Te hoge bloeddruk bij 37 weken zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by Bieni, May 29, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bieni

Bieni Actief lid

Aug 9, 2014
    161
    33
    28
    Hoi dames,

Vanmorgen bij de controle bleek mijn bloeddruk te hoog. Of eigenlijk de onderdruk tijdens de eerste meting 94 en 10 min later 95. De vk gaf aan dat het met stress te maken kan hebben of dat je je ergens zorgen om maakt. Maar ik ben me daar niet bewust van.

Ik moet me nu 2 dagen rustig houden en donderdag komt ze hier thuis mijn bloeddruk meten. Ze gaf aan dat als het zo blijft ik overgenomen moet worden door de gyn en eventueel inleiding.
    Van deze informatie krijg ik juist stress want ik had zo graag willen proberen om thuis te bevallen en ik wil het graag met de verloskundige af maken.

Ik heb het overigens ook bij mijn zoontje gehad. Maar dat was pas met 39 weken en nu ben ik 37+3

Zijn hier ervaringsdeskundigen en hoe ging het bij jullie verder.?

2. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Dat wordt snel serieus genomen. Komt dat omdat je voorheen altijd een heel nette bloeddruk had en het in korte tijd veel is gestegen?

Ik loop al bij gynaecoloog voor andere zaken. Had altijd te hoge bloeddruk, maar nu is het rond 134/94 en dat is juist een opluchting, haha. Er wordt bij mij dus ook geen actie op ondernomen.

3. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,481
    5,840
    113
    Hier was de regel in mijn vorige zwangerschap - toen ik nog bij de verloskundige liep - twee keer een onderdruk van 90 is doorsturen naar het ziekenhuis. Heeft ze wel je urine gecheckt op eiwitten? En wat was normaal je bloeddruk/onderdruk?

Ik ben destijds inderdaad doorgestuurd en overgenomen door de gynaecoloog. Ik was toen alleen nog maar 28 weken dus er werd gestart met medicatie om de bloeddruk te verlagen. Uiteindelijk ingeleid met 35 weken vanwege PE. Ik denk dat een gynaecoloog met jouw termijn geen risico's zal gaan lopen/medicatie zal gaan starten maar inderdaad zou kiezen voor inleiden.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik met jouw termijn absoluut gaan voor een inleiding en geen risico lopen... heeft de vk wel je urine gecheckt? Ik vind twee dagen er tussen namelijk best lang...

5. Bieni

Bieni Actief lid

Aug 9, 2014
    161
    33
    28
    @Evi88, @bozoe, @pietje1987

Ik weet niet of ze het serieus neemt vanwege de vorige keer.
    Ik heb de afgelopen maanden een bovendruk gehad die schommelt tussen de 124 en 134 maar de onderdruk is eerder op zijn hoogste
    84 geweest en 2 weken geleden was die 134/82 en nu dus 134/95. Dus dat is wel een verhoging.

Urine onderzoek deed ze nu nog niet, dat doet ze afhankelijk van donderdag wel. Ik lees ook veel op internet dat dit een signaal is van je lijf dat de bevalling nabij is. Dus ik hoop maar dat het dat is.

6. pietje1987

Mmm ik vind dit toch wel moeilijk hoor! Zeker als je het bij je zoontje ook hebt gehad, zou ik het verstandig vinden om iets meer testjes te doen. De kans is groot dat het allemaal reuze mee valt, maar ik begrijp niet waarom ze niet even urine hebben getest om wat zaken uit te sluiten. De stijging van de onderdruk (binnen een week?) vind ik persoonlijk best veel. Het getal op zich is niet per se iets om zorgen over te maken, maar de stijging is wel een signaal om serieus te nemen.

Hoe voel je je verder?

Ik zou toch nog even je verloskundige bellen en vragen of ze vandaag wil komen i.p.v. morgen.

bozoe likes this.
  7. pietje1987

@Bieni hoe gaat het nu met je?

8. Bieni

Bieni Actief lid

Aug 9, 2014
    161
    33
    28
    Hoi sorry jk las je bericht van eergister gisteren. En toen kwam de verloskundige al. Ik heb zelf het idee dat het bij me hoort aan het eind van de zwangerschap.

Gister bij controle thuis bleek de bloeddruk 130/90 de verloskundige vond dit voor nu acceptabel. Ze had liever gezien dat die nog verder was gezakt maar voor nu was het oke. Het teken dat hij zakt door rust is goed. En ik moet maandag weer terug voor controle. En zoveel mogelijk rust nemen moet ik vol blijven houden. En een was ophangen of afstoffen dat mag ik doen. Maar stofzuigen enz niet. En naar bed gaan als mijn zoontje ook slaapt.

Ik voel mezelf prima heb nergens last van.

Share This Page