Alweer het tweede vraagje dat ik u stel: Sinds een dag of vier heeft Eline (1 mnd) last van spugen, ongeveer twee drie keer per dag. Er komt dan vrij veel uit, een doekje is niet genoeg, we zitten er dan allebei onder en er zit dan ook wat onverteerde melk en maaginhoud bij (vettig slijmerig en zuur)... Meestal is het als ze een boertje moet doen, maar soms ook als ze al eventjes in bed ligt (dan is de hoeveelheid wel minder). Plas/poepluiers zijn voor zover ik kan zien ok, geen verandering van kleur of hoeveelheid. Verder lijkt het me dat ze een goed dag/nachtritme heeft...'s nachts slaapt ze door, 's middags is ze meestal tussen een uur of 12 tot een uur of 5 heel rustig en slaapt ze ook goed en 's ochtends en ' s avonds heeft ze haar huiluurtjes en dat zijn ook meestal de tijden dat ze spuugt. Ze "komt" dan ook heel vaak voor eten en hapt dan wild om zich heen. Ze drinkt verder goed, met iedere zuigbeweging slikt ze en je hoort de melk haar mond inspuiten . Dit houdt ze erg lang vol. Als ik haar dan van de borst haal dan eet ze ongeveer mijn trui op. Ze blijft maar dooreten... Is het normaal dat ze zoveel spuugt? Komt het doordat ze teveel drinkt en kan ik er iets tegen doen? (probeer al uit één borst per keer ipv twee te geven) Sorry voor het lange berichtje maar ik wilde er zoveel mogelijk info inzetten die u eventueel kan gebruiken. Bij voorbaat dank voor de hulp, Marieke
eigenlijk doe je het al goed. ten eerste spugen kinderen vaak. de een meer dan de ander. vaak is er niet echt een oorzaak voor te vinden. wat belangrijk is: - is dat je kind voldoende plast en poept. - voldoende groeit. - over het algemeen tevreden is. (ieder kind heeft een onrustig moment op de dag). wat je kunt doen tegen het spugen is: - het hoofdeind van het bedje iets te verhogen. - na de voeding even goed rechtop houden. - wanneer je denkt dat je toeschietreflex heel heftig is kun je proberen om heel even de eerste druk van je borst te kolven voordat je je kind aanlegt. hierdoor krijgt ze gelijkmatiger de voeding binnen. - leg het kind aan de borst en laat het drinken tot het zelf de borst los laat. het kan zijn dat dit wel een half uur duurt. na een boertje mag je ze altijd de andere borst aanbieden en hier laten drinken tot ze zelf los laat. hierna is de voeding klaar! wanneer een kind dus veel voeding krijgt, kan dit ook wat teveel zijn en is het gebruikelijk dat het wat spuugt. het lijkt al snel heel veel.
Bedankt! Ze spuugt al wat minder, ligt nog steeds erg veel te huilen(ze houdt het uren vol soms...), maar ja, dat zullen haar darmpjes en maagje wel zijn die aan het "rijpen" zijn....