Het eeuwige gezeur...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meril, 28 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Pffff, wordt even helemaal niet goed van ons peutermeisje...zeuren, zeuren, zeuren, en als ze haar zin niet krijgt is het huis te klein!

We hebben sinds 10 weken een kleintje erbij dus dat zal zowiezo wel meespelen...ze was altijd al wel redelijk zeurderig maar nu is het echt bijna de hele dag lang, kan er echt niet goed meer tegen!
    Brood 's ochtends is al een drama, mevrouw wil meteen televisie kijken en koekjes eten. Toch maar proberen er iets in te krijgen, gaan we spelen gaat ze wel 100x zeuren dat ze televisie wil kijken...Zuchtttt!

Waar doe ik nu goed aan? Negeren helpt niet want ze houdt echt lang vol en dat mondt meestal uit in een huilbui...Nee zeggen wordt zowiezo een huilbui, daarna in de hoek zetten omdat ze zeurt wordt ook een huilbui, om vervolgens sorry te zeggen en meteen weer te gaan zeuren dat de tv aan moet.

Het lijkt ook wel of niets goed is, als je op de bank zit moet je meespelen, en als je meespeelt doe je natuurlijk niets goed...

Ervaringen en tips zijn welkom! We proberen echt zoveel mogelijk 1 op 1 dingen met haar te doen en de zorg te verdelen over de baby en haar maar ze lijkt echt zo opstandig en zeurderig nu...
    Vooral met eten overdag is het gewoon niet leuk meer, en haar voor de tv laten eten (want dan doet ze het wel) wil ik ook liever niet...

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    mijn zoon ook enorm zeuren! Ik herken je verhaal echt. vooral televisie kijken... pfffff. Ik zeg altijd: ophouden met zeuren de televisie komt niet aan! en zolang je zeurt komt die helemaal niet aan! zeurt hij dan nog dan negeer ik het altijd... hij kan ook aanhouden hoor. Maar hij moet leren dat hij door zeuren echt zijn zin niet krijgt. Zeuren om de Tv de hele tijd komt de tv gewoonweg helemaal niet aan. Inm. werkt dit wel... hij zeurt echt veel minder om de tv en als ik nee zeg dan weet hij dat het nee is. Heeft even geduurd hoor ;) maar consequent zijn hoor! heel belangerijk ;)

3. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Als mij zoon iets vraagt in een zeurderig stem, zeg ik hoe hij het wel netjes kan vragen. Altijd zegt hij het dan op mijn manier na en zo houdt het zeuren op.
    Wat tv kijken onder het eten betreft, alle respect voor degene die dit niet willen, ik zelf doe daar niet zo moeilijk over. Ik ben al blij dat ie eet, en als hij dat voor de tv wel goed doet vind ik het niet zo erg. Op andere dingen ben ik dan wel strenger en nee is idd nee.
    zelf kies ik mijn strijden met hem, sommige dingen zijn belangrijker als anderen. Ik hamer meer op respect, luisteren, zulke dingen.
    Maar ieder moeder doet het op haar manier, en dat ik maar goed ook ;)
    Succes

4. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Een peuter/kind wat heel veel zeurt, weet in mijn ogen niet wat "nee" is.
    Mijn zoontje van 2 zeurt veel meer bij mijn man als bij mij, omdat hij weet dat het bij mij gewoon onbegonnen zaak is. Zolang hij om iets zeurt, krijgt hij het gewoon NIET. Klaar punt uit. Dan kan hij doen wat hij wil, maar ik houd voet bij stuk. Als je dit een paar keer doet, leren ze het verbazingwekkend snel.
    Ik blijf heel aardig tegen hem, maar zeg wel héél duidelijk en langzaam dat het niet mag, dat hij zich de moeite kan besparen, want op deze manier krijgt hij toch niks.
    Als hij er dan zelf helemaal niet mee bezig is, dán krijgt hij opeens wel een dropje, of mag hij even een filmpje op de computer kijken. Hoe blij hij dan wel niet is!
    Als hij het gewoon lief vraagt mag hij overigens ook wel eens dát wat hij wil hoor, maar hij weet bij mij donders goed dat als het nee is, hij niks bereikt met verder zeuren.
    Dus dat punt moet je ook bij je dochter zien te bereiken.
    De tips: Nee is nee. Houd je hier ook aan! Als zij na een uur brullen jij in je wanhoop haar tóch voor de tv zet, heeft zij "gewonnen". Zo simpel is het. Dan vallen al de "nee's" van dat uur in het niet.
    Blijf wel vriendelijk, doe alsof er niks aan de hand is en negeer haar. Praat gewoon verder, of ze het leuk heeft gehad vandaag, of ze wat wil drinken of even gezellig dit of dat komt doen of je komt helpen met het eén of ander.
    Op onverwachte momenten als JIJ het goed vind, laat je haar tv kijken of geef je iets waar ze vaak om zeurt.
    Zo gaat ze sneller als je denkt snappen hoe de vork in de steel zit, en gaan luisteren naar het simpele woordje "nee!"'.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Consequent zijn en niet proberen zoveel mogelijk 1 op 1 met haar te doen. Ze moet zichzelf ook kunnen vermaken toch?
    Bij zeuren is het nee, en dat houd je kort en goed. 1 waarschuwing en daarna op de gang/strafplek, enz. Ze leren het echt wel hoor! Door de zure appel heen bijten en dan kom je er wel! :)
    Verder op momenten dat er niet gezeurd wordt, vooral belonen met positieve aandacht.
    En zorg dat je vaste structuren hebt, op deze leeftijd hebben ze voorspelbaarheid nodig en dat voorkomt een hoop gezeur.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat Oleander trouwens ook zegt, geldt hier ook. Zeuren om een snoepje? Dan komt het er sowieso niet. Lief vragen helpt soms wel :)
    Heb hier nauwelijks nog last van gezeur :)

7. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik denk dat ik wel consequent ben in het hele tv-gebeuren, want daar zeurt ze het meeste over...Als ze begint te zeuren probeer ik het eerst te negeren, als ze dan doorgaat zet ik haar op een gegeven moment na een waarschuwing in de hoek om uit te razen. Als ze dan 'klaar' is zegt ze wel sorry, maar begint meteen daarna even hard te zeuren om de tv...weet dus niet echt of ze de 'strafhoek' wel helemaal doorheeft.

Ik heb volgens mij nog nooit toegegeven aan haar gezeur en probeer dat dus ook wel vol te houden omdat ze anders idd mixed signals krijgt...
    Ik weet alleen niet wanneer ze het dan leert te snappen want naar mijn idee zijn we al best lang zo bezig en houdt het zeuren niet echt op...misschien dat de komst van ons zoontje er dus ook wel een beetje mee te maken heeft ofzo.

En dat zelf vermaken...tja, daar is ze niet goed in inderdaad...en dat vind ik ook lastig.. Bij mij gaat het wel wat beter als bij mij vriend, die kan echt bijna nooit even rustig op de bank zitten (maar ja, ze vind het dan ook weer leuk om met hem te spelen als hij de hele dag gewerkt heeft en ze hem niet gezien heeft...)
    Hoe stimuleer ik dat alleen spelen? Meestal speel ik even samen en trek me dan langzaam terug maar dat 'pikt' ze dus meestal ook niet...

Hoop dat het een fase is en ze het snel doorheeft want erg vermoeiend zo...

8. Prissie1983

Prissie1983 Actief lid

6 feb 2008
    237
    0
    0
    Jaycen heeft hier de rare tik dat hij na het eten even wil stofzuigen (vraag me niet waarom haha). Meestal gingen we na het eten meteen naar beneden om te douchen/wassen, tanden poetsen en naar bed.
    Nu ga ik zelf naar beneden om alvast alles klaar te leggen voor dat moment en de andere ochtend met de mededeling dat hij 5 minuutjes mag stofzuigen, tot mamma roept.
    Dat werkt echt perfect, je hebt dan een limiet gesteld zonder het helemaal te verbieden en hij zeurt er niet meer om, omdat het nu onderdeel van het ritueel is geworden.
    Je zou eens kunnen proberen om bij het wakker worden al te zeggen dat als ze straks beneden komt, ze even televisie mag kijken totdat jij roept dat het ontbijt klaar is.
    Heb jij mooi rustig de tijd om het ontbijt klaar te maken of de tafel te dekken en heeft zij haar zin zonder dat ze "haar zin krijgt".
    Want ze zeurt er niet om, jij hebt het immers zelf voorgesteld en een limiet gesteld.

Succes!
    Ze zijn leuk he, die peuters :D
    Je wordt er erg vindingrijk van :p

9. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ben ik het helemaal mee eens! Werkt hier namelijk ook heel erg goed! Sowieso is ons zoontje gebaat bij grenzen en regels. Hij wil weten waar hij aan toe is, dus dat laat ik hem van te voren al weten. Als we bij de glijbaan zijn en het is tijd om naar huis te gaan, dan zeg ik hem dat hij nog één keer mag glijden en dat we daarna naar huis gaan. Nog nooit problemen gehad! Hij gaat na die ene keer glijden mee naar huis.

's Ochtends mag hij hier voor de tv eten, simpelweg omdat dit dan wat makkelijker voor ons is, doordat z'n zusje een fles krijgt. De tv en de eettafel staan in 2 aparte ruimtes van elkaar, dus erg gezellig is het dan niet, wanneer ik op de bank zit te voeden en hij in de serre aan de keukentafel z'n boterham op eet. 's Middags en 's avonds wordt er gewoon aan tafel gegeten en dat weet hij ook. Eigenlijk heb ik weinig gezeur hier, behalve dat hij nu enorm verwend is door alle cadeautjes die hij krijgt, omdat hij een zusje gekregen heeft. Al het bezoek neemt een cadeautje voor hem mee, waardoor hij in de winkel niet door heeft, dat het niet vanzelfsprekend is dat hij altijd maar alles krijgt. Met driftbuien op de winkelvloer als gevolg......

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

mijn zoontje heeft zijn stoel tegenover de tv en eet terwijl hij kijkt. dat doet hij al heel lang(2,5maand lang). ik vind dat ook verkeerd. maar als hij wat eet dan ben ik blij, anders eet hij de heledag echt helemaal niks. hij heeft afleiding nodig wanneer hij eet denk ik dan. ooit zal ik dat af laten leren, voorlopig doen wij het zo.
    het lukt me echt niet streng te zijn tegen mijn zoon. straffen doe ik ook niet. maar weet je, hij is lief, vriendelijk, sociaal, leert goed, ontwikkelt zich verder ook helemaal goed, alleen is TV voor hem de ding op dit moment. hij mag dan tijdens t eten kijken, voor t slapen gaan en buiten deze tijden speelt hij keurig en gedragt zich netjes. anders zou het voor ons ook de heledag gezeur worden denk ik, of niks eten.
    we hebben van die vervelende fases, bijvoorbeeld constant gevaarlijk klimmen en zo, of hard weg lopen op straat; maar hij leert wel die dingen ook gewoon af.nu doet hij klimmen alleen in de speeltuin, mama's hand vast houden bij wandelen doet hij ook uitzichzelf. en wanneer zijn eetlust weer terug komt dan eten we zonder tv denk ik dan. komt allemaal weer goed. je eraan ergeren en r een strijd van maken maakt zo een periode alleen maar langer.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb me ff vergisd net.niet 2,5 maand, 1,5 maand lang nu. hij wilde ineens echt niet meer in zijn kindereetstoel zitten en absoluut geen slabbertje om wilde. ik las toen ergens dat ze niet goed eten omdat ze niet ff rustig zouden kunnen zitten.

12. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik heb hier ook zo'n jongedame rondlopen die heel erg kan zeuren. Wat ik doe: ik kijk haar recht aan en zeg nee. Als ze dan gaat huilen neem ik haar op schoot en leg uit waarom ze iets niet krijgt/mag en meestal is het dan wel goed. Ze begon vanochtend (ze had net 3 seconden haar pap op) om chips te zeuren. Ik zeg dus nee. Zij begint te huilen en te piepen. Ik pak haar op, ga met haar zitten en leg uit dat altijd maar chips eten niet goed voor haar is en dat ze dan net zo'n dikke buik krijgt als papa :D. Of ze het echt begreep weet ik niet, maar het hielp wel.

Ook als we bijvoorbeeld met haar aan het dollen zijn, dan wil ze niet meer stoppen. Als je dan toch stopt dan is het huis te klein. Tegenwoordig zeggen we dat het de allerallerlaatste keer is. Zij zegt dan standaard "niet allerlaatste keer", maar toch accepteert ze het als we dan stoppen en nogmaals zeggen dat het de allerlaatste keer was.

Als ze echt bloedvervelend wordt, dan moet ze de gang op. Daar staat een stoeltje waar ze dan 2 minuten (ze is 2, dus 2 minuten) op moet zitten. Meestal is het daarna wel over, want op de gang zitten zonder iets leuks, dat vindt ze echt niet leuk.

Deel Deze Pagina