Konden jullie al gauw horen of merken aan jullie baby wat hem of haar mankeerde? En hoe deelden jullie de dag in? Mijn baby is 3,5 week oud en heeft vandaag vrij vaak gehuild. Ik wist niet goed wat t was elke keer maar t gebeurde meestal als we m neerlegden om te gaan slapen of verder te gaan slapen. We hadden dus t gevoel dat ie gewoon in onze armen wilde liggen maar ook dan huilde ie soms nog door. Tot op vandaag na huilde hij vrij weinig en meestal alleen vanwege honger of een poep luier. Kan ik wat doen qua dag ritme dat hij zich lekkerder voelt, hoe deel ik dit in? Ivm borstvoeding vind ik het moeilijk op vaste tijden bepaalde dingen te doen. En vind t ook nog erg lastig om m'n kindje goed te begrijpen.
Dat is ook heel lastig in het begin kan van alle zijn maar ik denk aan regendagen....Misschien wat vaker aanleggen? Volg je baby iig en hou hem lekker bij je. Met de dag zal je hem meer gaan begrijpen. Google heeft mij in het begin goed geholpen om dingen te ontdekken...
Bekijk dit filmpje, dunstan baby taal in twee minuten! https://m.youtube.com/watch?v=ValdMXD5wQI De vijf geluiden van een baby.
je kindje kan nog geen klokkijken, dus vaste tijden zijn echt niet nodig hoor. ik herken het wel, dat zoeken met een kleintje. Een vaste volgorde werkte hier niet, ene keer viel hij lekker aan de borst in slaap, andere keer juist niet. Wat hier het beste werkt was goed kijken naar de behoeftes van je kind. Moe= slapen, vieze luier=verschonen, smakken=borst. Sowieso is dat het voordeel van borstvoeding, ik gaf gewoon bij elk kikje de borst, en werkte dat niet, dan keek ik verder. Mocht je kleintje veel huilen, kan een draagzak uitkomst bieden, dan is het lekker bij je, maar kun jij wel je dingen doen.
Het is idd zoeken meestal is ie vrij rustig maar gisteren huilde ie steeds heel snel, als we m even neerlegden etc. Terwijl dat normaal geen probleem is. Even kijken hoe t vandaag gaat . Hij ligt de hele dag bij ons in de woonkamer want we wonen in Spanje en hier is geen centrale verwarming dus t is elke keer te koud om m op z'n eigen kamertje te leggen. Zou t kunnen zijn dat ie teveel prikkels heeft van de tv en onze stemmen etc de hele dag of moet dit niet uit maken? Ik kan m laten slapen in de box of in de kinderwagen, is t ene nog beter om te doen dan t ander of maakt dit echt niks uit?
Teveel prikkels van het slapen in de woonkamer ken ik! Sinds wij dat consequent niet meer deden én begonnen met inbakeren in een puckababy sliep hij veeeel beter. Hij was toen wel 'al' 5 weken. Tot die tijd vond hij het ook heerlijk om bij ons te slapen, maar dat ging steeds lastiger, hij viel niet meer zo gauw in slaap op schoot, dat was te onrustig. Als het koud is kun je ook het bedje voorverwarmen met een kruik, dat hielp hier ook enorm goed! Ik heb hier enorm veel aan gehad, vooral wat er in de reacties eronder stond herkende ik onze zoon precies in: Tips voor na de kraamtijd, rust, regelmaat en rituelen. | [Babyblog]
Oh heel fijn stukje om te lezen! Vind t wel lastig dat iedereen t anders doet qua volgorde verschonen en voeden. Ik ben ook van plan of een puckababy of een woombie aan te schaffen, weet niet welke. Onze baby maait ook veel en zit veel met de handjes in t gezicht etc. Maar leg jij m daar dan alleen snachts in? Vandaag heeft ie 2x even in de box geslapen en geen kik gegeven nog. Ik las dat dit niet 'mag', is kinderwagen dan beter? Kruik is idd ook goed idee maar ben bang dat de kamer temp dan alsnog te koud is...
O wat ben ik in het begin ook op zoek geweest zeg! Het kunnen inderdaad regeldagen zijn, je kindje heeft dan meer honger. Je kunt dus proberen om hem meer aan te leggen. De volgorde van voeden, verschonen etc is minder belangrijk, als je wat je doet maar zo veel mogelijk in dezelfde volgorde probeert te doen. Met nadruk op proberen, want soms loopt het gewoon anders. De puckababy heeft bij ons ook erg geholpen. Mijn dochter maaide zo enorm met haar armen! Wij zijn daar met 6 weken mee begonnen, maar had me eerder al ellende kunnen besparen. Verder inderdaad de tip om een draagdoek te gebruiken zodat je kindje lekker bij jou kan slapen. Die draagdoek geeft ook fijne geborgenheid. Het kan inderdaad ook zo zijn dat je kindje teveel prikkels krijgt. Op zich moet je op die leeftijd allerlei geluiden kunnen maken (wij deden de kamer gewoon stofzuigen waar zij bij lag), maar het ene kindje reageert er anders op dan de ander. Hopelijk heb je wat aan deze tips. Het zal nog even zoeken blijven naar wat voor jouw kindje werkt. Succes!
Je kunt 'm er de hele dag in laten slapen. Wat prikkels beperken kan geen kwaad,maar zou er ook weer niet te krampachtig over doen hoor. Er zijn kindjes die er niet zo snel last van hebben. ( Die van mij wel, in de box hebben ze nog nooit geslapen. Lukte echt niet, zelfs niet vlak na de geboorte)
Hier werkte de draagdoek en Bondolino erg goed. Slapen deed ze de eerste maanden op die manier. Ze was erg prikkelgevoelig en dit werkte voor ons goed. Op schoot, aan de borst ed viel ze niet in slaap. Hier probeerde ik ook op haar behoefte in te spelen en kon daar vanzelf een regelmaat in ontdekken. Dunstan babytaal vind ik ook echt een eyeopener. Ik volg de cursus momenteel en oefen het ook met ouders tijdens m'n werk als kraamverzorgende.
Die dunstan baby taal vind ik nog heel lastig! Voor mij klinkt t huiltje steeds wel hetzelfde en weet ook niet precies welke het dan is van de 5 maar zoals het vechten tegen de slaap is meer gekreun in principe dus ik probeer nu goed op te leggen op de signalen en me er bewuster mee bezig te houden. In principe slaapt hij goed alleen soms komt hij even moeilijk in slaap en maait ook veel. Dit doet hij ook in zijn slaap soms nog wel eens en dan hoor ik wat gekreun. Vanmorgen dacht ik dan ook: ja het is weer tijd, voor voeden etc.. Maar gek genoeg toen ik de luier etc gepakt had sliep ie gewoon weer! Dus soms merk ik niet echt goed wanneer ik m er nou uit moet pakken, omdat hij niet altijd z'n oogjes dan open heeft. Ga denk ik toch maar de slaapjes in de kinderwagen doen en niet in de box. Las op die site van de link dat 1 slaapplek beter is en niet de box. Maar goed misschien verschilt dat ook weer per kind..
De eerste twee en halve maand was er bij ons ook geen touw aan vast te knopen, hoor. Niks ritme. Hij werd altijd maar half wakker, lag te huilen in zijn slaap als hij honger had, viel tijdens de fles in slaap en was wakker in bed...hij trok zich echt niks aan van mijn mooie ritme en had moeite met wakker zijn. Ons vaste ritme van voeden-knuffelen-spelen-slapen probeerde ik zo veel mogelijk vast te houden, maar het lukte ook vaak genoeg niet of hij sliep gewoon in mijn armen in plaats van in bed. Draagzak leek me ideaal maar dan moest ik blijven lopen en zóveel meters kan ik nou ook weer niet maken in mijn huis. Gewoon kijken wat voor jou en je kindje fijn is dus en proberen dat een beetje vast te houden. Over een maandje is je kindje echt veel beter te lezen!
Ja ik ben erg benieuwd in t begin sliep ie heel goed maar ik merk nu dat t lastiger wordt vooral eind van de dag! Weet dan soms niet of ik m moet laten huilen eventjes of m er weer uit moet halen. Hij is dan zoooo onrustig en maar bewegen en maaien met z'n armpjes. Ook veel kreunen en kraken. S nachts gaat t meestal wel goed maar niet altijd.. Heb m naast ons liggen in de kinderwagen.
Hier hetzelfde. Ik worstel er ook mee. . Structureel in bed leggen, of gewoon lekker bij mij zo af en toe, of in de wagen beneden... Als ik haar 's middags boven leg wordt er vrijwel niet geslapen. Wanneer ik haar even laat huilen raakt ze behoorlijk over de kook, zelfs haar voorhoofdje raakt er bezweet van een ze wordt iedere10 min wakker en huilt ze steeds flink na die 10 min. Ga ik iedere keer rustig bij haar zitten wordt ze ook wakker maar minder in paniek. Dan kreunt ze wat. Ligt ze bij mij slaapt ze 2.5 uur achter elkaar. 's Nachts slaapt ze goed in haar eigen bedje. Een soms denk Ik jemig, waarom moet ik haar perse op haar kamertje overdag? Kind is 7 weken. En dat laten huilen vind ik ook vreselijk! Beneden huilt ze vrijwel niet. Een draagzak vindt ze nog niet zo fijn net haar beentjes zo wijd. Wel gebruik ik sinds kort een puckababy zodat ze zichzelf iig niet steeds wakker slaat. Ik vind het best lastig hoor. Mijn gevoel zegt dat ze nog niet perse steeds naar haar eigen kamertje moet. Dat komt wel als ze er aan toe is wat meer afstand tussen ons te hebben. Word er best onzeker van. Wil haar gewoon geruststellen dat ik er ben. Iets meer afstand komt wel! Maar ben ook bang dat ik de regelmaat onderbreek zo
Ja lastig he? Bij ons is de nacht weer goed gegaan. Alleen gister begin avond was ie ontroostbaar toen we m in de wagen legden voor z'n slaapje. Geen is waarom ineens. Heb m toen naar weer opnieuw aangelegd in de slaapkamer rustig met gedimd licht en daarna is ie met een heel klein beetje sputteren in slaap gevallen (had n ook n slaapzakje aan gedaan). Denk dat ik de woombie inbaker zak ga proberen, wie weet vindt hij dat wel lekker. Hij had ook een ontstoken oogje :-/
RoIn hoe bevalt de puckababy trouwens? Ik snap je dilemma..! Ze zeggen dan altijd dat je moet doen wat je gevoel zegt maar zelfs dat is moeilijk, waar doe je goed aan? Ik denk wel dat t vooral ook belangrijk is dat ze zelf in slaap vallen dus nog wakker op hun slaap plek leggen
Je geeft borstvoeding, toch? Zou het niet gewoon kunnen zijn dat je kindje wil clusteren? Dat doen veel kindjes 's avonds, ze gaan dan een tijd lang heel veel kleine beetjes drinken om daarna een wat langere ruk te kunnen slapen. Gewoon lekker bij je nemen, aanleggen, aanleggen, aanleggen aanleggen. Maak het jezelf gemakkelijk met wat drinken en de afstandsbediening onder handbereik. Verder denk ik dat je het allemaal een beetje los moet laten, ik heb een aantal topics van je gelezen en heb een beetje het gevoel dat je heel erg bezig bent met hoe alles Moet. Maar er moet helemaal niets! Het is jouw/jullie kindje en je doet gewoon wat voor jou werkt. Er zijn geen wetten voor. Als je kindje goed slaapt in de box, prima, slaapt hij beter in bed of in de draagdoek, ook prima. Maak je niet druk over regeltjes en zo. Er is geen kind dat op zijn 16e nog alleen in de box wil slapen. Het komt goed, echt!
je doet het goed als het werkt. Als jullie je prettig voelen, is het goed. Maak je niet druk over ritmes en patronen en gewenning. Je kindje is nog zo klein, hij heeft net 9 maanden in je buik gezeten en hij kan echt nog geen klokkijken. Laat het los, knuffel en geniet
Mijn zoontje sliep heel goed in de box, viel daar ook zelf in slaap, maar toen was hij wel wat ouder al. Ik probeer nu ook goed op de verschillende huiltjes te letten maar vind het nog erg lastig. Mijn dochter is krap een maand ouder dan jouw kindje. Maar je doet het volgens mij prima hoor! Zelf in slaap vallen in bedje blijft lastig voor die kleintjes. Ik knuffel altijd even met mn dochter tot ze in slaap valt en dan leg ik haar weg.