Hallo, Ik worstel met een probleem en heb jullie advies nodig. Mijn 4e kind is nu 3 maanden oud. Tot nu toe volledig borstvoeding gekregen. Ik voed maar met 1 borst (door littekenweefsel na een borstontsteking met abcesvorming 10 jaar geleden doet de andere borst het niet). Ik heb een hele tevreden baby, maar de laatste week wat minder tevreden. (Nadat ik zelf ook ziek was). En ik ben bang dat het komt doordat de productie net te weinig is. Overdag gaat het prima. Eind van de middag en in de avond erg veel clusteren. Ik leg hem dan veel aan maar hij blijft onrustig. De nachten gaan ook wat slechter (komt nu weer 2x, terwijl hij 1 keer kwam en zelfs ook al doorgeslapen heeft). Borsten voelen leeg. Ik ben ook wel superdruk met 4 kinderen. En dus ziek geweest. Dat helpt vast niet mee in de productie. Ik had gister eind middag/avond een feestje, in die tijd heeft baby 2 flesjes gekolfde melk gehad. En toen was hij wel de hele avond rustig en de nacht ook veel beter geslapen. Dus voor mij bevestiging dat hij toch te weinig borstvoeding krijgt? Ik wil nog niet stoppen met borstvoeding. Maar ik wil en kan ook niet hele middagen en avonden met baby aan de borst zitten, heb ook nog de andere 3 kinderen waarvoor ik moet zorgen. En eerlijk is eerlijk, ik ben ook gewoon moe 's avonds en heb na 3 maand wel weer wat behoefte aan avonden voor mezelf. Opzich zou ik er niet zo'n groot probleem mee hebben om dagelijks 1 flesje bij te geven (eerst nog voorraad gekolfde melk, daarna kunstvoeding) als dat betekent dat ik nog niet hoef te stoppen met bv, en baby geen honger heeft. Dan zal ik wel kolven op het moment dat hij een flesje krijgt om de productie op gang te houden (heb ik gister ook gedaan en de kolfopbrengst op zo'n moment is dan echt bedroevend weinig dus snap wel dat hij daar niet genoeg aan heeft). Zou dat een goede optie kunnen zijn denken jullie? En op welk tijdstip dan dat flesje geven? Begin van de avond? Of juist voor de nacht?
Oja, bij de vorige kinderen had ik dit soort problematiek ook. Grote hongerige baby's, door het voeden met 1 borst net te weinig productie, geworsteld met extra aanleggen, slecht slapen etc. Wel uiteindelijk zo'n 10 maanden gevoed. Had mezelf bezworen om dit keer makkelijker te zijn met bijvoeden, maar nu het na 3 maanden al zover is vind ik het toch lastig. Als we na de 6 maanden waren had ik het makkelijker gevonden.
Je zou kunnen proberen om je productie omhoog te krijgen met powerkolven. En je kunt ook overwegen om een consult te boeken bij een lactatiekundige.
Hier heel erg bekend mee rond 3/4maanden dat er een dip was in productie en veel clusteren. Volgens mij is dit ook een leeftijd waarmee ze dat clusteren gebruiken om de productie meer te naken. Maar dan lijken juist je borsten leger doordat ze meer leeg worden gedronken. En misschien dat je eigen cyclus weer terug komt?
Bedankt voor jullie reacties. Powerkolven etc. dat gaat nu echt niet met 4 kinderen thuis en een man in het buitenland. Ondertussen lijkt het weer redelijk opgelost, hij is weer wat meer tevreden en heeft vannacht zelfs opeens van 22.00 tot 07.00 doorgeslapen! Ook niet perse goed voor de productie natuurlijk, maargoed, ik schrok wakker om 07.00 uur. Maar dat zal hij vast niet doen als hij enorme honger heeft. Maargoed, denk dan dus toch dat de productiedip door het ziek zijn komt
Ziek zijn kan zeker tot een productiedip leiden. Het warme weer en daarbij zelf net niet genoeg drinken ook. Het doorslapen van je zoontje en daardoor minder vraag kan er zelfs ook aan bijdragen. Goed om te lezen dat het al weer wat bijgetrokken lijkt. Extra aanleggen of kolven is uiteindelijk wel het middel om je productie te verhogen, evt 's nachts, maar het is aan jou welke stappen je wel en niet wilt nemen. Kolven met naast een baby ook drie kinderen is inderdaad pittig. Hebben ze ook al schoolvakantie?
Inmiddels 1.5 week verder en het gaat goed! Vorige week bij cb geweest, groei was ook wel een klein beetje afgebogen. Arts zei dat het niet gek is dat dit nu gebeurt..voeden met maar 1 borst kan prima, maar je hebt wel eerder 'te weinig'. Daarnaast is dit de leeftijd dat kinderen naar verhouding het meest borstvoeding nodig hebben, dus dat het vaak gebeurt rond de 3-4 maanden. En ze zei dat fysiologisch gezien je eind van de middag ook de minste borstvoeding hebt over de hele dag gezien. Dus ze adviseerde om na de voeding van rond 18.00 uur 60 cc melk met een flesje na te geven, en kijken wat het effect is. En dat werkt perfect! Hij is 's avonds weer veel rustiger en meer tevreden, slaapt 's avonds beter maar 's nachts ook. Ik geef dan voor de nacht rond 2200 uur nog een gewone borstvoeding, en dan komt hij 's nachts vaak nog een keer rond 03.00 uur (maar afgelopen nacht zelfs helemaal doorgeslapen tot 06.45 uur!). Dus dikke prima! Tot nu toe kan ik de extra 60 cc nog uit de voorraad gekolfde melk geven. Op een gegeven moment zal dat niet meer lukken, dan maar poedermelk denk ik..dat zal even een stap zijn . Maar dan is hij wel 4 maanden. Hij krijgt nu dus meestal 6 voedingen per dag, soms 7, en dan na 1 voeding wat extra. Ik ben blij. Op deze manier kan ik het nog wel even volhouden. De hele avond dat gehuil trok ik echt niet (en hij wou toen dus ook niet echt lekker clusteren, hij was woest aan de borst omdat er niks uit kwam)
Wat fijn dat het goed gaat! besef wel dat alles wat je uit de fles geeft minder stimulatie is voor je borst om meer melk aan te maken. Maar als je dat niet erg vind maakt dat natuurlijk helemaal niet uit
Ja idd, dat is wel zo. De cb-arts (die trouwens ook lactatiekundige is) zei dat ze dit nooit zou adviseren aan iemand die met 2 borsten voedt. Maar omdat bij het voeden met 1 borst je dan soms echt gewoon te weinig hebt (zeker bij de fysiologische dip eind van de middag) en je kan stimuleren tot je een ons weegt adviseerde ze dit. Dus dan volg ik dat maar denk ik.. of denk je dat hierdoor de productie gaat teruglopen op den duur?
Zou het ook aan regeldagen kunnen liggen? Dan is je kindje ook wat onrustiger 's nachts, vraagt meer voeding en je borsten voelen leger. Rond o.a. 3 maanden zijn er regeldagen geloof ik. Hoop dat je nog lang kunt voeden, maar aanvullen met fles is ook geen ramp toch?
Nouja ik ben geen expert natuurlijk…. (Heb 6 weken, 9 maanden en 3 maanden bv gegeven) En heb geen verstand van voeden met 1 borst… maar ze gaan natuurlijk meer drinken, wat betekent dat je uiteindelijk ook meer fv gaat bijgeven en de borst dus niet gestimuleerd word dat extra aan te maken… En ik denk dat als hij in de nacht blijft doorslapen, wat natuurlijk heel fijn is voor jou haha, dat wel invloed kan hebben ja Want dan mis je het clusteren in de avond en de nachtvoeding, waarin extra hormonen vrij komen voor de aanmaak van je melk. Maar goed een combi van bv en fv is natuurlijk ook helemaal prima hè! het is gewoon wat je zelf wel en hoeveel energie je erin wil/kan steken