Wie van jullie voed met de fles ook op verzoek? Ik heb de eerste 4,5 week borstvoeding gegeven op verzoek. Daarna over gegaan op volledige flesvoeding. Nu twijfel ik erg wat ik moet doen mbt voedingen. Natuurlijk is een ritme fijn, maar ik vind het erg moeilijk om Lucas wakker te moeten maken voor een voeding, ben dan toch een beetje van mening dat hij zelf wel aangeeft wanneer hij wil eten. Vaak hoor je toch dat als je je kindje overdag te lang laat slapen/ te lang tussen de voeding laat zitten, hij 's nachts eerder komt. Daarom wilden we toch de proef op de som nemen. Gisteren hebben we een beetje geprobeerd hoe het zou werken met wat vastere tijden. Daardoor heb ik Lucas gisterenavond om 23 uur wakker gemaakt voor een laatste fles (hij krijgt als laatste fles 1x150/5 de rest van de dag 120/4). Nou zou je zeggen dat hij dan lekker door slaapt, maar hij kwam vannacht al om 3.30 u! Terwijl we hem de dag daarvoor zelf hebben laten komen, toen heeft hij zijn laatste fles om 21.30 gehad en sliep hij tot 4.15 u. Het is wel lekker als die 6 uur slaap in de nacht valt, maar ik vraag me af of dat niet gewoon vanzelf komt. Want hij sliep dus de nacht daarvoor veel langer (of dat moet toeval zijn) Ik heb nog tot half april verlof, had dit aaneengesloten opgenomen omdat ik zo lang mogelijk borstvoeding wilde geven, maar dat is nu even wat anders gelopen. Maar ik heb dus tijd genoeg voor een eventueel ritme.... Voor diegene die ervaring hebben met op verzoek voeden, komt er dan vanzelf wel een ritme in?? Of blijft het dan heel erg verschillend? Overigens laat ik hem geen honger hebben of huilen. Als hij wakker wordt krijgt hij altijd direct de fles, maar dit is eigenlijk standaard al tussen de 3-4 uur.
Ik denk dat je het wel een kans moet geven om te wennen aan de tijden. Wij houden ook 23.00 aan, ze wennen er snel aan. Sam slaaot nu na die fles tot ongeveer 6 uur... Ik ben daar dus voor, op verxoek is prima de rest van de dag, maar ik ben zo ' egoistisch' om te zeggen dat ik zelf ook graag slaap snachts. Daarnaast geloof ik dat babys ook moeten leren wat dag en nacht is...
Hoi, ik heb de eerste 8 weken borstvoeding gegeven op verzoek en ben daarna ook volledig op flesvoeding overgestapt. Ik heb ook altijd gevoed op verzoek maar wel met tijden in mijn hoofd. Ze krijgt nu 5 flessen van 180+6 en het komt elke dag goed, ze heeft ondertussen zelf een ritme bepaald. Gemiddeld zit er 3-4 uur tussen. Mijn ervaring met wakker maken voor de fles van 23.00 is dat ik haar uit haar diepe slaap moest halen en dan kwam ze 's nachts vaak weer een keer. Toen ben ik de laatste fles steeds gaan vervroegen. Steeds een half uurtje vroeger. Ik hoefde ik haar niet uit haar slaap te halen en dan sliep ze altijd tot 7 uur 's morgens door. Nu krijgt ze de laatste fles om half 8 's avonds en dan komt ze 's ochtends tussen 7-8 uur weer.
@alleentje: misschien moet ik dat dan ook maar proberen, Lucas heeft nu nog 6 flessen per dag, we willen gaan proberen om naar 5 te gaan, maar dan moet hij wel de nacht wat langer maken. Heeft geen haast hoor maar het is inderdaad wel lekker om een beetje te slapen 's nachts. Ik merk dat ik toch wel erg moe ben, ook omdat ik nog veel moet kolven, omdat ik per direct gestopt ben met BV en dus moet afbouwen. Dus vaak is het eerst voeden, dan kolven en dan zijn we alweer 2 uur verder'. @sallie: ik denk dat we het ook even de tijd moeten geven, na één nacht kunnen we natuurlijk ook nog niet zeggen of het werkt. Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen!
@heppiedepeppie, de tijd doet wonderen inderdaad. Goed naar je kindje kijken en ook een beetje naar jezelf.... Ik vind het heerlijk dat ik 's nachts lekker kan slapen. Maar er zullen vast nog wel gebroken nachten gaan komen haha. Ik heb ook snel mn bv af moeten bouwen. Niet leuk maar ja soms heb je weinig keus......
Ik geef ook flesvoeding op verzoek, maar de laatste fles geven we wel om 22.30/23.00 uur. Gaat prima zo en het is net of de kleine haar ritme aan die laatste voeding aanpast, want ik kom elke keer goed uit m.b.t. de voedingstijden.
Hier ook flesvoeding op verzoek. Bij mijn oudste ook gedaan. Nu na een paar weken borstvoeding, toen fulltime gekolfde borstvoeding naar flesvoeding. Er kwam na een week of 8-10 vanzelf meer ritme in. Niet echt op de klok gelijk, maar vanaf de 1e fles was de dag wel te voorspellen. Hij krijgt nu in principe 6x120/4, maar dat drinkt hij niet allemaal op, en soms krijgt hij nog 30/1 of 60/2 tussendoor als hij daar om vraagt. Net als aan de borst eigenlijk. Kreeg vanochtend nog compliment van consultatiebureau dat ik het zo aanpakte.
ik geef ook flesvoeding op verzoek, werkt prima. wel hou ik een tijd voor de laatste fles aan, zo ver dat mogelijk is hoor. dit is meestal tussenm 23.00 en 00.00. mijn kindje heeft zelf een ritme gemaakt, en dit gaat goed. de eerste fles varieert nogal van tijd, maar ik ben nog vrij dus dit kan prima. als je op verzoek geeft, maakt je kindje vanzelf ritme. even de tijd geven. en dat doorslapen voor de mama's...tsja soms zit er nu eenmaal eens een nachtje tussen dat je eens op moet staan. ach dat hoort er ook bij.
bedankt voor jullie reacties! Dat ik er 's nachts uit moet vind ik niet zo erg hoor! Als ik mn kleine hummel dan in mijn armen heb die me zo slaperig aankijkt en heerlijk ligt te drinken dan smelt ik hihi Maar bijv. vannacht kwam hij zo vroeg dan ik nu niet zal uitkomen tot 23 uur. Als ik nu kijk met de 6 flessen die ik geef op een dag, gerekend vanaf 00.00 uur 's nachts, dat vind ik fijner rekenen. - 3.30 uur (heb ik dus vannacht gegeven) - 7.00 uur (moest omdat ik vanmorgen om 8 uur bij de huisarts moest zijn vanwege zijn liesbreuk) - 11.15 uur. (heb ik straks gegeven) Dan heb ik dus nog 2x 120/4 en 1x 150/5 'over' voor vandaag tot 12 uur vannacht. Waarschijnlijk komt lucas ergens tegen 15.00 uur nog een keer en dan tussen 18-19 uur. De laatste fles zal dus wel vroeger zijn, aangezien hij zijn jengel uurtje altijd tussen 19-21 uur heeft en dan weinig slaapt.... Het is wat puzzelen maar het geeft wel iets meer houvast dan borstvoeding vind ik! Vanaf het moment dat we op flesvoeding over gingen zat hij ook op 6 voedingen terwijl dat met de borst vaak veel meer was en daar zat ook minder tijd tussen.
Als je laatste fles zo vroeg uit kom, en stel hij komt rond 00.30 weer, dan geef je hem een extra flesje... Of net voordat je gaat slapen. Ik zelf ben daar nooit zo moeilijk in. De ene dag drinken ze meer dan de andere dag. Of zeg ik nu iets heel fouts? Bij mij is het vanzelf goed gekomen. Hij, drinkt nu 5 of 6 flessen van 150+5. Het ligt er maar net aan hoe het uit komt. Ze geven het zelf prima aan. Jouw kindje slaapt wel vroeg door! Heerlijk...
Groot gelijk hoor. Het is prima als een kind de ene dag meer drinkt dan de andere dag. Zelf heb je ook niet elke dagen even veel honger toch?
dan is het toch niet helemaal verkeerd wat ik doe in iedergeval, voor ons werkt het. en als een baby honger heeft laat hij het echt wel weten hoor, toch? de ene periode groeien ze ook harder dan de andere, en van groeien krijg je nu eenmaal honger
Hier ook altijd op verzoek flesvoeding gegeven. Wel het maximale in de gaten gehouden wat zoon mocht, maar hij is er nooit overheen gegaan. En idd de laatste fles maakten we zoon voor wakker (en uiteraard als we ergens heen moesten, dan kreeg zoon nog wel eens de fles iets eerder) Hier merkten we dat er vanzelf toch een bepaald ritme in kwam. In het begin maakte zoon de lange-slaap-ruk tussen 18.00-01.00u en dit veranderde in de loop der tijd 'vanzelf' naar 's nachts (hebben wel verschil dag-nacht zo groot mogelijk gemaakt). Hier dronk zoon bijvoorbeeld 's ochtends om de 4 á 5 u en 's middags kwam hij vaak na 3u al weer voor een fles. Maar nooit dronk hij meer flessen dan dat hij mocht of wij al gaven. En een extra fles hier ook wel eens gegeven. Soms komt het gewoon zo uit....
ik heb me maar voorgenomen om inderdaad gewoon Lucas te volgen hierin. Gisterenavond heb ik hem om 10 uur nog een fles van 150/5 gegeven en vannacht kwam hij ineens stipt om de 3 uur....dus die 6 flessen vandaag ga ik sowieso niet redden, dan maar 1 extra. Hij is nu 6 weken en 1 dag en volgens mij hebben ze nu ook een kleine groeispurt?
Hier ook altijd flesvoeding op verzoek gegeven hoor. Het enige waar ik wel een beetje op lette was dat er iig een uur of 2,5 tussen de flessen moest zitten, maar verder gewoon gevoed wanneer hij honger had. Hoewel ik dus nooit vaste tijden heb aangehouden kon ik na een paar weken wel vanaf de 1e fles steeds een beetje voorspellen wanneer de rest van de voedingen die dag zouden vallen. Uiteindelijk ging hij vanzelf steeds meer naar redelijk vaste tijden (wel met een marge van een uurtje of zo).
Hier geef ik na borstvoeding op verzoek nu ook flesvoeding op verzoek. Ik ben eerst gestart met een schema (5 flessen 150+5) maar ik moest haar dan elke keer wakker maken en ze liet grote hoeveelheden staan tot wel 90cc. Nu geef ik als ze komt en dat komt meestal uit op 4 flessen van 180+6. Hier slaapt ze vaak 's avonds veel maar komt 's nachts dan al vroeg rond 4 uur (laatste voeding tussen 22-23 uur) dus dat vind ik wel erg vervelend. Iemand nog tips hoe ik kan zorgen dat ze dan wat langer doorslaapt?
Dat heb ik ook...Lucas komt meestal uit op zijn laatste fles rond 22 uur. Dan slaapt hij tot 3.30-4.00 wat ik al super netjes vind van hem, maar het zou mooi zijn als de laatste fles wat later kan, maar die rek krijg ik er nog niet in. Ik laat het maar even voor wat het is, want hij heeft al twee dagen erg veel honger, is volgens mij enorm aan het groeien, dus ik volg hem gewoon. Ik moet er 's nachts toch nog 1x uit dus of dat nou om 2 of om 5 is maakt dan ook niet uit
We zijn nu twee dagen bezig Lucas niet meer wakker te maken maar echt op zijn verzoek te voeden. Eergisteren heeft hij geslapen van 19.30-00.45 en daarna van 1.15-5.45u. Echt een heel verschil dus met als we hem wakker maken om 23 uur. Vannacht sliep hij van 20.00-2.30 en van 3.15-6.15 u. We zijn hier dus erg blij mee!! Het was fijn geweest als deze uren tussen 23-7 zouden vallen maar hij geeft dit nu zelf aan en we hopen dat dit vanzelf later wordt. Heeft iemand toevallig daar ook ervaring mee dat de lange ruk eigenlijk al vroegavond is? En verandert dit vanzelf??
Mijn oudste deed dat ook. En als we hem 's avonds wakker maakten, dan kwam hij alsnog in de nacht. We gingen dan zelf ook maar eerder naar bed Na 3 weken nog eens 's avonds de fles geprobeerd, en toen ging het beter. We moesten hem wel goed wakker maken (badje/douchen meestal), anders slaap-dronk hij en kwam hij wel 's nachts