Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.......? Heb zelf nog altijd last van een terugkerende paniekstoornis bij stress-situaties en wil hier zooooooooo graag een keer vanaf... Bij mij uit het zich voornamelijk in niet naar bed durven gaan en eenmaal in bed piekeren/malen etc. (omdat mijn eerste paniekaanval in bed is komen opzetten) Zou EMDR daar eventueel ook bij kunnen helpen?
De enige die dat kan beoordelen is een psychiater die EMDR mag doen. Dit ook omdat ieder persoon anders is, iets anders heeft meegemaakt, anders reageert etc etc. Ik zelf heb goede ervaring met EMDR, maar niet icm angst/paniekstoornis. Het is een pittige behandeling, zeker in het begin maar absoluut de moeite waard. Ik wil je heel veel s6 wensen en hoop dat je er snel vanaf bent!
Goede vriendin is hier een maand geleden mee begonnen via de psychiater. Eerste keren waren heel heftig en emotioneel. Zij heeft dit om een andere reden die jij beschrijft. Het helpt zeker hij haar. Hopelijk helpt dit ook bij jou succes. Is het trouwens al besproken met je psychiater?
Nee, maar ik wil dit de volgende keer wel aankaarten. Ben erg benieuwd naar mensen die dit wel icm angst/paniekklachten hebben gedaan!
EMDR is ontwikkeld voor trauma's en heel effectief. Een angst-en paniekstoornis is iets heel anders. Pas sinds kort wordt het ook voor dat soort aandoeningen gebruikt. Ik heb geen idee wat de ervaringen daarmee zijn, lijkt mij dat die er nog niet zoveel zijn als bv bij trauma's. Ik heb PTSS, helaas opgelopen in mijn werk in de psychiatrie en ken de therapieen dus van beide kanten, als hulpverlener en als patient. Ik heb een tijdje geleden EMDR gedaan en dat heeft mij heel veel opgeleverd. Ik vond het heel heftig maar zeker de moeite waard. Ik hoop van harte dat het jou ook zo mag helpen. Maar overleg het met je psychiater, die kan je veel meer vertellen.
Geen ervaring met emdr maar wel met een angst/paniekstoornis. Ik krijg hiervoor cognitieve gedragstherapie. Ik wil je even veel sterkte wensen want het is niet niks!! Knuffel!
Ik loop al heel lang met een paniek/angst stoornis, heb het redelijk onder controle maar bij bepaalde uitdagingen loop ik er toch weer tegen aan. Ik had hier dus nog nooit van gehoord en zou er ontzettend graag meer over willen weten. Wil er zo graag helemaal van af. Ik lees dus even hier mee.
Bedankt meid! Krijg op dit moment ook cognitieve gedragstherapie maar ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of EMDR ook bij deze klachten kon helpen. Jij ook veel sterkte en succes!
Bij mijn heeft het in 4 sessies heel goed geholpen. Nu moet ik wel aangeven dat het ging om een trauma na inbraak in ons huis. Ik voelde me niet meer veilig.
Mijn paniekstoornis komt voort uit een niet leuke jeugd, mijn vader dronk veel en dan sloeg hij er op los. Dit is altijd een groot verdriet gebleven. Mijn triggers zijn om 1 of andere manier bijv uit eten gaan, op vakantie etc (momenten waar je je eigenlijk zou moeten ontspannen) Herkent iemand dit ? en zou deze therapie voor mij dan ook baat hebben ? Ben al een paar keer hiervoor in 1ste lijns therapie geweest. ik ben al heel ver maar nog niet zo ver als ik zou willen.
Geen idee, dat is lastig inschatten via een forum. Maar ik zou je aanraden het te overleggen met je therapeut. Of als je die niet hebt eens contact op te nemen met iemand die EMDR geeft en met diegene te bespreken of het baat voor jou zou kunnen hebben.
Ik heb ook emdr gehad vanwege mijn paniekstoornis. In eerste instantie geloofde ik er niet echt in. Toch heeft het wel enig effect gehad. Ik zou het inderdaad gewoon overleggen met je psycholoog/therapeut. Die heeft er het meest verstand van. Ik heb de paniekklachten nu aardig onder controle, maar zoals hierboven al gezegd wordt, gaat het nooit helemaal weg.... Je moet er mee leren omgaan en handvatten krijgen om de klachten onder controle te houden. Sterkte!
Dat is juist zo balen, daarom "durf "ik me bijna al niet meer te ontspannen. ik ga er toch maar eens achter aan, baat het niet dan schaadt het niet. iig bedankt voor deze tip !
Ik ga binnenkort(moet helaas nog 7 weken wachten) Aan EMDR beginnen bij een jeugd psychiater. Ik dacht dat ik net als mijn dochter aan ADHD leed. Want ik was behoorlijk vergeetachtig,woedeaanval,schrikachtig en meer. Ik heb me laten testen en wat kwam hier uit.Dat is aan ptss leed.(posttraumatische stressyndroom) Ik denk dat mijn vader het ook heeft vanwege dat hij krijgsgevangene is geweest in indonesie.Voor hem vragen we geen hulp,want hij heeft een herseninfarct gehad en is daardoor een ander mens geworden en weet weet veel niet meer. Maar door hem ben ik lichamelijk en geestelijk mishandeld.(genegeerd,geslagen enzo)plus ik mocht nooit mijn kleren uitzoeken,dat deed hij.plus hij had zeer hoge verwachtingen van me op school.(was slecht in taal en rekenen) maar dat is het niet alleen.Vanaf groep 6 t/m het einde van mijn opleiding ben ik gepest (door te zeggen dat ik vlooien heb,wormen of rozen bottel in mijn trui gooien en op mijn rug kapot slaan,door klas genoten in elkaar geslagen worden en door ze negeerd worden.zat ook vaak alleen) daardoor ben ik ook drukker gedrag gaan vertonen. sinds dat mijn oudste geboren is,zijn de symptomen alleen erger geworden en slaap ik ook sinds mijn 18e slecht.Ik wordt moe wakker en ga moe naar bed.17 mei ga ik naar een psychiater.Ik ga EMDR krijgen en een middel om eens goed te slapen,want mijn hersenen werken 24/7
Ik ben bezig met EMDR therapie.Ik heb een heftig(en getraumatiseerd)leven achter de rug.Ik heb ook behoorlijke verlatingsangst.Ik moet eerlijk zeggen dat de EMDR in combinatie met cognitieve gedragsterapie erg goed werkt.Het is de eerste tijd behoorlijk heftig,maar zeker de moeite waard.EMDR word voor veel angsten gebruikt,ook bijvoorbeeld tandarts-angst. Ik zou zeker voor deze behandeling gaan. Sterkte ermee!
Ik heb wel ervaring met Emdr bij een angst/paniek stoornis. Maar bij mij heeft het niet echt geholpen naar mijn idee. Inderdaad om wat mamafaith zegt. Vaak is er niet echt één oorzaak. Sinds ik zelf aan de anti depressiva zit ben ik uiteindelijk wel een ander mens geworden. Of eigenlijk : M'n oude ik van láng geleden... want stiekem is het heel langzaam al heel lang geleden begonnen, de angst stoornis...
Hier ook iemand met paniek stoornis. Het rot ervan is, is dat niemand je begrijpt hoe je je voelt. Ik heb 5 psychiaters gehad, verschillende medicaties en therapieeen. EMDR heeft mij niet geholpen. Enige wat me geholpen heeft: Óm van mijzelf te houden en sterker te worden! Leven met paniekstoornis is zoals ik heb ervaren: Als er geen problemen zijn, dan maak je andere problemen. Je gaat scenario's verzinnen die er niet bestaan. En als ze bestaan dan gebeurt dit: Je ademt stokt, je probeert lucht te happen, je krijgt geen lucht, je handen trillen, je krabt, je doet jezelf pijn om zelf destructief te reageren. De dokters zeiden dat angst niet bestaat, maar hoe kunnen zij in m'n hoofd kijken? Door niet te goed ademen, begon ik dingen te zien die niet bestaan. Elke geluidje, elke expressie, elk klein dingetje, werd een probleem voor me. Ik werd er zo moe van en energieloos van. 7 jaren lang medicatie gehad. Niets helpt, ik werd er numb van. Gevoelloos en had geen empatiek. Enige wat helpt, is een circel creeeren wie je toelaat in je leven. En een back up plan. Vroeger ging ik altijd struggelen met gevoelens en liet dingen vaak over me heen lopen. Nu verwijder ik scenes in mijn hoofd door simpel weg hard op te zeggen dat ik er niet van gediend ben.