In overleg met de Vk en een lk wil ik binnenkort graag beginnen met kolven. Alles wat er uit komt wil ik graag opvangen en lees overal dat mensen het opslaan in doseerspuitjes en ik vroeg me af waar je die dan vandaan haalt? Iemand tips? Overige tips mbt tot kolven in de zwangerschap zijn ook van harte welkom.
Spuitjes zijn bij de apotheek verkrijgbaar, dit zijn steriele spuitjes. Ik zou verschillende spuitjes doen. Ook een paar afsluitdopjes vragen diepe op de spuitjes kan draaien. Je hebt 1-2-5-10-20 ml spuitjes. Als je start met kolven zal er niet heel veel uitkomen direct, maar elke ml is meegenomen. dan kan je dit bijv opvangen in een 2 of 5 ml spuitje. je kan er ook voor kiezen om met de hand te kolven, kijk even op internet. https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html Er zijn ook wel filmpjes te zien met handmatig kolven. Je mag de opbrengst van 24 uur bij elkaar in doen, en dan invriezen, maar ik zou niet meer dan 10 ml per keer invriezen. Ontdooide melk is 24 uur houdbaar in de koelkast. Tips om te kolven zijn er genoeg op internet, maar ga er ontspannen in, drink iets warms, denk aan je kindje wat in je buik zit en focus niet teveel op de hoeveelheid. Oja, en zorg dat je kolfschelp goed past, het kolven zal in eerste instantie wat gevoelig zijn misschien, maar mag geen pijn doen. En ik weet niet wat de reden is dat je nu al begint te kolven, hoef ik ook niet te weten, maar wel goed dat je het alvast doet, super.
Bedankt voor je tips! daar kan ik wat mee, ik heb vorige keer bijna 4 maanden fulltime gekolfd met een elektrische kolf, dochter is met 37 gehaald en had bijvoeding nodig en ik kon dat niet compenseren dus nu hoop ik een kleine voorraad aan te kunnen leggen zodat als er bijvoeding nodig is dat dit met mijn eigen melk kan ipv kunstvoeding. Ik zal morgen naar de apotheek gaan voor spuitjes en dopjes, ik was idd van plan om ong. 5 ml per keer in te vriezen mocht dit lukken. Ik wil eerst proberen met de hand te kolven en anders met een handmatige kolf mocht ik het niet onder de knie krijgen.
Ik ben ook aan het hand kolven vanaf 36 weken. Nu 38.2 en heb inmiddels zo'n 85cc in de vriezer liggen. Dit heb ik in spuitjes van 5 en 10 ml zitten. In het begin kwam er niet meer dan 3-4ml, nu kom ik op ongeveer 10 ml per dag uit. Ik kolf omdat de eerste keer de bv mislukt is, kreeg het niet op gang, hopelijk lukt het nu wel! succes!