Geluidsoverlast buren

Discussie in 'De lounge' gestart door momim, 23 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Hoihoi,

Wij zitten met een probleem/dilemma. In het huis naast ons woont een gescheiden vader met zijn jongste zoon (18). Zoon is hier om de week een week, andere kinderen komen nog maar sporadisch thuis, want wonen alleen bij moeder. In de periode van de scheiding, een jaar of 5 geleden, bij periodes veel last van geluidsoverlast gehad door de vele ruzies en feestjes van 1 van de oudere kinderen. Daarna ging het (vooral omdat de buren aan de andere kant veel meldingen maakten, er is toen zelfs een dossier bij veilig thuis gemaakt) een periode best goed. Sinds 2 jaar heeft buurman weer een vaste scharrel, sindsdien is het bij tijden gedoe hiernaast. De weekenden dat zoon er niet was zat hij met vriendin midden in de nacht in bubbelbad (en konden wij inclusief baby genieten van alle geluiden die uit de badkamer kwamen), de weekenden dat zoon hier wel was verdween buurman regelmatig naar zijn vriendin en kwam buurjongen met vriendjes hier snachts voor- of doordrinken na het stappen en gaf dat geluidsoverlast. Na een aantal keer het gesprek aan te zijn gegaan verbeterde dat gelukkig wel. Sinds Corona kan buurjongen natuurlijk niet meer stappen en werd dit huis weer uitvalsbasis (buurman ligt z’n hielen en slaapt bij z’n vriendin). Buiten dat ik er best moeite mee had dat ze zo met 20 jongen op elkaar stonden, zijn het ook feestjes die niet om 2 uur stoppen maar eindeloos doorgaan.. nadat in het najaar het voor de 3e keer in 6 weken raak was en wij pas na 3/4 uur snachts konden gaan slapen (na dan eerst ieder half uur/uur aan de deur te gaan staan en uiteindelijk uit m’n stekker te gaan) hebben we het eerstvolgende feestje gewoon de politie gebeld. Daarna is het een hele tijd rustig geweest (buiten alle ruzies tussen vader en zoon en de incidentele harde muziek overdag/in de avond) tot vanavond. Ik schrok rond 1 uur half 2 wakker: weer allemaal jongeren en muziek hiernaast en buurjongen die doodleuk appt dat als we overlast hebben we het maar even moeten laten weten. Gedaan, muziek gaat dan 10 min zachter om vervolgens weer aan te gaan... en zo nog 2 keer. Toen weer politie gebeld: waren druk, uiteindelijk rond half 4/4 uur zijn ze langs geweest, inmiddels was toen een gedeelte can het gezelschap al weg. Politie maakt een praatje en gaat weer. Nu is net de laatste gast vertrokken en inmiddels is het kwart voor 5.
    Jongen zit midden in z’n examens, ik vrees voor de komende weken als hij helemaal klaar is met school. Buren van de andere kant zijn (mede vanwege de geluidsoverlast) verhuisd en zijn afgelopen week over gegaan. Nieuwe bewoners gaan eerst het hele huis verbouwen dus zullen hier pas over maand of 3 intrekken waarschijnlijk. Buurman aanspreken op dit gedrag werkt niet: hij voelt zich gekleineerd en is vooral erg boos en heeft zelf ook overal schurft aan (wie laat z’n zoon die examen doet anders een heel weekend alleen en feestje geven). Wij willen heel graag verhuizen (ook los van de overlast), maar markt is nogal lastig nu. Al 3 keer geboden op een huis maar helaas tot nu toe nog geen geluk (en ook dan moeten we het hier natuurlijk nog even uitzingen).
    Hebben jullie nog goede tips/adviezen?

2. Slowly

Slowly Fanatiek lid

1 mei 2020
    1.125
    734
    113
    Vrouw
    Oh wat irritant. Ik zou zelf geen gesprek meer aangaan, maar de volgende keer direct de politie bellen. Dan bouwen ze een nieuw dossier op en krijgen ze vanzelf boetes. Op een gegeven moment is het klaar met de vriendelijkheid ze nemen ook een loopje met jou. hebben andere mensen in de straat er geen last van?

Jessi79, YaelStone, Syane en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    We wonen in een blokje van 4, wij op de hoek, directe huis ernaast aan andere kant staat dus nu leeg maar die hadden er ook last van en buurman daarnaast hoort het soms wel maar niet altijd. Buren aan de andere kant van ons wonen dus een stukje verder en los van ons blokje, die hebben weinig last, overburen soms.
    Het zijn ook gehorige huizen, bij ons zit trappengat ook precies gespiegeld aan dat van de buren, dat fungeert vaak ook als extra klankkast (vooral als ze tijdens zo’n feestje ook boven gaan hangen, dan rennen ze wisselend naar boven en beneden.
    Ik neig ook steeds meer die kant op, al twijfel ik ook wel of een dossier niet nadelig is op het moment dat ons huis in de verkoop zou komen.

4. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Extra isoleren? WoodUp panelen er tegenaan?

En blijven bellen naar de politie! Ik werd gek van de overlast jaren geleden, ik snap je volledig helaas :|

Syane en momim vinden dit leuk.
  5. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Die woodupp panelen zien er wel mooi uit! Werkt dat ook echt? Volgens mij kunnen we de muur tussen ons in niet verder isoleren. Qua isolatie van het dak en de ramen valt waarschijnlijk wel nog wat winst te halen want het is een jaren 70 woning, maar daar zit dan wel gelijk een kostenplaatje aan voor de hele woning (is ook weer zo zonde als we willen verhuizen) en zal vooral het stuk geluid als ze buiten staan te roken en praten weg nemen en rest denk ik niet zo..

Cindy1977 vindt dit leuk.
  6. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Je kunt die panelen gebruiken om muziek kamers te isoleren en je kunt er zelfs speciaal vilt achter plaatsen om het nog beter te isoleren. Verder weet ik er niet veel van, maar je zou hun eens kunnen mailen?

Over een paar weken hangen ze in mijn woonkamer om de mega galm eruit te halen.

momim vindt dit leuk.
  7. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Ik ga eens even mailen ja! Is natuurlijk niet de bedoeling dat zij nog minder van ons horen en wij hetzelfde van hen:o:

Cindy1977 vindt dit leuk.
  8. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Het werkt als het goed is, 2 kanten op...maar je kunt het maar beter zeker weten inderdaad :roflmao:

momim vindt dit leuk.
  9. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Buren overlast (eigenhuis.nl),misschien heb je hier wat aan aangezien je er al van alles aan gedaan hebt om de overlast te beperken.De muren isoleren zal ook wel helpen maar als je het huis gaat verkopen heb je een meldingsplicht, je moet de kopers op de hoogte stellen van de overlast Geluidsoverlast - Verborgen-Gebreken.net.
    Kwestie van een hele lange adem,bij overlast politie bellen en kijken of de asowet ook in jullie gemeente van toepassing is...

10. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Hier is dat ook het plan, dus wou dit ook al voorstellen :) Ben heel benieuwd of jij het verschil goed merkt @Cindy1977

Cindy1977 en momim vinden dit leuk.
  11. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Erg herkenbaar.
    Wij hebben het met achterburen waarvan de dochters zeer regelmatig feestjes geven met veel luide muziek, gegil en geschreeuw in de tuin.
    Zij hebben een jacuzzi in de tuin waar van alles in gebeurt dan.
    Onder invloed van de nodige alcoholische dranken natuurlijk.
    Ze zijn er door verschillende buren al op aangesproken.
    Interesseert ze geen ruk.
    Ook hebben we geregeld de politie gebeld.
    Trekken zij zich ook niks van aan.
    Politie komt overigens alleen waarschuwen en doet verder niks.
    Zeer frustrerend want het duurt tot de vroege ochtend.
    We liggen dus zeer regelmatig (zeker 1x per week) een hele nacht wakker.
    En dat met 7 a 8 gezinnen...
    Waardeloos.
    Dus ik begrijp je frustratie en onmacht helemaal.
    Ik heb contact gehad met de wijkagent.
    Die gaf aan dat er pas boetes uitgedeeld konden worden als er veel meldingen zijn die zich opstapelen.
    Dus nu bellen we als we overlast hebben.
    Ik ga niet extra isoleren vanwege dit.
    Het is toch van de zotte dat jij moet isoleren omdat zij zich asociaal gedragen?
    Dat is de omgekeerde wereld.

12. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Klinkt ook verschrikkelijk zeg!
    Ik heb hier nog de hoop dat als het qua Corona gaat versoepelen en ze weer kunnen gaan stappen dat het over is... Normaal vind ik een incidenteel feestje geen enkel probleem, maar dat ze zo lak hebben aan alle regels hebben (en dus met avondklok nog met >20 gasten zitten) terwijl ik in m’n werk vooral de andere kant van Corona zie en ook nog eens extra kan werken, en ook nog eens iedere keer een nacht over kan slaan komt me m’n strot uit. Vannacht heeft ons zoontje er gelukkig niet zo’n last van gehad, vorige keer toen ie dat wel had zijn we dik twee weken bezig geweest voor ie weer een beetje in een normaal ritme zat

13. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Bedankt voor de site, dit had ik ook al gevonden. Mijn man heeft hier vanuit zijn werk ook wel mee te maken gehad en vaak had bemiddeling maar een beperkt effect.
    Volgens mij is geluidsoverlast niet snel een verborgen gebrek. Wanneer je iedere keer melding maakt en er een dossier opgebouwd wordt natuurlijk wel, daar zit voor mij ook het spanningsveld. Op het moment zelf verandert er niet zo veel, want 10-20 min later staat muziek weer aan/zitten ze weer te schreeuwen/lallen tegen elkaar. Werken we onszelf niet tegen door melding te maken waarmee wij het gebrek van ons huis ‘creëren’?

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik zou contact met de wijkagent opnemen om de situatie te bespreken. Geen idee of dat effectiever is dan ‘de politie’, maar volgens mij heeft die ook meer een ‘sociale functie’ of hoe ze dat ook noemen. Hij/zij kan in ieder geval de situatie monitoren en meedenken ed, denk meer dan de ‘gewone’ politie.

Jessi79 vindt dit leuk.
  15. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Wij zitten in een zelfde soort situatie.
    Ik heb contact gehad met onze wijkagent en die gaf aan dat we de "gewone" politie moesten bellen bij overlast.
    Meldingen worden opgeslagen, en pas als er heel veel meldingen zijn kan er iets gedaan worden.
    Dus nu bellen wij, en onze buren, want er hebben 8 gezinnen last van, zodra er overlast is.
    De politie komt overigens alleen zeggen dat ze zachter moeten doen, als ze al komen.
    De wijkagent kon niks voor ons betekenen zei hij.

Gewooniemand en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wij hadden in onze oude buurt ook met regelmaat feestjes uit 1 huis, letterlijk 2 blokken verderop en wij lagen te schudden in ons bed. Ik belde gewoon elke keer de politie. Op een gegeven moment zeiden die "goh belt u nu alweer".. eh ja het is niet dat ik er plezier aan beleef :confused: daarna was t ook klaar :) weet niet wat er gebeurd is, maar t hielp wel. Verder was t overigens een supernette buurt waar nooit problemen waren of andere overlast, echt alleen dit ene gezin niet.

Deel Deze Pagina