Nederlands tarief en meerkosten buitenland IVF

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Sage86, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sage86

Sage86 Actief lid

4 jul 2014
    285
    41
    28
    Hoi,

Na ruim 3,5 jaar proberen, zitten we nog altijd zonder zwangerschap.
    We zijn inmiddels overgestapt naar Düsseldorf en nog druk aan het zoeken naar een goede zorgverzekering.

Wie van jullie weet wat de meerkosten zijn van een IVF behandeling in Düsseldorf t.o.v. het Nederlandse tarief?
    Mijn huidige zorgverzekering vergoedt namelijk 100% van de kosten van het Nederlandse tarief, echter ik kan nergens vinden hoeveel ik dan evt. zelf zou moeten betalen als ik de behandeling in Duitsland zou uitvoeren.

In Nederland wordt een embryo na 3 dagen teruggeplaatst terwijl ze dit in Düsseldorf wachten tot dag 5. Betekent dit dan dat je dag 4 en 5 zelf moet betalen?

Kortom, een hoop financiële vragen.
    Wie kan mij wat meer vertellen over alle werkelijke kosten die je maakt?

Alvast bedankt!

2. Izie

Izie Bekend lid

17 mrt 2015
    641
    31
    28
    De kosten worden met name hoog doordat behandelingen/acties die in NL niet plaats vinden, ook niet vergoed worden door de verzekering als je ze in het buitenland wel doet.

Hierbij moet je denken aan de kosten voor de embryoscoop, narcoses, evt NK cellen onderzoek, scratching.

Het heeft niet zo zeer te maken met die 5 daagse embryo's.

Afgelopen voorjaar hebben wij zo gauw uit mijn hoofd het volgende gedaan ;

- intake
    - Bloedonderzoek man/vrouw zaadonderzoek
    - Hysteroscopie + scratching + NK cellen ( + narcose)
    - ICSI (punctie onder narcose)
    - Embryoscoop
    - 1x terugplaatsing
    - invriezen overige embryos
    - Medicatie ivm te lage NK cellen

Al met al betaalde de verzekering 2350 euro ( nederlandse ICSI tarief) , de rest was voor eigen rekening.
    Denk dat we ruim 2500 zelf hebben betaald.

3. Kiwietje85

Kiwietje85 Bekend lid

16 mei 2017
    500
    284
    63
    Vrouw
    #3 Kiwietje85, 25 jan 2018
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
    Bij ons was het iets minder dan bij @Izie wat we zelf hebben moeten betalen. Je moet rekenen op 425 euro voor de embryoscoop, 250 voor narcose, en eventuele extra's of onderzoeken. Wij hadden nog Calciumaktivator bij de ICSI behandeling voor 70,21 (ik heb de prijslijst toevallig net naast me liggen omdat we die nog ondertekend retour moeten sturen dus heb het nogal precies ;)) Geen idee waarom ze die hebben ingezet eigenlijk.

Nu bij terugplaatsing moeten we de prijslijst ondertekend retour sturen waarop ze nog hebben aangekruist 360 voor evt. direct invriezen bij veel bevruchtingen en nog eens 470 voor 'shock' vriezen van evt. verder ontwikkelde embryo's en dan 151 voor het opslaan van de embryo's. Dat zat vorige keer allemaal in de ICSI prijs denk ik.

Zorgverzekeraar switchen wordt op dit moment toch lastig lijkt me. Ik zit sinds dit jaar (met dank aan @Mieksel :) ) bij PNOzorg met buitenlandpakket en als het goed is vergoeden zij wél de bijkomende kosten.

4. Sage86

Sage86 Actief lid

4 jul 2014
    285
    41
    28
    Bedankt voor jullie reacties!
    Dit helpt al wel.

Overstappen van zorgverzekering kan nog tot 31 januari. We hebben ook even dat topic gelezen van de zorgverzekeringen, dat is ook al verhelderend.
    Voor nu kijken wij dus ook naar PNO zorg met buitenlandmodule, dat zal waarschijnlijk nog een hoop eigen geld schelen :).

5. Sage86

Sage86 Actief lid

4 jul 2014
    285
    41
    28
    Edit: volgens mij ben ik toch te laat en had ik mijn huidige verzekering op 31 december op moeten zeggen en dan had je tot 31 januari de tijd om een andere verzekering uit te zoeken. Dat hebben we niet gedaan, balen.
    Nog maar even goed verder zoeken en even contact opnemen.

Deel Deze Pagina