advies nodig...help!!!

Discussion in 'De lounge' started by Mams136, Jul 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Dames ik heb en flink dillema.

In september ga ik beginnen met rijlessen.
    Ik wil dan rond januari mijn rijbewijs hebben.
    In september 2010 wil ik gaan beginnen met de 1jarige opleiding tot kraamverzorgster.
    Ik ga proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen...ben zelf de draad namelijk ook helemaal kwijt.

Wij willen graag een 2e kindje.
    Eigelijk over een jaar ongeveer, maar...
    Ik werk als gastouder en ik verwacht dat het met de zomervakantie 2010 voor mij ophoud in het gezin waar ik werk.
    Vandaar dat ik wil gaan leren.
    Een 1 jarige opleiding is wat dat betreft ideaal.
    De opleiding word betaald door de kraamhulpinstantie en na afronding heb je gegarandeert een 1jarig contract met mogelijkheid tot een vast contract.

Nu komt het punt.
    -Tygho is nu bijna 15 maanden, volgend jaar april word hij 2. (heb ik mijn rijbewijs)
    -Ik doe de opleiding en ben klaar als hij 3 is.
    -Moet daarna 1 jaar zowieso werken om een vast contract te krijgen en kan me dus dan een zwangerschap niet permiteren - Dan is hij inmiddels al 4.
    - een paar maanden in het vaste contract zou ik zwanger raken en dan is hij al 5 als een nr 2 eventueel zou komen.
    Persoonlijk vind ik dat een veeeeeel te groot gat tussen kindje 1 en kindje 2.
    Bovendien moet ik dan alles weer op pauze zetten voor het verlof enzo en ik weet niet of ik dat zo ideaal vind.

En dan is er nog deze optie..

Nu binnen 2-3 maanden zwanger proberen te raken (mits het lukt uiteraard)
    En dan zwanger mn rijbewijs halen.
    Kindje word geboren uiterlijk juni en als het 3 maanden is ga ik naar school.(wat ongeveer hetzelfde is als weer gaan werken na het zwangerschapsverlof qua leeftijd van het kindje)
    Klinkt opzich wel te doen, maaaaar...
    De opleiding bestaat uit de 1e 10 weken 4 dagen per week naar school.
    Dan zou ik dus opvang moeten regelen voor 2 kinderen ipv 1.
    Wat opzich niet zo'n heel groot probleem is...Maar het is niet alleen die 10 weken want het hele jaar bestaat voornamelijk uit stages (totaal 20 weken school en de rest stage)
    -Kan papa ouderschapsverlof opnemen 1 dag in de week... beide oma's 1 keer (mits ze dit willen) rest nog steeds 1 dag.
    En hoe zit het in de stageperiodes? het zijn natuurlijk onregelmatige diensten.

Grootste pluspunten aan optie 1 zijn:
    alle tijd rust voor rijles en om te studeren en te werken want opvang voor 1 kind regelen is niet zo heel erg moeilijk.

Grootste pluspunten aan optie 2 zijn dus:
    Kinderen schelen maar 2 jaar, na 1 jaar "afzien" kan ik aan het werk en kunnen we verhuizen naar een grotere (koop)woning want ik heb ook een inkomen.

Nu is optie 2 wel heel positief ingeschat hoor..want het kan natuurlijk ook zijn dat het helemaal niet zou lukken binnen 2-3 maanden en dan is er al geen keuze meer.
    maar het totaalplaatje ervan staat me opzich wel aan... alleen zal het jaar studeren echt "behelpen" worden.

Maar toch heb ik zware twijfels.... Wat moeten we nou doen?
    Mijn vriend zit met precies dezelfde twijfels.. En we kunnen er niet echt uitkomen wat we nou het beste kunnen doen.

Help!!!!

Zie je iets waarvan je denkt, meid vergeet dat niet!
    Ajb laat het me weten...ik weet ff niet wat ik ermee aan moet.

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

oke, ik geloof dat ik je verhaal snap. als eerste 2 aandachtspuntjes:

je streven om je rijbewijs in januari te hebben is ambitieus. het hangt ervanaf hoeveel aanleg je hebt (en daar heb je geen invloed op) bovendien zijn de wachttijden voor de examens erg lang, soms wel 12 weken.

ten tweede kun je gerust een kindje krijgen onder een jaarcontract, zeker als kraamverzorgster zijnde. de tekorten zijn zo groot dat ze je veel te hard nodig hebben. ik ben zwanger geraakt tijdens een halfjaar contract maar heb gewoon 2 weken terug mijn verlenging gehad voor een jaar.

optie 2 lijkt me idd wel wat positief, maar ik zou even goed nadenken met name over mijn tweede opmerking, dat maakt het misschien iets makkelijker.

3. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    hmm daar had ik niet bij nagedacht dat het idd lange wachttijden zijn.
    Maar bij optie 1 zou het niet uitmaken als het wat langer zou duren...
    Bij de 2e word het wat lastiger.

Heb idd wel begrepen dat er flinke tekorten zijn maar wil ook niet al te positief denken snap je?

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Joh kraamzorg is echt een beroep waar veel tekorten zijn.
    Ik persoonlijk vind het leeftijdsverschil bij optie 1 idd te groot maar dat is ieder voor zich.
    Ik denk dat ik lekker zou gaan kijken hoe het gaat lopen en gewoon eerst beginnen met mijn rijlessen en als de tijd daar is gaan oefenen voor nummer 2.
    Je kunt ook zwanger afrijden of een opleiding volgen hoor.
    Qua onregelmatigheid kun je op een kinderdagverblijf heel veel doen en natuurlijk overleggen met het kraamzorgbureau.

Ook in deze gevallen valt er helaas niet veel te plannen.

5. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    ja er is natuurlijk altijd veel te regelen...
    Maar het zwanger een opleiding volgen vind ik een beetje eng eigelijk.
    Wat nou als ik een slechte zwangerschap zou hebben en constant ziek zou zijn?Dan kun je toch niet optimaal functioneren??

6. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Meiden bedankt voor jullie tips.
    Ik heb voor mezelf de knoop doorgehakt.
    Het gaat iig nog 2 jaar duren voordat er een 2e komt.
    Een zwangerschap kan idd best tijdens de studie zoals jullie zeggen.
    En dan kan ik gewoon rustig mn rijbewijsje gaan halen en gaan leren :D

Deze mag op slot.

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat goed dat je een keus hebt gemaakt.
    Succes met je aankomende bezig heden.