Mijn jongste dochter heeft via het cb een VVE-indicatie ivm een taalachterstand. Wij zijn toen ook gestart met logopedie. Inmiddels heeft ze flinke sprongen qua taal gemaakt. Helaas hebben de handeling bij logopedie moeten staken ivm slechte concentratie. Gisteren belde het cb op met het advies om dochter aan te melden bij Kentalis en onderzoeken te laten doen naar oa spraak en concentratie. En als ze in aanmerking zou komen haar willen laten plaatsen op een speciale Kentalis klas voor kinderen tot 5 jaar. Ik ben hier best van geschrokken, want mijn gevoel zegt dat het juist heel erg goed gaat en dit wordt bevestigd door school. Ik sta wel open voor het goed in de gaten houden en evt onderzoek. Maar niet op dit moment. Wij hebben een heftig jaar achter de rug en ben blij met de rust die er nu is. Ik ben niet onbekend met deze onderzoeken. Bij mijn oudste dochter al verschillende instanties gezien en onderzoeken laten doen. Na 2 jaar is daar een diagnose uitgekomen; een beneden gemiddeld IQ van 85 met disharmonisch profiel en ADHD. Ze is een paar maanden geleden met medicatie begonnen en het gaat nu super goed op school. Maar wat is verstandig voor mijn jongste dochter? Ze doet het goed op de voorschool ook op sociaal- emotioneel gebied. En ik wil haar niet weghalen van school, waar ze zich zo goed voelt. Qua taal erg grote stappen gemaakt van eigen taal naar zinnen van 4 woorden en soms meer. Het cb wil overal een stap voor zijn ivm de geschiedenis van oudste dochter.
Je dochter wordt bijna 4 aan je onderschrift te zien? Ik zou een gesprek plannen met de leidsters vd voorschoolse en hun eerlijkr mening vragen. Hoe hun denken dat ze zal instromen op school. Als jullie denken en vinden dat ze het aankan en het goed doet dan zou ik niet naar kentalis gaan. Ze is jullie oudste dochter niet en vind het slecht van CB dat ze zo denken. Ze horen naar jullie dochter te kijken, hoe zij het doet etc. Is het goed genoeg voor een goede instroom op school. Dan zou ik het even laten voor wat het is
Idd gesprek aanvragen met leidsters wat zij ervan denken. Onze zoontje gaat als het goed is binnenkort starten op de voorschool van Kentalis hij zit er echter nog niet op en de eerste aanmelding vanuit ons is 1 jaar geleden Ik wil ermee zeggen ik zou het onderzoek doen door Kentalis want ik weet uit ervaring hoelang de wachtlijsten zijn en als je te laat van alles start heeft je dochter er alleen maar last van en krijgt ze het misschien moeilijk.
Ze wordt in maart 4 jaar. Ik heb de juf al gesproken en zij denkt dat mijn jongste dochter het reguliere onderwijs wel aan kan. Ze is van een verlegen en stil meisje naar een vrolijk, lief en druk meisje gegaan die wat remming nodig heeft in haar drukke gedrag. Ze is goed verstaanbaar en gaat gelijk op met haar klasgenootjes. Ik vind het in de gaten houden juist heel goed. Zodra er onderzoek nodig is, dan zal ik gelijk stappen ondernemen. Ik weet de weg inmiddels . Bedankt voor je advies Yvke. Maar zo denk ik er ook over. Het is mijn oudste niet.
Ik heb toen ook het regulier onderwijs gekozen en na een half jaar ben ik hiermee gestopt het ging gewoon niet en toen toch cluster 2 bijna 2 jaar dat is de beste keuze die ik heb kunnen maken Inmiddels zit die in groep 5 regulieronderwijs Ik zou het gewoon proberen als het niet gaat dan kan je altijd de ons hakeljngn maken
Dankje voor je ervaring moeder2017. Mijn oudste viel toen tussen wal en schip, dus daarin heb ik nooit een keuze gehad. Te goed voor speciaal basisonderwijs en slecht op het reguliere onderwijs. Maar dat gaat nu ook goed en ze zit nog steeds op het reguliere onderwijs met extra begeleiding.
Duidelijk toch! Ze gaat gelijk op met haar klasgenootjes. Dus lekker op school laten instromen en geen verder onderzoek nodig op dit moment. De leidsters en juf kennen ne dochter en JIJ het allerbeste en jij vind ook dat ze het goed doet. Dus lekker kleuter laten zijn en goed contact houden met de juf over hoe en wat. En bij twijfel kun je alsnog aan de bel trekken
Waar baseert het CB hun advies op? Dat is wat ik me afvraag. Jij vindt dat het goed gaat, ze doet het goed op voorschoolse, waarom zou je dan niet gewoon beginnen op school? Wat weet het CB wat jullie niet weten ? Als er problemen ontstaan kun je altijd nog kijken en ook de reguliere school kan best wat extra zorg/begeleiding leveren, voordat Kentalis om de hoek komt kijken. Volg je gevoel! (herken wel een beetje de werkwijze van CB... In mijn geval hebben ze de problematiek van mijn oudste 'gemist', wat mij betreft hun werk echt niet gedaan en je merkt dat ze nu met de jongste er overdreven bovenop zitten ...)
Wat jij zegt als laatste is hier duidelijk ook het geval. Ze hebben bij de oudste ook bepaalde dingen gemist. Kan gebeuren, niet ieder kind laat duidelijk zien dat er iets "mis" is. En ik wist niet beter haha. Ik zei tegen mijn man. Hallo, ze gaan nu de jongste met de oudste vergelijken. Het zijn allebei aparte persoontjes met hun eigen lijntje. En ja ze hebben overeenkomsten, maar dat betekent niet dat ze dan maar hetzelfde zijn.
We zijn er over uit. De jongste gaat gewoon op het reguliere onderwijs starten in overleg met school. Wij houden haar goed in de gaten en bij problemen of dergelijke zullen we gelijk stappen ondernemen. We weten de weg inmiddels. Ik zou haar wel graag willen laten testen op adhd, maar als ze wat ouder is. Het kan erfelijk zijn en zie nu al veel overeenkomsten met de oudste en hun vader.
Inmiddels weer wat gesprekken gehad met school. School heeft aangegeven om toch onderzoeken te laten doen zodat hun de juiste begeleiding kunnen geven aan mijn jongste. Dit heb ik ook aangegeven bij het cb, dat ik graag een verwijzing zou willen. Nu viel tot mijn grote verbazing ineens de aanmeldingsformulieren in de bus. Ik had juist aangegeven dat we nog even wilde wachten en haar eerst willen laten starten in de kleuterklas. Ik weet dat er wachttijden zijn. Maar moet nog een id kaart aanvragen en op dit moment het geld er niet voor. Word een beetje moe van al die bemoeienissen. Ik weet hoe het werkt