Dat ze dat zeggen! Hier hebben wij beide VWO gedaan en onze zoon heeft advies TL. Past ook bij hem. En wij zijn supertrots, want hij werkt er keihard voor. En het zegt geen *** over hoe gelukkig hij is of later wordt hoor. En qua onzekerheid, tja ik snap beide kanten. Sommigen krijgen zelfvertrouwen door toch het hogere niveau te halen en vinden het ‘jammer’ als het niet lukt, terwijl sommigen als het niet lukt zichzelf mislukt voelen en er helemaal met de pet naar gooien (een vroegere vriendin van mij, twijfel havo-vwo, vwo begonnen en daarna snel naar de havo en toen mavo afgezakt, vervolgens zonder diploma van school). Dus vooral daar naar je kind kijken, hoe gaat het om met die onzekerheid?
Dat is hier wel, maar het is toch niet te vergelijken met een echte open dag/les. De school waar dochter heengaat heeft ook de open les eruit gegooid. Vind ik echt super jammer. Wij hebben vorig jaar al veel gezien gelukkig, doordat zoon toen een middelbare school moest kiezen, maar een filmpje weegt niet op tegen het echt zelf kunnen ervaren.
Omgeving Rotterdam zijn juist de open dagen grotendeels afgezegd, maar zijn er bij elke school wel de meeloop dagen voor de kinderen zelf. En op die manier ervaren de kinderen toch het beste hoe leuk een school wel of niet is. Ja, ik zelf zou ook graag binnen kijken maar dat is nu niet anders! Het is toch uiteindelijk hun eigen keuze, zij moeten zich fijn voelen op de school.
Hier ook , in de regio alleen maar een online open dag. Dat is toch hel anders dan dat je kind zelf mag gaan kijken en de sfeer een beetje kan proeven op de school
Wij zijn gelukkig in groep 7 al wezen kijken en nu inderdaad van die open lesmiddagen waar mijn dochter wel nog naar toe gaat (als het kan - heb haar wel al aangemeld voor de school waar ze naar toe wil).
Inderdaad!! Dat hoorde ik laatst van een moeder op school. Haar oudste zit nu in de brugklas en hij is helemaal opgebloeid. Van een rustig verlegen jongen naar een jongen die goed in zijn vel zit en thuis komt met allerlei verhalen van wat hij mee heeft gemaakt. Dus in jullie geval vind ik onzekerheid echt geen reden om voor vmbo te gaan. Je kunt altijd hulp zoeken voor onzekerheid. Het is niet automatisch zo dat zijn onzekerheid zou afnemen op het vmbo! Beetje een rare gedachtengang van school.
Dat is ook triest.. al wisselt dat wel per school denk ik. Maar dat snap ik ook niet. Als je kind overduidelijk een vmbo leerling is, waarom dan pushen om hoger te gaan. Dat is gewoon zielig voor je kind. Je hoort altijd trots te zijn vind ik en die boodschap breng je dan niet over naar mijn mening. Maar als er meer in een kind zit, is het ook zonde om zomaar klakkeloos het schooladvies aan te nemen. Al is het nu wel veranderd omdat ze nu meer naar het algehele functioneren kijken en minder naar de cito. Maar zoals die documentaire nu maar weer laat zien, zijn er ook zat kinderen die onterecht een lager schooladvies krijgen.
Ik heb niet alle pagina's gelezen. Ga ik straks even doen. Dus sorry als ik overbodige dingen heb geplaatst
Nog even voortbordurend op mijn eerdere opmerkingen: Op de school van onze dochter is er 1 homogene groep 8 en 1 combi met groep 7. Kwam er vandaag een meisje uit de combi met de opmerking: jeetje wat erg, we zijn met 12 kinderen en er hebben er 5 een kaderadvies, weet je hoe slecht dat ism
Ik herken het beeld over VMBO wat @tuc schetst ook wel. Mijn zoon zit sinds dit jaar op de middelbare, hij is met een TL advies naar de TL-Havo brugklas gegaan, omdat er op zijn school geen TL-brugklas is. Het idee was meteen al om op TL verder te gaan, dat past gewoon beter bij hem. Maar hoe vaak ik/we de opmerking: "gelukkig kun je dan altijd nog naar de Havo", heb gekregen, kan ik niet meer op 2 handen tellen. En inderdaad ook een keer: "ik dacht dat jij VWO had gedaan??". Inclusief mega-verbaasde blik. Ehh ja, dat klopt, maar dat heeft toch helemaal niks met het advies van mijn zoon te maken. Hij doet het inmiddels supergoed in de brugklas en heeft al van zijn mentor te horen gekregen dat als hij zo doorgaat, hij volgend jaar Havo mag gaan doen. Maar dat wil hij zelf niet en dat vinden wij helemaal prima. Ik zeg dit ook tegen niemand, want ik hoor de opmerkingen er al over.
Ik riep vroeger altijd. Laat ze maar fijn vmbo gaan doen een een vak leren. Alleen maar voordelen. Geen hoge studiekosten en als ze loodgieter of timmerman worden heb je er tenminste ook nog wat aan. (Ik wilde 3 kinderen. Ook een elektricien ) Tja... twee superonhandige zoons. Nummer 1 heeft vwo advies. Maar dat ik ook prima hoor. Nummer 2 zit in groep 3, maar schat ik een stuk lager in. Dat zien we dan wel weer. Wat de keuze ook wordt. Als hij zijn best doet ben ik trots. En als hij goed in zijn vel zit ben ik blij. Nu de schoolkeuze. We zijn bij 2 middelbare op fietsafstand gaan kijken. Nr1 is een megaschool, waarbij locaties havo/vwo en vmbo ver uit elkaar liggen. Nr2 is een knusse dorpsschool met alle niveaus in 1 gebouw. Zoon kiest voor 2. Opmerkingen: waarom zou je dat doen? Want die zitten met vmbo in hetzelfde gebouw. Huh? Want vmbo niveau is besmettelijk? Of die leerlingen hebben een slechte invloed op mijn knappe zoon? Zoon vind het juist fijn dat hij met zijn vrienden die vmbo doen samen op kan fietsen. En ik vind het juist heel leuk aan de school dat er ook projecten/activiteiten met alle niveaus samen gedaan worden.
Zo zonde... Maar eigenlijk in dit topic las ik ook al: van mavo naar havo is lastiger, lukt minder vaak, etc.. En dan vraag ik me af wat dat uitmaakt. Als een kind per se verder wil leren kan het na vmbo ook mbo en daarna hbo doen. Waarom moet het per se via de havo zijn... Soms vergeten mensen dat er veel meer wegen naar Rome zijn en dat ieder kind gewoon zijn eigen weg daarin moet vinden.
Ja de beste weg is natuurlijk direct HAVO/VWO *Sarcasne uit Je hebt gelijk, ieder komt er op zn eigen manier.
Bij ons in de familie was het andersom. Ik ging naar de HAVO (wat ik zelf niet eens bijzonder vond ofzo) en neef VWO (die is nu advocaat) en wij werden echt gezien als de strebers, we voelden ons vast te goed voor de rest van de familie. Ik sta zo echt niet in het leven, toen al niet. Maar er werden zo vaak opmerkingen over gemaakt, dat ik inderdaad niet graag meer daar kwam. Zij dachten dat dat kwam omdat ik me te goed voelde, maar ik was er wel klaar mee. Ik vind het belangrijk straks dat dochter doet wat ze leuk vindt, en als ze dr best doet maakt mij het verder niet uit waar ze in uitstroomt. En ach, je hebt geen reet aan teveel mensen met hbo of wo. Dan gaan er in een hoop beroepsgroepen tekorten zijn.
Dit is wat ik van de week ook tegen mijn oudste zei nadat een vriendin van haar had gezegd dat je met mavo/mbo geen goede baan kan krijgen .
Hier gaat oudste na haar mavo eindexamen naar de havo, omdat ze werkelijk waar nog geen flauw idee heeft welke vervolgopleiding ze wil gaan doen. Ze is dan pas 16.... Ze is niet de enige, haar vriendinnen (groepje van 5 meiden) hebben hetzelfde plan. 2 jaar doorleren en wat meer tijd. Ik ga 30 jaar terug in de tijd en zie mijzelf, na de Havo met mijn vriendinnen door naar het VWO. Omdat ik ook nog zoekende was.
Nou ja dat is denk vooral gewoon praktisch. Als een kind zelf wél wil opstromen is dat in de praktijk vaak gewoon heel lastig. Er is niks mis mis met welk niveau dan ook, maar het kan behoorlijk frusterend zijn als je zelf graag hoger wilt en dat lukt niet ivm strenge opstroomeisen, dan is het makkelijker om hoger in te zetten en af te stromen als het niet lukt. Overigens is de weg die je noemt een prima optie en wordt hier thuis in elk geval niet vergeten, aangezien man mavo,mbo,hbo, wo heeft gedaan. Hij vindt het zelf alleen wel heel jammer, heeft veel meer tijd gekost en hij had liever wat meer vertrouwen en begeleiding gehad op de middelbare school hierin.
Maar dat praktische wat je benoemt moet dus wel bij een kind passen. Dat is iig mijn punt. En niet alle kinderen kunnen meteen naar de havo, al willen ze het nog zo graag. Of kunnen van mavo naar havo. Dus dan zijn er andere routes. En misschien was het in het geval van jouw man beter geweest als hij wel meteen naar de havo was gegaan en was dat ook gelukt met de juiste stimulans en begeleiding. Als dat het geval is, is het zeker zonde dat dat niet gebeurd is. Het gaat er mij dus om dat een kind de weg volgt die bij hem past en dat hoeft niet perse een start met havo/vwo te zijn. En meteen starten op havo/vwo is geen garantie voor een snellere route. Puberteit valt niet bij iedereen goed en kan ook nog voor de nodige obstakels zorgen. Ik heb vwo gedaan, ben in de 5de blijven zitten omdat ik geen klap uitvoerde. Daarna nog twee verkeerde studiekeuzes en op mijn 26ste ben ik eindelijk afgestudeerd. Daardoor ben ik bij jouw man dan wel nieuwsgierig of zijn route er juist voor gezorgd heeft dat hij door wilde studeren. Dat hij juist door inzicht in de opleidingen die hij deed behoefte kreeg aan dat stapje verder? Of wist hij al heel vroeg wat hij wilde, maar kon hij niet recht op zijn doel af?
Nou, de leeftijd waarop ze al bepaalde keuzes moeten maken werkt ook niet mee inderdaad. Dus ik kan me dat ook heel goed voorstellen. (Ik wist uiteindelijk pas echt wat ik wilde worden op mijn 22ste ) Is wat mij betreft ook een prima route voor een kind te komen waar het wil zijn.