Hoi, Onze zoon is bijna 6 maanden en weegt 8 kg. Tot nu toe krijgt hij volledig borstvoeding, gemiddeld 7 keer per dag. Omdat ik over een tijdje weer ga werken, wil ik langzaam af gaan bouwen door telkens een week lang 1 voeding per dag extra te vervangen door kunstvoeding. (Ook zijn we begonnen hem mee te laten Rapley-en. Zodra hij meer binnenkrijgt, zou van lieverlee mijn productie ook af moeten gaan nemen, wat in mijn geval gunstig is.) Ik heb alleen geen idee hoeveel ik nu in een fles zal doen. Ik lees hier namelijk allerlei verhalen van kindjes die op 3 of 4 voedingen zitten, maar dat gaat in ons geval dus niet op.. Hopelijk heeft iemand tips?
Weet je hoeveel hij drinkt als je kolft? Of heb je alleen maar live gegeven? Sommige BV kindjes kunnen maar "kleine" porties drinken, maar anderen drinken ook 200cc uit de borst. Geen idee welke van deze je zoontje is.. Normaal bij 6 maanden en aan de bijvoeding is 3 of 4 flessen van 200cc. Maar misschien kan je zoontje beter uit met 4 flessen van 165cc. Wat je kunt doen is een fles van 165 aanbieden. En kijken hoe dat bij zijn ritme past, of hij daar genoeg aan heeft, en of hij niet teveel krijgt.. Als hij meer wil, geef je nog een flesje van 30cc na.
Van gekolfde melk krijgt hij meestal iets tussen de 120 en 150 cc. Verder voed ik op verzoek. Ik had uit afbouwschema's begrepen dat je hetzelfde aantal voedingen houdt, maar dat je ze een voor een vervangt door FV. In ons geval zou dat 7 voedingen betekenen. Daarna zouden we het aantal flessen kunnen verminderen. Of zou het handiger zijn om gelijk flessen aan te gaan bieden op tijden die overeenkomen met 4 voedingen (en daaromheen op verzoek BV te geven)?
Als je echt 1 fles per week wil veranderen zit je al bij 7,5 maand. Dan eet de kleine ook al meer groent+fruit+boterham. Dan heeft hij die 7 flessen echt niet meer nodig. En je kunt naar een BV minder als je borsten niet meer gespannen zijn. Dat is bij de ene inderdaad een week, maar dat kan soms ook al na 2a3 dagen. Ik zit even te denken: Ik zou beginnen met 1 voeding te vervangen, bijv de lunch. Dan eentje aan het eind van de dag, bijv in de vooravond. Dan de ontbijtfles, evt met papgranen. Dan zit je al op 3 flessen. Evt ook nog een fles rond 15-16.00 inbouwen als hij 165 drinkt. En dan kom je ongeveer op dit ritme, tijden kun je wel aanpassen aan de slaapjes van de kleine. Dus lekker op verzoek! 7.00 fles met papgranen 10.00 fruit 12.00 fles 15.00 fles/bv/tussendoortje 18.00 groente (+evct yoghurt/bv na) 20.00 fles En dan de rest op BV houden.
Dank je voor het meedenken! Dat we bij 7,5 maand uitkomen is op zich niet erg, maar ik had ook al bedacht dat hij dan geen 7 voedingen meer nodig zal hebben. Vandaar dat ik het even niet wist... meestal zie je of een schema waarbij elke voeding vervangen wordt, of een schema waarbij mensen al op minder voedingen zitten. Wij moeten eigenlijk een combinatie.. Nu drinkt/eet hij op verzoek, maar ongeveer om: 7:00 BV 10:00 BV 13:00 korstje brood/ BV 16:00 BV 19:00 beetje groente/ BV 22:00 BV nachtvoeding Eigenlijk komt dat best overeen met jouw schema. Had ik eigenlijk niet verwacht. Nu ik het zo voor me zie, hoeven we eigenlijk alleen het volgende te doen: 7:00 vervangen door pap 10:00 vervangen door fruit 13:00 brood- wachten tot hij meer binnenkrijgt en dus minder BV drinkt. (Eventueel vervangen door fles) 16:00 vervangen door fles- uiteindelijk tussendoortje 19:00 beetje groente- wachten tot hij meer binnenkrijgt 22:00 vervangen door fles nachtvoeding- hopelijk laten vervallen Natuurlijk wel stapje voor stapje.. Het lijkt me het handigst om eerst de voedingen van 7:00, 16:00 en 22:00 te vervangen en daarna de andere, omdat die misschien toch al minder worden. He fijn, zo'n eye-opener. Dank je!
Graag gedaan.. Het beste kun je proberen om in de BV zoveel mogelijk over de dag te verspreiden. Maar dat doe je ook wel als je 7/16 en 22 laat vallen. Ik heb trouwens geen lange ervaring met BV, maar vind het wel leuk om met dit soort dingen te puzzelen, of het nou BV/FV of gewone voeding is..
Allereerst, petje af voor je 6 maanden volledige borstvoeding!! Ik heb dan wel geen ervaring met fv, maar je zou inderdaad het aantal borstvoedingen kunnen vervangen door kleine porties fv. Ik geloof dat je van nummer 2 nog minder mag dan een liter - 750 ml? -dus dan zou ik nog even 1 gebruiken anders ga je er overheen. Als de bijvoeding wat beter gaat, dan kan je wellicht met minder voeding toe en dan introduceer je nummer 2. Trouwens verteert fv langzamer dan bv dus misschien dat je kindje meteen al op minder mililiters zit. En dan zou je wat kunnen gaan minderen van aantal voedingen met wat meer mililiters. Wellicht ten overvloede, maar je weet dat je tot 9 maanden kolfrecht hebt? Zie je het eventueel zitten om wel de ochtend- en de avondvoeding te blijven doen of wil je gewoon helemaal stoppen? (geen oordeel hoor, maar misschien ken je die mogelijkheden niet ) Oh ja, maak je hem wakker voor die late voeding? Misschien is die niet meer nodig als jij van zijn laatste voeding (fles) een papflesje maakt.
Appeltje, ik weet van het kolfrecht. Op zich is kolven op mijn werk geen probleem. Ik was het ook eerst van plan. Ik had me zelfs al bedacht hoe ik dat op Lowlands zou gaan doen. Maar in oktober ga ik een week op bivak in Tsjechie en kolven in het bos, zonder douche (in de vrieskou?) zie ik niet zitten. Daarnaast vind ik ons ventje de laatste tijd al een echt kereltje worden. Eigenlijk is dit gewoon een mooi moment. Ook omdat ik nu tijdens de vakantie alle tijd heb om het rustig te doen.
.. en oh ja, hij wordt zelf wakker voor de laatste voeding. En die erna . De laatste tijd wil hij vooral 's nacht vaak kleine beetjes drinken. Hij wordt wakker, draait naar z'n buik en begint dan te huilen als hij moe wordt. Terugdraaien, even laten huilen of slaapzakjes helpen niet. Misschien wordt het met wat meer stevige voeding beter.. we zullen zien.
Ik heb er ook mee lopen stoeien hoor. Mijn zoontje heeft tot 9 maanden nachtvoeding(en) gehad. Pas toen ik besloot na 20.00 uur de 'melkbar' dicht te gooien en voor de nacht alleen nog een flesje kv aanbood aks hij zich meldde, toen begreep hij me. Na 1 slok besloot hij verder te slapen en is dat blijven doen. Begrijpelijk dat je niet een week gaat afkolven in de Tjechische kou... Hopelijk pakt je kindje het goed op. Mijn zoon heeft - na 4 maanden stoppen - er nog steeds moeite mee. Maar hij is ook wat ouder dan jouw kindje toen ik stopte en toch bewuster waar zijn melk vandaan komt.