan af hoe zij zo snel kunnen zien dat ie onschuldig is, maar dat is mijn eigen onzekerheid hoor . Als het goed is heb ik vrijdag weer even telefonisch contact met haar over de uitslag van het bloedonderzoek. Dit was aansluitend op de soatest. Dit had ik al gehad via een urine onderzoek en die was goed. Via bloed kan worden gekeken of er antistoffen voor Chlamydia wordt aangemaakt. (Niet dat ik denk dat ik een soa heb hoor, maar dat is schijnbaar standaard bij het onderzoeken van cyclus)
De meeste cystes verdwijnen vanzelf weer, maar er is een kans dat dit niet gebeurt. Misschien een idee om af te spreken over een paar maanden nog weer eens echo te laten maken? Een cyste hoeft je cyclus idd niet in de weg te zitten is mijn eigen ervaring.
Oh sorry ik dacht aan de telefoon! Maar alsnog apart dat ze dat zomaar zegt natuurlijk. Fijn dat je eigen huisarts wel begripvol is! En ook fijn dat het onderzocht wordt. Ik ben in mijn cyclus van 73 dagen (toen m'n ongesteldheid dus maar niet kwam) al naar de huisarts geweest maar hij zag geen enkele reden om te denken dat er wat mis was en zei dat het kwam doordat de pil nog niet uit mijn lichaam was. Ik ben nu 10 maanden gestopt dus het lijkt me toch wel dat het nu uit m'n lijf is?! Ik weet in ieder geval wel dat ik nooit meer aan de pil ga, wat een troep!! Ik denk wel dat ze aan een echo snel kunnen zien of het goedaardig is of niet, als het slecht is zien ze dat denk ik wel gelijk. Maar wel goed dat alles onderzocht wordt, je kan het maar beter zeker weten! Hopelijk heb je snel duidelijkheid en is alles gewoon goed!
Hallo Adinka... Ik spreek zelf uit ervaring, ik was aan de pil toen in augustus 2006 bij mij een cyste van 5 cm op mijn linker eierstok werd gevonden nadat ik mijn periode maar niet kreeg.. Ik ben toen door gestuurd naar de gynaecoloog voor een echo.. Er werd mij vertel dat het wel een half jaar kon duren voordat mijn menstruatie weer op gang kwam maar dat ik gewoon door kon gaan met de pil... In tussen meerdere zwangerschapstesten gedaan die positief aangaven, maar ik dus niet zwanger was... In januari 2007 ben ik weer naar de huisarts gegaan omdat ik nog steeds geen menstruatie had gehad en ik wilde weten hoe het stond met de cyste.... Weer een test gedaan en weer knal positief dus werd er een afspraak gemaakt bij de gyn.. Was trouwens nog steeds aan de pil en hield me netjes aan de stop week... 8 februari 2007 kon ik eindelijk naar de gyn voor een echo en toen kreeg ik te horen dat ik zwanger was.... al 12 weken en 1 dag..... zal eerlijk zeggen dat ik me wel even kapot schrok... want volgens de dokters was zwanger worden met zo'n cyste niet mogelijk.... In november ben ik dus zwanger geraakt en in augustus bevallen van een kerngezonde dochter.... toen ik de echo kreeg was trouwens niks meer te zien of vinden van de cyste, dus hoe lang ik hem gehad heb, geen idee..... Maar nooit geen menstruatie gehad en tussen augustus 2006 en februari 2007 dus geen extra controle echo gehad..... Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt... mocht je nog iets willen weten, mag je me altijd vragen.
Bedankt voor jullie fijne reacties. Goed om te weten dat het idd waarschijnlijk niets voorstelt. Kan me voorstellen dat het erg schrikken als je zwanger blijkt te zijn terwijl je daar niet mee bezig was. Wel fijn dat alles goed is!! Ik begin ook nooit meer aan de pil. Wat een troep inderdaad!
Hier ook iemand met een cyste. Laatste controle was toen ik 9 weken zwanger was. Toen zat hij bijna op een doorsnee van 5 cm. En zoals je ziet nu alweer bijna 20 weken zwanger. En cyste is inmiddels helemaal verdwenen.