Hallo, vrijdag gaan Ben en ik naar een bruiloft. Dus Tisse blijft bij mijn moeder. Liene ook, maar zij heeft dit al meer gedaan. We vertrekken rond 18.30u. Mijn moeder komt naar ons huis, zodat we 's nachts weer bij hem zijn. Het is een kwartier rijden van het feest naar huis, dus ik kan altijd terug komen, maar wildit vermijden. Tisse is nu bijna 5 maanden, dus ik moet maar eens de grote stap zetten vind ik. Dus wat vragen... Want ik ben een echte kolfleek. Kan ik morgen al beginnen kolven en dit bewaren tot vrijdagavond in de koelkast? Mag ik verschillende kolfjes (hoe noemt dat, een beetje gekolfde melk)samen kappen tot 1 grote portie? Mag mijn moeder melk meerdere keren opwarmen met een flesverwarmer? Hoeveel moet ik voorzien? Hij klustert 's avonds. Zou hij dit ook aan een fles doen? En hoeveel cc zou hij drinken, hij is bijna 5 maanden. Zou ik mijn kolf mee naar het feest nemen? Zou ik nog lekken als er niemand komt drinken die avond? Alvast heel hard bedankt!
Hoi Saar, Spannend zo'n 1e avondje weg. Maar het gaat vast goed komen en je gaat er gewoon lekker van genieten. Ik ga proberen wat vragen van je te beantwoorden. Gekolfde MM is 5 dagen houdbaar in een schoon flesje in de koelkast. Je kan dus gewoon beginnen met kolven. Je mag verschillende melk (kolfjes ) samenvoegen mits het van de zelfde temp is anders gaat het schiften. Dus gewoon een tijdje in de koelkast zetten en dan bij elkaar gieten. MM mag je maar 1x opwarmen. Als ik jou verhaal zo lees zou ik zorgen dat er gewoon een paar porties van bijv. 50cc klaarstaan. Als hij honger heeft kan je moeder dan 50cc opwarmen en geven. Heeft hij dan nog meer honger dan warmt ze gewoon nog een beetje op. Je kan bijv 150 in 1x opwarmen, maar stel dat hij dat niet op drinkt in 1x dan is het zonde van je melk. Heeft hij wel al eerder uit een flesje gedronken? Je kent de formule voor het berekenen van hoeveel ze ongeveer mogen drinken? En verder weet ik niet hoelang je van plan bent weg te blijven. Ik kan bijv. best een uur of 6-7 zonder kolven. Dus ik kan gerust een avondje weg. Je zal denk ik niet tot diep in de nacht wegblijven. Dus als je zorgt dat je om 18.30u leeg bent dan denk ik dat je het wel kan redden de komende uren. Ligt er een beetje aan hoelang je weg blijft. Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen. Succes iig.
Sluit me aan bij Boney. Moedermelk wel altijd achterin en onderin de koelkast bewaren. Liefst dus achter iets anders. Dit om grote temperatuur wisselingen te voorkomen. De cc's durf ik ook niet te zeggen maar ik zou idd ook steeds kleine beetjes aanbieden. En kolf meenemen voor de zekerheid kan geen kwaad. Je kan hem gewoon in de auto laten liggen en als de druk al te hoog word heb je hem in elk geval bij je. Veel plezier !
hoi saar, als je nog nooit een flesje gegeven hebt, zou ik toch eerst even oefenen. Waarschijnlijk drinkt je kindje er zonder problemen uit maar je weet maar nooit. Hier zorg ik altijd voor een flesje van 120 cc waarvan ze minimum 100 opdrinkt, ookal heeft ze cluster of regeldagen. Als ze dan nog meer wil, dan is er altijd een tweede flesje. Succes!
bedankt allemaal! Ga dus deze avond al kolven. Liene had een moeilijke dag en dus was er helemaal niks over om te kolven... Maar heb een pudding gemaakt om haar deze avond te geven ipv bv. Hij heeft al 1 maal probleemloos van een flesje gedronken, maar dat is al 2 maanden geleden. Liene heeft nooit een fles willen nemen, maar bij Tisse maak ik me daar helemaal geen zorgen om. Ben er zeker van dat dat gaat lukken. En inderdaad, zo lang ga ik het nooit uithouden .
goed eigenlijk. Ik had 200cc gekolfd en in de ijskast staan. In de vriezer zat in geval ook nog wat. Om 19u goed veel laten drinken. En dan vertrokken. Om 2u waren we terug. En toen heeft hij terug gedronken. Tisse had heel de avond geslapen en 2 keer een 50cc gedronken. Ging goed volgens mijn moeder. Een meevaller dus! Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Fijn voor je zeg. Heerlijk. Weer een zorg minder voor als je weer eens weg moet. En ook niet hoeven kolven?
Hoi Saar, al surfend met een slapende kleine in de draagdoek in afwachting van dat ze wakker wordt voor de late voeding kwam ik dit topic tegen. Gewoon even uit nieuwsgierigheid: begrijp ik uit je berichtjes dat je alletwee je kinderen bv geeft? Omdat je schreef: Als ik het verkeerd gelezen heb: sorry! En anders: kan dat dan, twee kinderen van verschillende leeftijden tegelijk voeden? Ivm samenstelling moedermelk enzo... Interessant hoor!
Moedermelk stemt zich af op de jongste. Je krijgt dus ook weer gewoon colostrum na de bevalling. Het kan geen kwaad om 2 kinderen van verschillende leeftijden aan de borst te hebben. Colostrum maar je voor een bepaals aantal dagen en niet in een bepaalde hoeveelheid, dit geldt ook voor de overgans- en rijpere moedermelk. Moedermelk is dus aangepast aan het jongere kindje maar is prima geschikt voor het oudere kindje. Dat is altijd nog beter geschikt dan melk van een andere soort (bijv. koe).
Chantico, ze krijgen idd allebei nog bv. En dat kan dus ja. Zoals je in de reactie van Nemo kan lezen. Het noemt 'tandemen', als je even op google kijkt, kan je er meer over lezen. Ik vind het in ieder geval super.
Ik zal voor je duimen Nemo. Ik las laatst op borstvoeding.com het verhaal van iemand die 3 kindjes aan de borst had (van verschillende leeftijden). Nu wil ik dat . Maar eerst maar eens ongesteld worden...
@Saar: ik weet ook iemand op een ander forum die dat doet. Nou eerst deze maar eens hoor. Dat begin van de zwangerschap vind ik n.m. nooit zo leuk. Dus als je me nu vraagt of er nog een komt dan zeg ik NEEEEE!
En valt het die vrouw mee? Bij mij kriebelt het weer... Nog eentje hier. Ik wil er graag 4, maar Ben dus niet. Nog even en je bent al halweg. 't Zal zo weer voorbij zijn, je zwangerschap.