Advies middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yellowsun, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Oh ja, dat zal ook zeker wel uitmaken dan. Bij jongste dochter is zij een uitzondering met haar kader advies.

Blijkbaar moet je dan aan een bepaald gemiddelde voldoen (wat dat dan ook is) om geen scheve blikken te krijgen. Dat is dan sowieso best triest.

suus1983 vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Sommigen bedoelen daar niks verkeerds mee nee.
    Maar draai het eens om: een ouder in joue dochters klas vraagt naar het advies en zegt vervolgens met een grote glimlach: " de mijne heeft vmbo" en jij reageert dus met HAVO. En diegene antwoord met een meelevende klank in de stem (jij weet heel goed wat ik daarmee bedoel) o joh, maar HAVO is toch ook prima als dat je niveau is.
    Dan klinkt de opmerking ineens raar he? Want waarom is dat OOK prima?
    Bepaalde ouders op school ken je na 8 jaar natuurlijk (of mensen in je omgeving) en die opmerking staan ze stomverbaasd van hoor als ik zeg dat HAVO of VWO ook prima is? Dan zijn ze echt even van hun stuk. Want de redenatie is dat dat uiteraard prima is, het is nl hoog dus dat is sowieso goed.
    En ik snap dus niet waarom het bij VMBO dus wel normaal is om zo'n opmerking te maken. " HAVO en VWO is gewoon goed, maar VMBO is ook prima".
    Er valt echt niet te ontkennen dat die mentaliteit overheerst hier in NL. Natuurlijk zijn er mensen die niet zo denken, gelukkig maar. Maar dat is helaas niet het overgrote deel van NL.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Nou hier dus niet haha. Ik zeg maar niet hardop welk advies mijn kinderen hebben, want geheid rare blikken of ik gooi er meteen een soort van verschuldigingde opmerking achteraan. Ik zeg niet dat het niet zo is he? Ik herken het alleen niet. Hier is vmbo de norm heb ik het idee en alles daarboven vooral heel streberig en bijzonder.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik woon in een stad waarbij de scholengemeenschappen alleen HAVO/VWO aanbieden en een enkeling TL. Mijn oudste moet dus naar 1 van de 3 dorpen op min 12 km.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Maar is dat niet met alles zo? Alles wordt afgewogen en afgezet tegen wat ‘normaal’ is, ook andere dingen dan schooladvies/-niveau.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Vmbo is landelijk de norm; ruim 50% van de kinderen doet dat. (Weet de meest recente cijfers niet, maar het was altijd 52% oid.)

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Ver fietsen is hier normaal. De dichtstbijzijnde middelbare school zit hier op zo'n 10km, maar alles wordt aangeboden. Heel vreemd dat een stad geen VMBO aanbiedt zeg. Hier zelfs meerdere scholen die alleen VMBO aanbieden. Echt keuze genoeg wat dat betreft (alleen sowieso een eindje fietsen omdat ons dorp geen middelbare school heeft).

tuc vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dat ik het niet herken bedoel ik.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat de opmerkingen die @tuc te horen krijgt een hele andere ondertoon hebben.
    Natuurlijk is er niks mis met praten als in over een niveau maar laten we eerlijk zijn dat bij veel mensen een hele negatieve associatie ligt bij het VMBO.
    Mijn oudste heeft TL gedaan, mijn middelste doet het VWO en de jongste zit daar tot nu toe ook ver onder. Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen van joh als die dan de mavo heeft gedaan kan die altijd nog de Havo gaan doen, waarom?
    Het kind zou doodongelukkig worden op de Havo, heeft de concentratie van een gepelde pinda maar mensen moeten het wel weer iedere keer benoemen alsof een Mavo diploma niet goed genoeg is.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mooi beschreven en ik ben ook heel trots op mijn drie aapjes ;)

tuc en Adje vinden dit leuk.
  11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Vast wel, maar dat maakt nog niet dat ik de scheve blikken die daarbij kunnen komen normaal vind.

suus1983, NiekeKris en Anouk2005 vinden dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Nou precies. Mijn oudste doet nu mbo onderwijsassistent en krijgt daarbij dan ook heel vaak de opmerking ‘dan kun je daarna pabo gaan doen’. Terwijl ik al blij ben als ze deze opleiding afrond. Ik denk dat verder studeren ook helemaal niet bij haar past. In ieder geval niet hoe ze er nu in staat. Volgens mij zou ze doodongelukkig zijn als ze straks weer een paar jaar extra naar school zou moeten.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dat is ook niet wat ik zeg. ;) Maar ik vind scheve blikken tov 'afwijkend van het gemiddelde' vrijwel altijd jammer, dus ook dat is voor mij niet anders in dit geval. ;)

(Mijn kinderen zijn niet gemiddeld, ik ben dat zelf vermoedelijk ook niet, wij kregen ook geregeld scheve blikken. En vast nog steeds, maar ik probeer er niet op te letten en ik vertel gewoon weinig en enkel aan bepaalde mensen. En sinds dat mijn instelling is, heb ik het idee dat ik ze minder krijg (of ik zie ze minder, dat kan ook ;)).

Adje vindt dit leuk.
  14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Mijn dochter doet vmbo-t, met 2 vingers in haar neus.
    Zij gaat zeker naar de Havo.
    Ik heb juist goede ervaringen in mijn omgeving..

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Oh, maar ik bedoelde ook niet dat jij dat zei, maar meer dat ik dat bij mijn eerdere post ook zo bedoelde. Ik begrijp best dat het veel voorkomt dat alles wordt agezet tegen een bepaalde norm. Maar dat mag wat mij betreft zonder dat waardeoordeel.

Maar het zal allicht helpen hoe je er zelf in staat. Ik doe gewoon niet mee aan die gesprekken en daardoor heb ik er ook geen last van. Als iemand wel iets aan mij erover vraagt, vertel ik vol trots over mijn kinderen. En daarna durven ze me misschien ook niet meer duidelijk te maken dat het niveau misschien eigenlijk niet goed is (volgens die norm dan) :roflmao:

suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

En daarom snap ik dus al helemaal niet waarom het nog steeds als minder gezien wordt. Want de gedachte er over is ook de landelijke norm.

NiekeKris en Zoe123 vinden dit leuk.
  17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    #57 Zoe123, 9 dec 2020
    Laatst bewerkt: 9 dec 2020
    Zo mee eens!
    Het lijkt soms wel een wedloop.
    Laatst ook met een groep collega's.. Ja mijn dochter doet 2 talig gymnasium, mijn zoon doet dit blabla. Iedereen oh wauw wat goed. Andere collega er nog even overheen “mijn dochter gaat de nieuwe doutzen Kroes worden...”Nou zeg ik, mijn oudste gaat super op de mavo. Amper reactie. Zo jammer. Want ik ben net zo trots op haar als de gymnasium moeder. Zij moet net zo hard werken als het gymnasium meisje (want dit is haar niveau..). Vreselijk dat men zoveel meer waarde hecht aan een hoger niveau qua opleiding. Het ene kind heeft nu eenmaal een stel hersenen gekregen dat wat meer verbindinkjes heeft dan het andere kind. Het maakt je ook niet leuker of aardiger. Mijn jongste dochter krijgt gymnasium advies. Ook helemaal goed. Ik vind het veel belangrijker dat ze een fijne schooltijd hebben op een school die ze goed begeleid..Mijn oudste gaat elke dag met plezier naar school en is dus gemotiveerd. Zo zie ik het graag!

Nataly1972, maviju, Mamafiets en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Helaas is landelijk niet op die manier op alle scholen zichtbaar. En mensen kijken toch vooral naar hun directe omgeving, denk ik.
    Ik heb het net even opgezocht voor de school van mijn de dochters, maar daar stroomt meer dan de helft uit naar havo/vwo. Kader is maar 10,2 %, dus mijn jongste dochter valt echt ver buiten de norm in dat opzicht.

NiekeKris en tuc vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier scheelt het per jaar wel. Dochter heeft net pech. Van de 23 kinderen zijn er 3 met een basis/kader advies. Vorig jaar waren het er 11

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dit zijn de getallen van zoon zijn klas. Deze gaan komend jaar anders liggen. Geen vwo bijvoorbeeld, maar overgrote deel dus naar peaktijk/kader/tl

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina