Advies gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door wondertjenr3, 1 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    #1 wondertjenr3, 1 mei 2014
    Laatst bewerkt: 1 mei 2014
    Enorm beschamend maar wil toch even hulp vragen...

Mijn vriend werkt sinds juli 2012 als koerier/chauffeur bij een onderaannemer van een bekender postorderbedrijf.
    In mei 2013 kregen wij de mededeling dat het loon van juni pas uiterlijk de 10e van de maand daaropvolgend zou komen, dat gedurende 3 maanden.
    Nou hier kregen we al problemen mee, rekeningen moeten natuurlijk betaald worden, de automatische incasso's vervallen en je moet alles handmatig overmaken. In die periode werd ik depressief dus tja dan houdt je niet alles helemaal in de gaten.
    Door het vergeten of te laat betalen van rekeningen (steeds moeten wachten op geld...) ontwikkel je zo achterstanden.
    Dit gedoe heeft uiteindelijk 6 maanden geduurd. Ze hebben alleen een briefje gegeven dat dit 3 mnd zou duren, na afloop van die 3 mnd niets laten horen. Uiteindelijk heeft dit tot dec geduurd.
    In dec zou alles weer normaal lopen.
    Hier was niemand het mee eens, maar ja wat wil je anders?

Alles liep redelijk normaal, dat wil zeggen, in zijn contract staat dat uitbetaling uiterlijk de laatste dag van de maand gebeurd.
    Iedere maand werd dan ook heel lullig pas de laatste dag betaald.
    Loon van februari pas de 3e.
    Nu hebben we gisteren weer de hele dag zitten te wachten, maar niets.
    Vanmorgen hebben ze een gesprek gehad en te horen gekregen dat ze moeten wachten op geld (het bedrijf) en pas de 7e(!!!) uitbetaald krijgen. Als ze het gesprek niet hadden gevraagd, dan hadden ze gewoon niets laten weten.
    Dat we hierdoor weer betalingsregelingen niet kunnen nakomen is ons eigen probleem (ja mss het creëren ervan, maar moet wel uit kunnen gaan van dag werk normaal betaald en ik dus ook het kan aflossen!!)
    De werknemers hebben al iets genoemd over de wettelijk rente en dit zou uitgezocht worden.

Ik ben het inmiddels spuugzat, kan hier echt niet meer tegen.:x :( Iedere keer financiële problemen en rompslomp wat je ervan hebt.
    We krijgen iedere keer ruzie hierdoor. Hij wilt voor zichzelf opkomen, maar snap heel goed dat hij ook weer niet dit als enige wilt doen. (veel collega's wonen bij de ouders dus zal ze n reet roesten.)
    Zelf op het punt gestaan om erheen te gaan en verklaring te eisen, maar daar bereik ik niets mee en zet mijn partner alleen maar voor schut natuurlijk.

Wat kunnen we hier nu tegen doen? Mag dit zomaar?? Ben echt wanhopig inmiddels.
    Nu kunnen we dus weer tot volgende week wachten met nog 20 euro op de rekening. Iedere maand moeten we dus weer geld lenen omdat ze te laat betalen, nu gaan ze dus weer extreem laat betalen voor hoeveel maanden :(:(

Hopelijk snappen jullie het verhaal een beetje en weten jullie wat we kunnen doen.
    Hij is overigens niet aangesloten bij een vakbond, heeft ook geen vast contract (kunnen ze niet geven omdat ze afhankelijk zijn van het 'grote bedrijf')

2. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat naar joh, kan je voorstellen dat je elke maand klink in de stres schiet.......
    Ik zou naar een rechtswinkel gaan of bellen.
    Lijkt mij dat dit niet zomaar zo mag.

3. Mango88

Mango88 Niet meer actief

Ik heb zo even geen tips. Misschien een staking, maar dat zal dan wel weer uitgelegd worden als werkweigering..

Ik zou heel snel op zoek gaan naar een andere baan. Straks krijg je alleen nog maar meer achterstanden en wie weet hoe lang die partijen het nog pikken.

4. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat je salaris vóór de eerste dag van de nieuwe maand overgemaakt moet zijn.. maar pin me er niet op vast. Kan hij niet alvast gaan solliciteren? Waardeloos dit. Probeer de bedrijven waarmee je een regeling hebt alvast te bellen en te zeggen dat het rond de 7e binnen komt. Sterkte!

5. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Nou het mooie is nog:

Hij heeft 2 x een halfjaar contract gehad en een jaarcontract.
    1 juli is dit afgelopen.
    Nu had hij al eens nagevraagd hoe en wat.
    En ze vertelde dat ze m absoluut niet kwijt wilden en dus wel iets erop zouden verzinnen (1e contract omzetten in een jaar oid).
    Iets wat dus niet mag volgens mij?
    Vroeg me sowieso al af of wij daar geen problemen mee konden krijgen.

Heb m al gezegd dat we gaan zoeken voor iets anders, no way dat we dit weer n jaar willen, iedere keer die stress.

Heb dus net een afspraak van mijn dochter moeten afzeggen.
    Puur omdat ik niet weet of ik geld genoeg heb op mijn ov-chipkaart om heen en terug te reizen (heb zelf geen rijbewijs).
    Hoe beschamend is dat dan... De 20 euro wat we nog hebben wil ik liever bewaren voor boodschappen...
    Bah, ben echt verdrietig hierom, zie nu alweer voor me dat alle enveloppen met rekeningen weer binnen stromen pffff

Oja.. staken heeft geen zin indd. Er zijn er altijd n hoop die terug krabbelen, hebben ze al geprobeerd. En dan is het indd werkweigering enz

6. Prinsesje14

Prinsesje14 Niet meer actief

Heftig meid en heel erg vervelend. Heb helaas geen tips voor je.

Wij hebben gelukkig de financiele mogelijkheid gehad een buffertje op te bouwen, waardoor wij geen geldproblemen zullen hebben wanneer er een salaris tijdelijk wegvalt. Helaas is dat niet voor iedereen mogelijk.

Hoop dat er vanuit het bedrijf waar je man werkt, spoedig een passende oplossing komt.

7. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Van je tweede stukje gaan me de haren recht overeind staan. Volgens mij kunnen/mogen ze niet met contracten in het verleden gaan knoeien of hoe je het ook noemt.

Verder gaan er alle alarmbellen af bij me. Zou in ieder geval ook opzoek gaan naar wat anders, want ik krijg hier een erg niet pluis gevoel bij.

Verder zou ik je partner in deze situatie steeds weer zijn baas aan laten spreken op het te laat betalen van salaris en dan met het argument in mijn contract staat........... Stevige argumenten dus, want het is uiteindelijk de baas die contract breuk pleegt.

groetjes Jolanda

8. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden

Precies, ik vind het ook van alles kanten niet kloppen...

Verder heeft hij al heel vaak zijn baas (vaak afwezig) of anderen hogere medewerkers aangesproken maar die blijven zeggen dat ze niets kunnen betalen als ze zelf moeten wachten en niets hebben...

9. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het mag niet, maar op het moment kan je er denk ik niet zoveel aan doen.
    Knoeien met contracten is echt niet de bedoeling.

Ik zou ander werk zoeken, en zodra je dat hebt, werk maken van het te late betalen van de salarissen. Zover ik weer, krijg je per te laat betaalde dag rente!

10. singa

singa Niet meer actief

Ik zou de vakbond of de rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.
    Als in je contract staat dat het voor de laatste dag van de maand overgemaakt wordt mogen ze daar niet zomaar van afwijken.

Betaalt de werkgever te laat het loon dan maakt de werknemer aanspraak op wettelijke verhoging. Dit is neergelegd in artikel 7: 625 BW. De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon had moeten worden betaald, 5% van het brutoloon voor elke dag. Voor elke werkdag die volgt komt daar 1% bij. De wettelijke verhoging kan nooit meer zijn dan 50% van het loon.

Het probleem is alleen dat je aangeeft dat hij als enige er werk van wil maken. Zeker omdat zijn contract nu afloopt kan dat betekenen dat hij zijn baan kwijt raakt.

11. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    In die artikelen staat ook: Uw werkgever hoeft de verhoging niet te betalen als hij kan aantonen dat de vertraging niet zijn schuld was.

En hun zeggen dat het niet hun schuld is maar ze ook afhankelijk zijn wanneer ze geld krijgen.
    Dus volgens mij kost het heel veel geld om er werk van te maken en uiteindelijk met 0 resultaat...

Ander werk zoeken gaat ie zeker! Ik ben het spuugzat. Hij voelt zich rot erom omdat hij dit werk zo graag doet.. Vind dat ook heel vervelend voor hem, maar dit kan ook niet langer zo..

Er zijn er misschien een paar die er ook meer werk van willen maken maar ja, ze zijn ook bang om dan ontslagen te worden.

Rechtsbijstand hebben we helaas alleen voor verkeer. (stom!) En vakbond zit ie ook niet bij..

12. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het juridisch locket bellen vragen hoe het zit?
    Ze zijn volgens mij namelijk verplicht om de werkgever op de hoogte te houden, en dat hebben ze eigenlijk maar 3 maanden gedaan, en verder niet.

13. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Klopt,

Ze hebben de werknemers een briefje gegeven dat het die komende 3 maanden zou gebeuren. Het heeft uiteindelijk ene halfjaar geduurd, en daar wist niemand iets van af.
    Nu weer... en wisten van niets.

Juridisch loket heb ik toendertijd al eens naar gebeld maar dat meisje/vrouw wat ik aan de lijn had wist net zoveel als ikzelf:(
    Straks nog maar eens vragen....

14. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Juridisch Loket bellen en om een doorverwijzing naar een advocaat vragen. Mocht je in aanmerking komen voor een toevoeging, levert die doorverwijzing je ook nog een een korting op de eigen bijdrage op.

Deel Deze Pagina