14 jaar en geld ongevraagd gepakt/stelen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 6 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

Zal t proberen kort te houden. Zijn terug van vakantie en wisten 100% zeker dat er nog 77 euro lag. Briefje 50, 20, 5 en 2 euro munt. Eind van de middag zien we dat er 25 euro weg is. Tja dan kan niet zomaar verdwijnen en wij ouders hebben het niet gepakt.

Dochter en zoon ondervraagt en wisten van niks. Onze zoon van 14 liegt jammer genoeg weleens en komt ook nog wel ergens met vrienden. Dochter is 11 en die geloofde ik wel. Hij bleef ontkennen en volhouden en zelfs naar zusje wijzen "waarom vragen jullie het haar niet".

Hebben 100x gevraagd ook gezegd niet boos worden maar bleef ontkennen. Vader van vriendje gevraagd en via zijn zoon gehoord dat onze zoon hem en zichzelf op een KFC menu heeft getrakteerd. Zo jammer dat hij er over bleef liegen :(. Uiteindelijk huilend toegegeven maar ben behoorlijk pissig en teleurgesteld.

Vanavond mocht hij niet meer voetballen voor straf en niet gamen. Uiteraard ook over gesproken. Was is een passende straf hiervoor? Klusjes laten doen?

Valt dit onder geld stiekem pakken of stelen?

Groetjes

2. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik zou het wel zien als stelen.

Lastige situatie zeg..! Ik dacht inderdaad aan dat hij klusjes voor jullie zou kunnen doen om het gestolen geld soort van 'terug te verdienen'.
    In elk geval iets waardoor hij leert dat er consequenties aan zitten als je dat doet.

Succes ermee..hopenlijk een goede les voor hem.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Stiekem geld pakken IS stelen. Helemaal als je er ook nog over gaat liegen en het stiekem uitgeeft.

Krijgt hij zakgeld? Zo ja dan had hij het van mij helemaal terug mogen betalen. Desnoods door veel klusjes te gaan doen.
    En mogelijk had hij van mij ook een tijd niet mogen gamen. Als dat hem raakt.

NiVa0230 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Tuurlijk valt het onder diefstal. Je moet in huis je portemonnee kunnen laten slingeren zonder dat er geld uit wordt gehaald. Zoon had er ook een handje van toen hij jonger was, hij was toen 10. Nu heeft hij een bijbaantje en doet het gelukkig niet meer. Ik ben toen heel boos op hem geworden en heb hem inderdaad terug laten betalen met stomme klusjes. Veel meer kan je met een 10 jarige ook niet. Zakgeld boeide hem weinig toen, stomme klusjes vond hij erger.Heeft jouw zoon een bijbaantje? Komt hij uit met zijn zakgeld? Als dat de reden is kan hij mooi een bijbaantje zoeken. En ik zou het hem terug laten betalen, klusjes doen vind ik meer passen bij een jonger kind.

NiVa0230 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oei dat liegen is inderdaad wel een dingetje en vooral dat ze het zo lang vol weten te houden.
    Geld wegpakken is sws niet netjes maar het liegen erover vind ik erger.
    Mijn zoon had daar destijds ook een handje van.
    Nier zozeer met geld pakken maar wel met andere dingen achterhouden.
    Ik heb toen weleens gezegd van weetje ik ben geeneens boos maar ik ben wel enorm teleurgesteld in je en dat maakt me erg verdrietig.
    Ik kan je geeneens meer geloven en dit vond die dan echt wel erg wanneer ik dit zei.
    Boosheid gaat weer voorbij maar teleurstelling blijft veel langer hangen.
    Ik zou sws zijn zakgeld inhouden voor het bedrag wat hij heeft weggenomen en laat hem maar wat klusjes doen en dan weer snel over op normaal en vooral aangeven dat alles uiteindelijk toch wel uitkomt hoe hard je er ook over liegt.
    Vervelend dat dit net zo moet gebeuren na jullie vakantie.

6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

hier ben ik het mee eens. Ik zou dus dubbel straf geven. Geld terug laten betalen voor het stelen. Maar voor het liegen een ergere straf geven. Eerder een week binnen en geen telefoon en niet gamen. Wij hebben hier in huis de regel dat hoe erg iets ook is de straf voor liegen is erger dan de straf voor de overtreding.

Ysabella, WWJD, Anouk2005 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Mijn ouders lieten je werken totdat je t per saldo had terugverdient. Salaris volgde t minimumloon niveau, dus je was wel even bezig.

En wee je gebeente als je ging klagen of lanterfanteren, dan ging er gewoon een psychisch leed saldo bovenop van 25% en was je nog langer bezig.

Je behoorde gewoon zonder gemopper t onkuid te wieden, gras te maaien (en bijeen te harken, dat was nog zo'n duw maaier), graskantjes knippen, ramen te lappen, de strijk te doen, de bedden te verschonen, wc's schoonmaken en de vloeren dweilen en god mag weten wat ze nog meer konden verzinnen en wat toevallig nog nodig was.

Lies1611, Jo79, NiVa0230 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.644
    27.297
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon een lijstje maken met klusjes voor die 25 euro óf zakgeld innemen tot die 25 euro. Mag hij de keuze maken wat hij liever heeft: meer in t kader van toch zelf de consequentie aanvaarden.

Lastig hoor deze fase van puberen...

Hij heeft het vertrouwen ernstig geschaadt en dat is erger dan die 25 euro... ik hoop dat hij dat in gaat zien.

vruchtje24 vindt dit leuk.
  9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt allemaal toch zo fijn om je verhalen hier te kunnen delen.

We hebben een goed gesprek met hem gehad en ik denk en hoop dat hij nu weet dat wat hij gedaan heeft erg is en echt niet kan en dat het stelen is. Afspraak is dat hij 25 euro terugbetaald én daarna wat "klusjes" voor ons gaat doen.

Reden was dat als hij t zou hebben gevraagd wij nee hadden gezegd. In dit geval klopt dat want we zijn afgelopen tijd vanwege vakantie al 3x bij een Mac of iets dergelijks gaan eten en daarbij is t niet nodig.

Laat ik voorop stellen dat hij niks tekort komt. Hij krijgt elke week 6.50 zakgeld en op=op. Daarnaast als hij met een vriendje wil zwemmen of keer naar bioscoop ofzo en hij vraagt dat dan krijgt hij dat ook (niet elke week ;) ).

Jo79 vindt dit leuk.
  10. WWJD

WWJD Niet meer actief

Wat goed dat jullie dat doen. Want dat is het inderdaad. Ook met onze jongere kinderen die nog veel kleinere
    dingen uithalen. Meest vervelende vind ik het als ze erover liegen. Goed idee om dat los van elkaar te straffen zodat ze daar bewust van worden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

24 jun 2021
    556
    247
    43
    ik zou hier ook heel erg boos over zijn.

Een week geen voetbal, gamen en buiten spelen.
    En helpen met het huishouden.

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.644
    27.297
    113
    Vrouw
    Even hierop inhakend: verdedig jezelf niet, het probleem ligt niet bij jullie immers. Ook al kreeg hij geen zakgeld, ook al kreeg hij geen geld mee voor een uitje en moest hij zelf maar geld verdienen: dan nog was het geen enkele reden om het dus maar zelf te pakken. Dit is zijn keuze geweest.

Buiten dat: super opgelost zo. Hopelijk heeft hij zijn les geleerd ook :)

vruchtje24 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina