Advies middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yellowsun, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Bij de oudste op school kreeg vorig jaar 37% basis/kader, 33% vmbo-t, 26% havo, havo/vwo of vwo en de overige 4% praktijkonderwijs.

Bij de jongste is de uitstroom landelijk niet representatief, maar ik denk wel voor de wijk waarin de school staat. Vorig jaar 14% basis/kader, 15% vmbo-t, 6% vmbo/havo en 64% havo, havo/vwo of vwo.

Adje vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Dat is ook een groot verschil. Dat is dan echt net pech hebben, vooral als andere ouders ook nog waardeoordelen er aan gaan hangen...

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Dat is echt een heel ander beeld dan hier in de wijk. Toch wel frappant dat mensen zich daar naar gaan gedragen en dat die norm leidend wordt.

suus1983 vindt dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja en dan tegen mij zeggen: o maar dat is toch ook prima. Excuse me, dat weten we zelf ook wel dat dat prima is.
    Of nog zo'n mooie: "hoe kan dat nu, jullie hebben toch allebei HAVO gedaan"?:eek:

Adje vindt dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    :eek::eek::eek::confused:
    Dat is helemaal absurd...

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik weet niet of ik nou moet lachen of huilen... :oops:

Mijn man en ik hebben overigens allebei mavo gedaan. Ik denk dat we onze dochters dan maar naar de mavo moeten laten gaan ipv kijken wat er bij ze past...??? (Grapje natuurlijk, net zo onzinnig als de opmerking die jullie kregen...)

Adje en tuc vinden dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    De scholen hier in de wijk vind ik ook niet echt representatief...maar dat is de wijk ook niet. :D

Adje vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Oh dat laatste is wel heel stom zeg.

tuc vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    De school hier wordt juist steeds minder populair (zou er zelf ook nooit weer voor kiezen). Uitstroom niveau ligt ook wel onder het gemiddelde denk ik, maar daar heb je natuurlijk maar beperkt invloed op.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja mijn mond valt ook ver open van dit soort opmerkingen, klinkt echt als: hoe komen jullie aan zo'n dom kind.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou juist niet snel meer kiezen voor de school van de oudste, met dus een relatief hoog percentage leerlingen dat uitstroomt op havo/vwo niveau. Ik vind andere dingen zoveel belangrijker en een kind dat goed in zijn vel zit doet het ook automatisch beter op school, denk ik, dus ook wat dat betreft werkt dat beter. Ik ben echt heel blij met de school van de oudste. <3 (En toen ze wisselde zei de ib-er van haar vorige school nog iets als 'het uitstroomniveau daar is wel lager'...alsof dat wat boeit... En alsof dat enkel door de kwaliteit van de school komt...sterker nog, ik denk dat je daar als school heel vaak maar beperkt invloed op hebt. Mijn reactie was dat het uitstroomniveau van mijn dochter op dat moment thuiszitten/dropout was, dus dat alles beter was dan dat. Het gesprek was daarna afgelopen. ;) En het laat ook zien waarom ik blij ben met de school van de oudste; daar horen we dat soort opmerkingen niet.)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Oh het uitstroomniveau is niet de reden waarom wij nooit weer voor deze school zouden kiezen hoor. Ik denk ook dat het niveau wat mijn kinderen krijgen heel passend is.
    Daarbij zou ik ook raar opkijken als het uitstroomniveau alleen hoog zou zijn. Komt dat door het publiek op een bepaalde school (wat natuurlijk heel goed kan) of zijn de cijfers zo belangrijk dat dat voor alles gaat?

Ik ben het met je eens idd. Zie het bij mijn dochters klas ook. De inspectie is al langs geweest, omdat het gemiddelde lager ligt dan "normaal", maar niks te vinden.

Al vind ik nog wel dat ze er veel mee bezig zijn. Als dochter nu dit nog doet of dat, dan kan het nog wel havo/vwo worden etc. Maar als ik zie wat mijn zoon allemaal moet en hoeveel, dan denk ik dat mijn dochter op de havo prima op haar plek zit.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wij hebben andersom wel eens de opmerking gekregen hoe wij aan zo’n slim kind komen. Ook zo’n mooie.

Maar goed, er speelt zoveel mee. Je kent je kind zelf het best. Let ook op wat de eisen zijn voor een dakpanklas om eventueel een stapje omhoog te doen, wat het niveau is van de lessen, de lesboeken etc. Dat verschilt ook per school. Zijn de gebouwen apart per niveau, duurt het 1 of 2 jaar en mag je er naartoe met alleen tl-advies?

tuc vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Haha, dat is zeker waar! De derde school zit zelfs op bijna 35% vwo en 68% havo/vwo, kader 5,7%
    Ik had hier echt geen idee van tot vandaag...

NiekeKris vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik denk dat het publiek zeker meespeelt. En het belang van cijfers soms ook, maar op de scholen hier in de wijk is dat minder van invloed dan het publiek, denk ik.

Bij mijn oudste spelen zeker beide dingen mee. Ander publiek, maar ze hechten ook minder waarde aan de cijfers (of eigenlijk vooral: ze hechten net zoveel waarde aan andere dingen! - ze geven trouwens geen cijfers op die school :D).

suus1983 en Adje vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ook niet, heb het nav jouw post ook uitgezocht. :D

Adje vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Er telt zoveel mee waardoor ze bepaalde uitstroomadviezen hebben. De wijk, opleidingsniveau van de ouders, afkomst, hoeveel hulp en begeleiding kinderen thuis krijgen, hoeveel kinderen lang gekleuterd hebben of zijn blijven zitten (scoren gemiddeld hoger in groep 8), hoe ze omgaan met kinderen met leerproblemen (mijn kinderen hebben op een school gezeten, waar die zoveel mogelijk van school afgewerkt werden), lievelingetjes waarbij de leerkracht gewoon tijdens de cito voor ging zeggen wat ze in moesten vullen, echt, mijn kinderen hebben alles voorbij zien komen op hun oude basisschool. De kwaliteit van de lessen was echt niet goed, maar kinderen stroomden hoog uit.
    Ik keek dit jaar naar het aantal kinderen wat die school had opgegeven voor de proeflessen voor tl t/m vwo en hoeveel voor basis/kader. Niemand voor basis/kader, terwijl het geen kleine basisschool is. En mijn zoon had echt wel kinderen in de klas hadden met grote leerproblemen. Maar die zijn allemaal vertrokken en naar andere scholen overgestapt hoorden we.
    Mijn kind zit daar dus niet meer, dit zijn oud-klasgenoten en ik kreeg van een middelbare school een schema met hoeveel kinderen van welke school proeflessen kwamen volgen.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Oh vreselijk...
    Ik met WO en vader met HBO...
    En dan een kind naar de mavo?
    :confused:

tuc vindt dit leuk.
  19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Open dagen zijn hier ook niet, maar wel verschillende andere activiteiten. Voor groep 8 zijn er meeloop lessen / dagen. Voor 7 en 8 verschillende workshops, tot nu toe techniek workshops allemaal. Ouders mogen niet mee, maar de kinderen kunnen zo toch een gevoel bij de school krijgen.
    De scholen hebben (bijna) allemaal een filmpje op de website gezet. Daar wordt ook afgesloten met de opmerking dat je altijd mag bellen met vragen.

Zulke dingen zullen er bij jullie toch ook wel zijn?

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier hetzelfde met onze oudste die nu MBO doet. Ik spring al een gat in de lucht als die straks deze opleiding überhaupt gaat afronden.
    Die zie ik voorlopig ook geen HBO doen, Die jongen moet als die een jaar of 20 is lekker gaan werken en zich in het werkveld verder gaan ontwikkelen.
    Hij wordt geen gelukkiger mens in de schoolbanken. Wat dat aangaat een kopie van zijn vader ;)

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina