Advies nodig: huis opknappen voor verkoop

Discussie in 'De lounge' gestart door Cathelijne1986, 12 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ja we gaan ons huis te koop zetten!

Of eigenlijk: onze flat. We willen nog wat opknappen om de verkoop te bevorderen (ook al hebben we geen haast met verkopen) en we hebben wat tips nodig over waar we ons tijd en geld in gaan steken.

We wonen in een flat van 85 vierkante meter, 3 grote slaapkamers, kleine woonkamer, (wel groot genoeg voor eethoek, zithoek en speelhoek) kleine keuken, (helemaal opgeknapt in 2012), voorraadkast en badkamer met ligbad en douche in bad.
    We wonen heel centraal, vlakbij stad, hogere school, universiteit, scholen,alles op max 10 minuten fietsen afstand. In onze flat wonen starters, ouderen en studenten.

Er zijn eigenlijk twee grote dingen die echt moeten gebeuren: er moet een nieuwe vloer in (ligt nu oud laminaat in) en het stucwerk is niet meer overal mooi.

Heeft het nut om de vloer te vervangen? Is wel mooier, maar willen kopers zoiets groots niet liever zelf bepalen?

Stucwerk, hoe belangrijk is dat? En als we het opnieuw laten doen, wat is dan beter: grof of glad laten maken?

Waar moeten we nog meer op letten? Wat willen kopers zien? We gaan een makelaar "light" inschakelen, dat houdt in dat we de kopers zelf rondleiden. Wat is daarin belangrijk? Waar begin je?

Wie heeft tips? Alles is welkom :)

2. Koon

Koon Niet meer actief

Als ik 1 van de 2 zou moeten kiezen als koper, zou ik willen dat het stucwerk mooi is ipv de vloer.
    Stucwerk vind ik zelf glad mooier.

3. KimK

KimK Niet meer actief

Ik zou zeggen stucwerk glad maken. Dat is een stuk moderner en eigenkijk voor iedereen goed. Mensen met kinderen willen liever geen grof want daar kun je je aan open halen. Vloer is persoonlijk. Zou ik geen geld insteken.

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.789
    9.309
    113
    Gelderland
    Zoals hierboven beschreven zou ik idd de vloer niet doen. Muren tja toen wij ons huis kochten wisten we tot dat we de sleutel hadden niet eens wat er op de muren zat. Was wel een tegenvaller dat wel;) maar daar hebben wij helemaal Niet naar gekeken. Ik zou dus beiden niet doen. Ik zou eerder investeren in een opslag om het teveel aan spullen op te slaan. Te donkere muren ligt verven en misschien wel kozijn netjes en eventueel dubbelglas.

5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou het stucwerk doen (glad). Naar mijn idee hebben mensen er minder moeite mee om een nieuwe vloer te leggen dan stucwerk te moeten doen. En een fris verfje lijkt altijd weer heel anders.
    Verder zorgen dat alle beschadigingen (zoals bijv. een losse plint) weer netjes gemaakt worden.

Let erop dat er niet teveel persoonlijk dingen en troepjes in je huis staan. Zag hier een keer een slaapkamer met een foto of schilderij van de verkoopster in kwestie in nog al een uhhh, sexy houding en schaars gekleed. Leuk voor je man maar de kopers zullen zich ongemakkelijk voelen. Je wil dat ze een goed gevoel er aan over houden.
    Laat het aanrecht zo leeg mogelijk zodat de ruimte goed zichtbaar wordt. Zorg ook dat je huis fris ruikt. Ga niet met luchtverfrisser spuiten maar zet een half uurtje voor he bezoek even de ramen en deuren open.

Je kan natuurlijk ook nog even op Funda kijken naar de inrichting van huizen. Dan zie je zelf wel wat goed overkomt of wat minder handig is.

6. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat nog aan toe te voegen... In zou ook de vloer laten voor wat ie is, dit wordt 9 van de 10x toch weer vervangen door de nieuwe bewoners. Ik persoonlijk houd van spachtelputz (wel fijn, niet grof!), maar ja... sowieso kijkt een mooi gestucadoorde muur beter dan een muur vol beschadigingen, of het nu glad is of spachtelputz. Een likje verf her en der kijkt ook mooi. Houdt kleuren neutraal.

En wat betreft het rondleiden, zorg inderdaad voor een opgeruimd fris huis, wat lekker ruikt (ze zeggen vaak dat je goed een appeltaart of zo kan bakken vlak voor de kijkers komen).

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Als je kijkers krijgt zet een uurtje van te voren een pannetje met wasverzachter en een laagje water op een zacht pitje en je huis ruikt heerlijk fris ;)

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    De muren glad laten stucen, zonder twijfel. Dat kunnen de meeste mensen niet zelf en ziet er meteen veel frisser uit. Spachtelputz is op het moment helemaal passé, glad is nu de mode (aldus onze vriend de stucadoor).

9. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb ook wel eens gehoord dat als je mensen rondleidt dat je moet zorgen dat je eerst de potentiele kopers een kamer in moet laten lopen en zelf in de deuropening moet blijven staan. Vooral als het huis wat kleiner is kan een ruimte heel klein lijken als je er met 3 man in staat.

Verder geen tips, ik denk dat alles heel persoonlijk is. Ik vind een grove muur heel mooi, maar het is super veel werk om dat glad te maken. Een gladde muur kan je daarentegen wel met verschillende behangetjes grof laten lijken...

Misschien wel een likje verf? Vooral als je dus die sexy schaarsgeklede foto waar Emma86 het over heeft moet opruimen, dan heb je zon vierkante vlek.

Succes met verkopen!

10. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik vind het met betrekking tot de vloer even de vraag of hij echt versleten is (met van die lelijke slijtageplekken) of dat hij gewoon oud is. Als het eerste het geval is dan zou ik er toch een goedkope andere vloer inleggen. Met betrekking tot de wanden zou ik ze ook glad laten stuccen, inderdaad fijner met kinderen en mocht de koper helemaal into behangen zijn dan kan hij/zij zijn/haar hart ophalen zonder eerst nog vanalles te moeten doen om de muur behangklaar te krijgen.
    Overigens zou ik ook laten meewegen hoe belangrijk je het zelf vind dat het gebeurd, stoor je je er nu aan? Het gaat ook om je eigen woongenot. Mocht de woning niet zo snel verkocht zijn, dan kun je iig tot die tijd wel lekker wonen.

11. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Vloer ligt aan de status maar is vaak smaak afhankelijk. Naturel eiken doet het altijd goed maar is dat het het waard?!

Haal ook persoonlijke spullen weg, geen tiralantijntjes, zorg dat de douche spullen uit het zocht zijn, handdoeken schoon en netjes hangen, geen items op de vloer, stof vrij en zorg voor veel (natuurlijk) licht.

12. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik ben zelf op zoek naar een leuk koophuis en de zaken die ik echt een pré vind, zijn:

- Strakke muren! (glad stucwerk)
    - Indien mogelijk een witgoedaansluiting in een aparte ruimte (bv zolder, als het maar niet in de keuken of badkamer is)
    - Kozijnen zonder rot
    - Dubbel glas

Vloer maakt me niet zoveel uit, die is makkelijk te leggen. Ik ga ervan uit dat ik dat sowieso moet doen.

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Strakke gladde muren.
    Vloer wordt meestal toch vervangen.

Rondleiden, zelf inderdaad in de deuropening blijven staan.
    Gordijnen flink open, evt weglaten. Mensen willen veel licht
    Was opbergen
    Badkamer spulletjes opbergen
    Aanrecht leeg
    Lekker schoon en fris laten ruiken.
    Balkon aankleden, voorjaar komt eraan.
    Dode planten weghalen
    Geen asbak op de tafel.
    Heb je kleden op de grond, weghalen. Dan lijkt de ruimte groter.
    Tijdelijk een ruimteprobleem als ze komen kijken, doe die spullen even in je kofferbak.

En ook goed luisteren naar je kijkers. Laat ze ook even alleen rondkijken en dat ze kunnen overleggen. Mits je het vertrouwt.
    Je iPad, telefoon ed niet grijpklaar laten liggen.

En bedenk alvast een antwoord waarom je deze fantastische appartement verkoopt!

14. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig dat iedereen de muren benoemd terwijl je dat voor nog geen 1500 kan laten doen. (Woning met genoemde oppervlakte..)

15. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Oké laten stucen dus, prima, doen we dat! Ik heb een lijst gemaakt en al jullie tips opgeschreven :)
    Nog een vraag, we hebben in iedere slaapkamer inbouwkasten en die zitten vrij vol. Moeten we die ook opruimen?

16. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    ik zou zowiezo de deuren van je kasten dichtlaten, misschien 1 deel leger maken zodat je die kan laten zien hoe diep ze zijn?

en altijd beginnen in je slaapkamer,badkamer en zowiezo eindigen in je woonkamer, dan kan je daar nog een praatje maken, anders sta je zo in je slaapkamer te praten...;)

en idd zorgen voor net opgeruimd en fris huis, geen zooi maar wel leuke aankleding, niet te strak zeg maar...

17. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Ik zou sowieso de muren doen. Als de vloer beschadigd is of erg 'veert' zou ik dit ook wel vervangen. Goedkoop laminaatje erin hoeft zo duur nog niet te zijn en kan een enorm verschil maken. Zou dan wel voor licht eiken oid gaan.

Wij zijn vaak rondgeleid door bewoners en dit zijn voor mij de valkuilen:
    - te emotioneel verbonden zijn met je huis.
    - (daardoor)niet tegen kritiek kunnen
    - teveel uitweiden over dingen die voor jou belangrijk zijn (en daardoor voorbij gaan aan wat de potentiële koper belangrijk vindt)
    - de tv aan laten staan
    - constant achter de kijkers aan lopen
    - teveel praten
    - inbouwkasten horen bij het huis, dus moeten mijns inzien netjes opgeruimd en in orde (dus niet beschadigd ofzo) zijn.
    - niet meer te vinden zijn als de kijkers klaar zijn (oftewel houd gepaste afstand, maar sta wel op de achtergrond klaar om vragen te beantwoorden of om de bewoners gedag te zeggen. Het is heel bizar om jezelf er'uit' te laten in andermans huis ;)
    - zorg dat je klaar bent en niet nog van alles moet doen als ze komen, dus loop even alle kamers door zodat je geen vergeten sokken ofzo meer van de vloer hoeft te rapen ;)
    - mindere punten van je huis al bekritiseren of aanwijzen voordat de kijkers er wat van hebben gezegd
    - huisdieren de deur uit, inclusief (katten)bak/voerbak/speeltjes, enz...

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes! :)

18. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    alles zo leeg mogelijk maken: dus aanrechtblad helemaal leeg, geen accesoires, zo min mogelijk dus ook geen waterkoker etc.
    geen persoonlijke foto's plaatjes, zo min mogelijk afbeeldingen, rust aan de muur
    haal zo veel mogelijk dingen met persoonlijke smaak weg (beeldjes)
    alle schoenen uit de gang weg
    maar 3 jassen laten hangen niet meer
    zo leeg mogelijk eigenlijk, werkte goed bij ons

19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Inbouwkasten worden opengedaan. Immers die blijven in het huis achter. Zo ook keukenkasten.

Maar ach, zo ruim je alvast op en geniet je zelf van je opgeruimde huis.

20. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Muren denk ik....en de vloer...tja ligt eraan hoe versleten?
    En ruim zoveel mogelijk! Hoe minder er staat hoe ruimer het lijkt.

Deel Deze Pagina