Mijn jongste zoon komt volgend jaar in een groep 2/3. Hij zou officieel een groep 3 leerling zijn, daar is hij ook echt aan toe, maar ze hebben te weinig kinderen (vinden zij) om een aparte groep 3 samen te stellen. Ik heb hier wel wat vragen bij. Juist groep 3 is zo belangrijk als het jaar waarin je geconcentreerd leert werken en vooral: leert lezen. Ik heb ervaring met een 3/4 combiklas en dat vond ik al tricky, maar hoe ga je nu al die belangrijke dingen uit groep 3 leren als er ook een groep kleuters in je klas rondrent? Er komt nog een informatieavond en ik ga, net als veel andere ouders, mijn zorgen en vragen voorleggen, maar heeft iemand hier ervaring mee? Negatief of (onverwachts) positief?
Een school krijgt op basis van het totale aantal leerlingen, een bedrag voor een x aantal groepen. Het is dus waarschijnlijk niet zo dat ze zelf vinden dat de groep anders te klein wordt, maar ze moeten keuzes maken en vaak is dat kiezen tussen kwaden en wordt de minst slechte oplossing gekozen om daar het beste van te maken. Een groep 2/3 combinatie vind ik niet per definitie minder dan een 3/4 combinatie wat veel vaker voorkomt! 3/4 is echt heel pittig omdat er van beide groepen veel gevraagd wordt, leren beide veel nieuwe dingen dus veel instructies waarbij de andere groep zelfstandig moet werken. De overgang van kleuter naar groep 3 is vaak groot wat betreft manier van werken dus eigenlijk is een 2/3 combinatie een hele mooie en fijne oplossing! Nog veel ruimte om te spelen (in een 3/4 combi minder want daar heeft groep 4 dan last van) en om alles spelenderwijs te oefenen. Met kortere momenten van concentratie (en stilte) en dat kunnen oudste kleuters ook prima hoor. Denk wel dat de ondersteuning van een onderwijsassistent nodig is om alle groepen goed te kunnen bedienen. Hoe is dat geregeld op jullie school?
Fijn om te horen, dat stelt iets geruster En konden ze aan het eind van het jaar ook lezen op eind groep 3 niveau?
Als de school het goed faciliteert en de leerkracht het goed aanpakt, is een 2-3 combi echt fantastisch. Ik zie dat echt veel liever dan een groep 3-4. Ik snap dat als je nog nooit een 2-3 in bedrijf hebt gezien, dat dit lastiger klinkt. Maar een 3-4 is echt pittiger om goed te draaien. Wat wel fijn is, is als de kinderen van groep 2 's ochtends en 's middags bij een andere kleuterklas kunnen aansluiten als die gaat buitenspelen. Dat is op de meestal scholen toch al gauw 45 min per dagdeel. Daarin heb je dus sowieso een heel fijn instructiemoment, met een klein groepje! Daarnaas wordt er ook in groep 3 nog best veel spelenderwijs geleerd. Bijvoorbeeld stempelen, lees- en rekenspelletjes. Die kun je naast een groep 2 heel goed inzetten, makkelijker dan naast een groep 4. De overgang van groep 2 naar 3 kan voor kinderen best lastig zijn en de ervaring die ik nu op 2 scholen heb, is dat die overgang gewoon veel vloeiender en makkelijker gaat als ze naar een 2-3 gaan (of een enkele 3, als daar een leerkracht staat die ook ervaring heet met kleuters!) dan wanneer ze naar een 3-4 moeten. Allebei mijn kinderen hebben twee jaar in een 2-3 combi gezeten. Ik was er heel blij mee. Het tweede jaar dat mijn oudste in groep 2-3 zat, waren er zelfs 2 groepen 2-3. Een hele bewuste keuze dus van de school, want getalsmatig had je ook een enkele 3 kunnen maken en een extra kleutergroep. Maar groep 2-3 beviel zo goed, dat ze het op die school nog steeds vaak doen, als het getalsmatig mogelijk is.
Snap je zorgen wel. Ik zou in eerste instantie ook niet heel blij worden. Ik zou kijken hoe zou het dan wel kunnen. Welke vragen kan ik stellen om te zorgen dat ik zelf gerustgesteld zou worden. Kleuters hebben vaak kring, werken/spelen en naar buiten. Als ze een onderwijsassistent hebben in de ochtend zou dat prima kunnen. Of als de kleuters meespelen met de andere kleuters zou het ook moeten kunnen. Vaak heeft groep 3 smiddags in het eerste helft van het schooljaar smiddags nog wel tijd om te spelen en kan het prima samen met de kleuters. Beide kunnen aan het werk. Als een leerkracht en gr 2 en gr 3 zelf alleen moet doen vraag ik me af of dat kan. Misschien heeft de school al meer ervaring met deze combi en kunnen ze je een goed onderbouwd verhaal geven. Om hoeveel groep 2 er en groep 3ers gaat het?
Dat zou ik ook niet heel fijn vinden Het zal vast ook uitmaken hoe de juf / meester dit oppakt Maar groep 3 is een van de belangrijkste jaren
Dank je @tupp, hier heb ik veel aan @owly het gaat om 13 groep 3 en 15 groep 3 kinderen. Ze hebben een vacature voor de groep, dus waarschijnlijk zien we 1 september pas wie de meester/juf is Ook de informatieavond die ze zouden plannen laat op zich wachten. Pas vorig jaar zijn ze met een groep 2/3 begonnen en die groep wordt nu groep 3/4. Ik kan me voorstellen dat het voor veel kinderen werkt om de overstap makkelijker te maken. Maar hier "helaas" nu de derde die vooral wil leren en allang uitgekeken is op de kleuterklas. Dus vooral zorg of hij nu niet langer gedwongen in kleutermodus blijft hangen en hoe dat dan uitpakt.
Oké, ja met 15 kinderen kunnen ze inderdaad niet zeggen doe 2 klassen. Maar het kan dus ook zijn dat juist gr 2 wat meer gr 3 modus gaat. Start aan je eigen tafeltje, uitleg en die gaan werken, naast hoeken zijn er ook voldoende werkjes wat je kan doen aan een tafel. Dus voor nu staat er een vacature uit voor een juf voor gr 2/3 en je weet nog niet of ze daar hulp bij krijgt doormiddel van een onderwijsassistent. Die onzekerheid is vervelend, als je wist dat het juf of meester is met genoeg ervaring met combi groepen dan zou dat een deel van je zorgen wegnemen. Overigens zat onze zoon na gr 3 in allerlei combinaties. Meestal 3 groepen bij elkaar en dat is ook goed gekomen.
Dit herken ik wel mijn jongste is echt klaar met die kleuters Die is blij dat ze van hun af is Het zou voor haar dus ook niet fijn zijn ze wil vooral leren lezen en rekenen en voor een ander misschien wel weer hangt van je kind af
Hier ervaring met een groep1/2/3. Oudste heeft daar 3 jaar in gezeten. Zij hadden wel 3 lokalen tot hun beschikking en een onderwijsassistent. Dus dan deed bijvoorbeeld 's ochtends de leerkracht met groep 3 instructie en dan was daarna de onderwijsassistent er als groep 1/2 de kring deed, en 's middags deden ze met z'n allen muziek. Het werkte hier helemaal prima, maar wel vooral ook in groep 2 omdat ze toen soms al kon aansluiten bij groep 3. Groep 3 was saai, maar dat zou het anders ook geweest zijn, en ze vond het wel heel leuk dat ze nog regelmatig in de hoeken kon spelen. Jongste gaat volgend jaar naar 3/4 en dat vind ik eigenlijk spannender.