CER en WTCG bij chronische ziekte via gemeente

Discussion in 'De lounge' started by Jordan, Jun 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jordan

Jordan Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    3,395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Voorheen keerde het CAK aan mensen met een chronische ziekte de CER (compensatie eigen risico) en WTCG (tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) uit. Vorig jaar kreeg ik een formulier van het CAK wat ik moest invullen en onderteken om het CAK toestemming te geven mijn gegevens over te dragen aan de gemeente waar ik woon omdat de gemeente deze uitbetalingen zou gaan verzorgen.

Ik ben dus chronisch ziek (astma en SLE) waardoor ik in maart altijd al door mijn eigen risico heen zit. Daarnaast betaal ik ook hogere maandlasten vanwege diverse extra aanvullende verzekeringen die ik nodig heb. Ik was daarom ook wel dankbaar voor deze tegemoetkoming. Omdat de gemeente maar niet met bericht kwam over hoe dit zou worden opgepakt heb ik een aantal keer gebeld en steeds kreeg ik te horen dat de deadline opnieuw was verschoven en er nog steeds niets duidelijk was. Ik heb daarom eind mei maar eens een e-mail gestuurd en nu blijkt er dan toch iets bekend te zijn. De gemeente heeft besloten het geld niet uit te keren aan chronisch zieken, ter compensatie, maar in een fonds te stoppen voor mensen in de bijstand of daaronder. Heel goed van ze hoor, maar ergens ben ik er ook best geïrriteerd over. Ik gun mensen die hulp nodig hebben het beste van de wereld maar aan de andere kant, ik werk me een slag in de rondte ook al is dat best zwaar (niet om zielig te doen, het is nou eenmaal zoals het is) om alles te kunnen bekostigen. Door het vele werken hebben we het alles behalve slecht maar ik vraag er ook niet om ziek te zijn (nogmaals, zonder zielig te doen) en daardoor torenhoge kosten te moeten betalen. Daarnaast zijn mijn moeder en zusje ook chronisch ziek en die hebben het financieel een stuk minder makkelijk maar ook zij zullen dus geen compensatie meer ontvangen.

Ik vraag me af of de gemeente dit soort 'potjes' zomaar in een fonds kan stoppen wat het oorspronkelijke doel voorbij gaat. Weet iemand hier misschien meer van? En kun je daar een klacht over indienen?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik denk dat het weinig zin heeft helaas. Ook hier in de gemeente kan ik fluiten naar mn geld. Ieder jaar in januari al door mn eigen risico heen, en flinke extra kosten die ik nergens meer terugkrijg of compensatie ervoor.

Hierop heb ik wel besloten om het maximale uit mijn zorgverzekering te halen :) beter voor mij én makkelijker voor mij. Heb wat extra contact met het ziekenhuis en ik heb duurdere medicijnen dan standaard, die nog beter bevallen ;) ik ben ruim 4000,- duurder geworden voor mijn verzekering. Beter voor mijn lijf, en ik kan iets beter leven met het gemiste geld ;)

3. Jordan

Jordan Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    3,395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Hahaha, zo kun je het ook bekijken. :D Ik word er gewoon zo moe van dat ze je overal op pakken en dan is er eieieieindelijk eens een regeltje in je voordeel en dan gaat dat ook weer in een fonds waar al vanaf alle kanten geld naartoe wordt gesluisd. Gewoon frustrerend. Maar wat je zegt, je kunt er waarschijnlijk weinig mee. :)

Share This Page