Advies middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yellowsun, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Wij hebben vandaag een gesprek met de juf van onze zoon gehad, Onze zoon is soms er onzeker op school en vraagt daardoor soms extra aandacht van de juf. Hij heeft graag bevestiging dat hij het goed doet.
    Nu kan hij Havo aan maar vanwege zijn onzekerheid adviseert de juf nu Mavo ( Nu VMBO T )
    Eigenlijk vind ik het jammer om hem naar de Mavo te laten gaan als hij qua niveau Havo kan doen. Als we met hem praten wil hij zelf heel graag naar de havo.
    Maar ik wil ook niet dat hij straks vast gaat lopen als hij het niet aankan.
    Moeilijk allemaal vooral omdat er nu nergens geen open dagen zijn voor de scholen in verband met corona. Een online open dag geeft geen gevoel bij een school vind ik.
     
    Evri vindt dit leuk.
  2. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Heeft je zoon ook tegen de juf geuit dat hij graag naar de havo wil? Is een brugklas vmbo-t/havo geen goede optie?

    Geen open dagen is erg balen inderdaad. Moet je toch iets meer afgaan op feiten; wil je een kleinere school, welke niveaus zitten er in één gebouw etc.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.254
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou kiezen voor een mavo/ havo brugklas. Ik vind het namelijk een kul reden dat hij naar de Mavo zou moeten als die wel het brein heeft voor de Havo. Je merkt in een combinatieklas snel genoeg of die het trekt en als er geen combiklassen zijn zou ik hem naar de Havo doen. Het is zo zonde als ze onder niveau werken.
     
    Zonnestralen, Yellowsun en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zijn er scholen met een mavo-havo brugklas in de buurt? Dan lijkt dat me een goede optie.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik zou ook kijken naar een mavo/havo klas. Of een pre-havo klas, die hebben hier in de buurt vrij veel scholen.
     
  6. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Mijn man had het er net ook over om voor die combinatie te gaan kijken. Ikzelf vindt het eigenlijk ook best een vreemd advies .
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Is het al het definitieve advies? Hier komt dat geloof ik pas in januari oid? En na de eindtoets kan het ook nog worden aangepast (omhoog) als dat nodig is. Sowieso zou ik je zoon ook bij de juf aan laten geven wat hij wil én op zoek gaan naar een school met meer dan enkel havo, zodat er meer opties open blijven.
     
  8. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Die onzekerheid heeft hij niet ineens toch? Ik bedoel het niet aanvallend, maar is er nooit eerder naar gekeken of er iets gedaan kan worden om je zoon meer zelfvertrouwen te geven? Kan natuurlijk voor een groot deel ook karakter zijn, maar juist dan vind ik het geen goede reden om dan maar voor mavo te gaan als hij ook havo kan.
     
    Jessi79, suus1983 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier kan het na de eindtoets ook aan gepast worden maar dat gebeurd zelden.


    Ts, Er zijn hier ook genoeg kinderen die een lager advies kregen dan wat ze "met hun hersens aan kunnen". Wat mij betreft eigenlijk heel terecht, vanaf groep 6 wordt al duidelijk uitgelegd dat inzet heel zwaar weegt.

    Ik weet niet hoe het op andere middelbare scholen is, maar hier kom je bij een vmbo tl advies in een losse tl klas. Alleen bij een combi advies (tl/havo) kom je ook in zo'n brugklas.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Ja en dan denk ik dus: hoe kun je al zo vroeg moeten ‘pieken’ voor iets wat in je verdere leven zo belangrijk is.
    Ik zie nu zelf in de praktijk hoe lastig het is om na vmbo-t (in de praktijk ook wel mooi de mavo genoemd) door te stromen naar havo. Een enkeling die dat volhoudt. Andersom is makkelijker: red je de havo niet, dan kan je alsnog naar vmbo-t. Ik zou het persoonlijk zonde vinden als de juf alleen op basis van onzekerheid voor dat advies zou gaan. Je zoon kan wel helemaal opbloeien op de middelbare.

    Oh ja, dan zou je inderdaad voor een mavo-havo-vwo school moeten gaan.
     
    suus1983, Zonnestralen en Anouk2005 vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat kan overal, is landelijk (wettelijk?) zo geregeld. :)

    De pre-havo klassen hier zijn volgens mij juist toegankelijk voor leerlingen met een vmbo-t advies die gemotiveerd zijn voor de havo en dat, met wat extra begeleiding in het begin, mogelijk ook zouden kunnen. Als het geen havo of mavo/havo advies wordt, zou ik echt op zoek gaan naar zo iets. :)
     
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Hier niet, dochter kreeg TL advies. Waren wij het niet mee eens, lang verhaal. Helaas geen eindtoets, dus TL bleef. Gestart in een havo/TL klas. Havo niveau doet ze en het gaat prima behalve Engels. Maar daar zou ze op een lager niveau ook niet ineens goed scoren.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat is ook een discussie die in ‘onderwijsland’ gaande is (al heel lang). Voorlopig is het alleen wel zoals het werkt helaas...

    (Zelf heb ik overigens ook mavo en daarna havo gedaan. En vervolgens hbo en toen universiteit. Het duurt even, maar dan heb je ook wat, zeg ik altijd. ;))
     
    owly vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het voorbeeld wat ik gaf ging over inzet.
    Maar in het geval van ts: die onzekerheid komt niet uit de lucht vallen denk ik. Ik ga ervan uit dat school een goede afweging gemaakt heeft. Een onzeker kind op een hoger niveau laten proberen is vaak niet wenselijk.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn dochters zouden onzekerder worden van een om die reden lager advies. En met haar vast meer kinderen.

    Als er goede alternatieven in de buurt zijn waarmee je opties open houdt, dan snap ik het wel. Als met dit advies allerlei deuren direct vrijwel sluiten (bv. omdat er enkel vmbo en havo/vwo scholen in de buurt zijn en niets wat alles biedt), dan niet.
     
    suus1983, Yellowsun en HappyRabbits vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Tja en ik verbaas mij over het algemeen weer elk jaar over de hordes ouders die het niet eens zijn met het schooladvies. Dit jaar zit ik er zelfs middenin. Ook wij hebben gister het pre advies gekregen.
    Maar door alle voorbeelden en verhalen dat ouders op school lullen als brugman om het advies van hun kind hoger tr krijgen begrijp ik echt waarom mijn kind haar advies niet eens durft te vertellen in de klas. Gewoon erg triest eigenlijk.
     
    Tijger4 vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat vind ik ook triest.

    Hier vorig schooljaar al het voorlopig advies gehad. De juf vroeg eerst wat wij dachten en gaf toen aan dat ze zich kon vinden in onze argumentatie. We gaan zien wat het definitieve advies wordt. In vertrouw hier op de leerkrachten, omdat ze mijn dochter zien en duidelijk in haar belang handelen. Op haar vorige school had ik daar wellicht anders over gedacht door allerlei gebeurtenissen (en dan heb ik het dus niet over dat het advies hoger zou moeten zijn oid, wellicht juíst wel niet).
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Kijk je naar ‘Klassen’? Het is bekend dat elk jaar ook hordes kinderen van met name laag opgeleide ouders een te laag advies krijgen. Kinderen die makkelijk een hoger niveau aankunnen, maar waarvan wordt gedacht dat de ouders niet voldoende ondersteuning kunnen bieden. Ik maak me persoonlijk niet zo druk over al die opgekrikte adviezen voor kinderen die voldoende huiswerkbegeleiding krijgen maar dan in de bovenbouw toch gigantisch op hun muil gaan. Ik maak me zorgen om die kinderen die onder hun niveau werken en daardoor hun motivatie verliezen, waardoor iedereen weer kan zeggen: zie je wel!
    En natuurlijk is er niks mis met vmbo. Als dat je niveau is, helemaal prima! Maar ik ben geen voorstander van iemand onder zijn niveau laten werken. Daar wordt niemand beter van.

    Sorry trouwens ts, misschien iets te veel off-topic. Maar dit soort dingen gaat me altijd aan het hart.
     
    Anakin, PotjeGoud, Dubbelgeluk en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat zegt iedereen, maar ze bedoelen: "maar gelukkig niet voor mijn kind".

    Ik heb vorig jaar een artikel gelezen, maar kan het nu niet vinden (ik zoek nog even door) waar ze een onderzoek onder een representatieve groep basisscholen gedaan hebben nav reacties van ouders op het schooladvies. Ze hebben in kaart gebracht hoevaak door ouders aan groep 8 leerkrachten een gesprek aangevraagd is nav dat advies en welke adviezen de leerkrachten in eerste instantie gegeven hadden. De meeste ouders die het er niet mee eens waren daarvan hadden de kinderen een basis/kader advies gekregen, iets minder vaak reactie op het vmbo tl advies, maar toch een aanzienlijk aantal en een enkeling (qua percentage niet heel boeiend voor het artikel) op de HAVO.
    Er vanuitgaande dat een leerkracht echt wel eens een verkeerde inschatting kan maken, kan het gewoonweg niet dat dat alleen op het VMBO gebeurd. Dit zegt echt voldoende over de algemene instelling.
    De opmerking: maar basis of kader is toch ook prima komt mij inmiddels beide neusgaten en oren uit. (Wij weten dit advies nl al langer dan dit schooljaar).
    Het is verschrikkelijk denigrerend.
    Ik ben best van de confrontatie aangaan, maar dacht het dit keer eens subtiel aan te pakken.
    Dus wanneer het over schooladviezen ging de afgelopen 1,5 jaar en ik weer bepaalde mensen voor me had: heb ik gereageerd met: "o M krijgt gelukkig een vmbo advies, maar (bedenk hier zelf een stemmetje bij) joh, havo of vwo is toch ook prima als dat je niveau is".
    Nou je moest de gezichten eens zien die je dan krijgt.
    Want het is blijkbaar een rare opmerking als je die over HAVO of VWO maakt.
     
    Tijger4, Mamafiets, Knuffelmonster en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @tuc: Of jij denkt dat ze dat bedoelen?

    Tot drie jaar terug had ik vmbo prima gevonden voor mijn dochter, omdat het toen passend was bij haar gedrag ed. Inmiddels zijn we drie jaar verder en zijn er dingen verandert en vind ik het niet meer passend. Maar ze zal het zelf moeten doen op het VO, anders wordt het zo alsnog vmbo. En dan is dat zo.
     

Deel Deze Pagina