Lukt het niet, misschien b12 probleem

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eenkadootje, 22 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Hoi,

Ik wil jullie een tip geven.
    Mocht het zwanger worden niet 1,2,3 lukken, laat je vitamine B12 controleren. Wij zijn na ruim 2 jaar proberen naar de gyn verwezen.
    Daar bleek uit verschillende testen, we gewoon vruchtbaar moesten zijn. Er was een normale eisprong, sperma was redelijk tot goed. Nog geen 2 mnd later was ik zwanger, wat helaas eindigde in miskraam. Vol goede moed bleven we het proberen.. Helaas, tot die ene zomer dat ze erachter kwamen dat ik een vitamine b12 tekort had. Na vele injecties, was ik spontaan zwanger geworden en door te gaan met de injecties werd het deze keer geen miskraam.

Ik wil jullie geen valse hoop geven, maar als het niet lukt. Is het een idee om dit te laten controleren via een simpel bloedonderzoek verwijzing via je HA. Vraag om je waardes en vergelijk deze met b12 stichting.

2. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Hoe kom je erachter dat je een vitamine b12 tekort hebt? Heb je lichamelijke klachten (gehad)?
    Wat fijn dat jullie uiteindelijk spontaan zwanger zijn geworden!

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Ik heb, toen er bij ons na herhaaldelijke onderzoeken niets uit kwam, ook eens m'n B12 laten prikken (ook vit. D overigens, schildklier etc.). Gewoon via de huisarts. Regelde hij zo voor me.

Bij mij B12 inderdaad ook dicht tegen de ondergrens aan maar volgens de huisarts dus niet problematisch. Toch tabletjes gaan slikken (onder de tong). Vitamine D was ook laag dus ook bij gaan slikken. Bij ons helaas (waarschijnlijk) geen succes gehad want pas een jaar erna raak bij de 6e IUI.

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zou zo graag willen dat B12 een standaard wordt om te controleren door artsen als iemand een kinderwens heeft. Het zou zo veel problemen kunnen voorkomen! Ik had ook een tekort, en daardoor zware zwangerschappen gehad en helaas miskramen.

5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Tabletten werkt meestal niet, tenzij je vegetariër bent.
    Heb je een tekort, dan moet je aan de injecties via de ha

6. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Ik sta hier toch ook wat sceptisch tegenover. Volgens mij is het eerder een toevalstreffer geweest.

7. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Ken je ook de oorzaak van het tekort (misschien ben je een vegetariër)? Vitamine B12 zit alleen in melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren.

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nee hoor, het is bewezen dat een B12- tekort tot onvruchtbaarheid en miskramen kan leiden. Mijn internist heeft me dit zelf verteld.

9. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Dankje voor je tip, ik ga m in mn achterhoofd houden! ;)

10. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik heb na de bevalling ongeveer 13 maanden injecties gehad .. mijn waarde was na de bevalling nog maar 57.
    nu is mijn waarde weer goed en word er nu gekeken of mijn lichaam het weer zelf regelt, zo niet dan zal ik blijven spuiten moeten.

en idd het kan onvruchtbaarheid veroorzaken, al hoop ik dat het bij natuurlijk niet het geval is , bij niemand !

11. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik heb het uit mijzelf laten prikken na wat Google speur werk :). Het veroorzaakt inderdaad miskramen en zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid.

12. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Zoals ik al dacht... dit stukje komt uit Medline, uit de publicatie Interventions with vitamins B6, B12 and C in pregnancy.

While vitamin B12 supplementation may reduce the incidence of neural tube defects in the offspring based on theoretical considerations, research is needed to support this hypothesis.

Het effect is dus (nog?) niet bewezen.

Deel Deze Pagina