advies over deze situatie

Discussie in 'De lounge' gestart door mora27, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

8 jan 2008
    2.605
    0
    0
    Veenendaal
    Ik zou haar wel met de harde feiten onder de neus drukken. Soms hebben mensen even een rude awakening nodig om zo weer alles helder te zien. Zoals je het nu beschrijft kan het toch zeker ook niet? Het is gewoon een vorm van mishandeling.

Ik hoop dat het werkt vanavond!

2. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Ik zal wel van alles over me heen krijgen maar ik zie niet in op wat voor manier dit een 'lieve' moeder is.
    Die kinderen worden verwaarloosd. Ook al heeft ze het moeilijk, is geen excuus om je kinderen zo aan hun lot over te laten.
    Ze krijgen genoeg aandacht en liefde? Kom op zeg, ze krijgen nieteens fatsoenlijk te eten.

Om eerlijk te zijn had ik het AMK al gebeld om daar mijn verhaal te doen. Vriendin of niet.
    Iemand die zo met haar kinderen omgaat kan ik niet begrijpen, ook al zit diegene slecht in haar vel/relatie.

Echt heel zielig voor die kinderen.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik vind het terecht dat de kinderbescherming is gebeld. Kinderen worden meestal niet direct weggehaald, zeker omdat ze wel lief is voor ze. Waarschijnlijk zullen ze ondersteuning gaan bieden, daar is niks mis mee.

Wat jullie kunnen doen.. Zorgen dat je er niet tot je nek in verzeild raakt. Hier heb je professionele hulp voor. Ondersteuning bieden is prima, maar gaat heel snel te ver en dan is het lastig eruit te komen.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik zou zorgen dat ze naar de huisarts gaat! die weten wel de wegen te bewandelen zodat ze hulp krijgt.

Ik heb zelf een PND en ik krijg GTB zorg om alles weer op rails te krijgen. Die komen gewoon in huis. suc6 ermee!

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    jeetje wat een situatie zeg! ik heb het idee dat zij geholpen moet worden met haar huishouden en kinderen, ze is het overzicht kwijt. een vriendin van mij had ook zo'n vriendin en zij hebben samen een weekschema gemaakt, met wat ze elke dag moet doen. tijden er bij zetten e.d. dit heeft goed gewerkt! Maar ik zou haar eerst helpen met het huis op orde maken, dus samen of met meer door het huis heen zodat dat netjes is weer, daarna een schema maken en daarin ook de kinderen neer zetten: eettijden, eten koken, douchebeurten, bed verschonen e.d. dit is herkenbaar hoor, ik heb dit soort verhaal toen ook gehoord van mijn vriendin. zij kon het gewoon niet allemaal op ee rijtje krijgen en door een schema wel. Alleen laat ze haar was nog steeds liggen, draait het niet schoon... nee koopt keer op keer nieuwe kleren :( maar verder heeft ze het nu wel redelijk op orde dus.

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    als vriendinnen zijnde kan je veel betekenen, maar het klinkt wel dat je vriendin professionele hulp en ondersteuning nodig heeft om haar leven op de rit te krijgen. en zeker een eye opener wat betreft de zorg voor haar kinderen, zoals je het beschrijft is het gewoon mishandeling van de kinderen hoe ze verzorgt worden!

7. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Jeetje wat een situatie. Ze moet idd geholpen worden met het huishouden enzo. Maar zeker de kids vind ik belangrijk. Zi is het niet gezond voor ze.

Ben benieuwd na vanavond. Succes.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik zal je echt nergens voor uitmaken hoor want ergens begrijp ik je wel, maar kijk wij als " gezonde" moeders die hun leven goed op orde hebben of iig redelijk goed kunnen hie makkelijk over oordelen. Het gaat mij ook te boven dat een moeder zo met haar kinderen omgaat. Maar zoals velen hier zeggen lijlt dit heel erg op een depressie en dat betekent dus niet alleen geen zin hebben in dit of dat. Dat kan veel meer betekenen met alle gevolgen vandien. Ze kan absoluut een lieve moeder zijn maar eentje die nu helaas niet in staat is goed voor haar kinderen te kunnen zorgen

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk ook dat dit te veel is voor 'gewone' (hele lieve!!!) vriendinnen is om op te lossen. Je kunt AMK bellen voor advies. Je hoeft in eerste instantie geen namen te noemen. Ik zeg bewust 'in eerste instantie' want ik denk dat je hier wel degelijk melding van moet maken. Ze heeft goede hulp nodig! Kinderbescherming kan vaak pas wat doen als ze meerdere meldingen hebben. Een melding alleen van een aan-uit-aan-uit vriend is niet echt betrouwbaar natuurlijk.
    Maar ik zou absoluut geen melding doen zonder haar medeweten! Spreek je zorg uit, zeg dat er iets moet gebeuren. Biedt eventueel aan dat één van jullie meegaat naar huisarts of andere hulpverlener. Maar dan nog wel deze week. Spijkers met koppen slaan. Gewoon er bij zeggen dat als het niet gebeurd, dat jullie dan in het belang van haar kinderen EN van haar zelf genoodzaakt zijn om het te melden. Deze situatie moet gewoon doorbroken worden voor de kinderen nog meer schade oplopen.

Zelf zou ik niet te snel aanbieden om te gaan koken of poetsen ofzo. Laat haar zelf maar met een hulpvraag komen. Ik zou pas gaan poetsen e.d. als zij dat wil en er ook al een hulp-trajcect is opgestart. Echt alleen als tijdelijk steuntje in de rug. Dus: samen met haar, niet dagelijks maar één of twee keer per week. (Zodat ze het zelf tussendoor een beetje moet bijhouden.) En niet oneindig, maar echt afspreken hoe lang zij denkt dat nodig is.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Is hij ook de vader van de kinderen en heeft hij gezag? Dan zal Bureau Jeugdzorg in aktie MOETEN komen.

Wat een vreselijke situatie! Leg haar uit dat jullie ook zorgen hebben en haar willen helpen dit op te lossen. Maar probeer hier wel van op afstand te blijven. Probeer haar hulp te laten zoeken via de huisarts voor zichzelf en als dit niks zou uithalen of ze er niet achter staat zou ik het AMK bellen. Want zoals je net zegt, ze is een lieve moeder.... Maar een lieve moeder is ze niet. Ze zet haar man steeds buiten de deur, zorgt niet voor de eerste levensbehoefte, geen eten een vuile leefomgeving en geen persoonlijke verzorging. Dan kan ze heel geduldig zijn maar kindermishandeling is het zeker!

Sterkte!

11. Islah

Islah Niet meer actief

Dit is in mijn ogen gewoon kindermishandeling! Kijk, ik heb zelf ook gezondheidsklachten, maar ik zorg dat er altijd wat (gezond) eten in de vriezer ligt wat ik aan mijn kind kan geven voor in het geval ik eens niet kan koken bijvoorbeeld. Vind het echt triest voor die kindjes hoor... Het kan best dat zij depressief is maar het komt ook wel een beetje over als luiheid. Als ze vissticks kan bakken dan kan ze ook een pot groenten opentrekken toch?

Ik denk idd ook dat je haar met de feiten moet confronteren. Dat werkt in sommige situaties het beste.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ik heb samen gewoond met 2 ernstig depressieve mensen en die kunnen soms hele rare sprongen maken hoor, voor een buitenstaander misschien totaal onbegrijpbaar. Mijn zus kon bijv avondjes uit gaan, van top tot teen netjes aangekleed, uren met makeup en haar bezig en dan opeens lag ze weer weken in dr bed en kon niks en had geen zin.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Jeetje heftig! Ik vindt dit een verwaarlozing naar de kids. Ze kunnen niet leven op vissticks en af en toe een babypotje. Ze heeft hulp en begeleiding nodig. Begrijp dat je je vriendin wilt helpen, maar in dit geval zou ik ook andere instanties inschakelen. Alleen is dit niet te doen. Daarvoor sta je te dichtbij.
    Wat betreft de rommel in huis, of je dat kunt veranderen? Geen idee. Ik denk dat, dat meer laks/luiheid is. En in dit geval combi van gezien de situatie met de kids. Mijn schoonouders hebben ook een bende. Mn man en ik hebben 2 keer de hele keet opgeruimd. Ze hoefde het alleen maar beide te houden. Binnen 2 maand was het 1 smerige bende. Wij komen er ook niet over de vloer. Het stinkt naar ontlasting van de honden (die worden niet uitgelaten, dus doen hun behoefte in huis) overal liggen kleren, ongewassen. De maden lopen in de keuken, en het overtollig voedsel heeft ondertussen een afrokapsel van de schimmels..Ik hoop dat het besprek effect heeft! Succes. En sterkte, lijkt me voor jou niet makkelijk

14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik vraag me af in hoeverre het door die man komt dat zij depressief is. Wellicht is hij heel vaak agressief achter de schermen en zet ze hem daarom de deur uit?

Trieste situatie, hopelijk kunnen jullie wat betekenen!

15. knap

knap Niet meer actief

#35 knap, 24 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2012
    Klinkt als of het haar boven het hoofd groeit..

Je hulp aan bieden is mogelijk eens samen met de andere vriendin een keer per week haar even met het hh helpen. Kijken of dat aanslaat. Om haar even die steun in de rug te geven. Haar het zware even uit handen te halen of in elk geval samen te doen. Zal haar zo helpen.

Als het niet kan. Haar toch zo ver krijgen om hulp te zoeken in de vorm van gezinshulp die haar kan helpen haar leven weer op oorden te brengen.. En dat van haar kinderen soms weet iemand niet meer hoe ze iets kunnen op lossen. Klinkt ook wat depressief ook eigenlijk nergens het nut niet meer van in zien. Daarom gooit ze haar vriend/man ook uit het huis hij spreekt haar aan op haar tekortkomingen en dan is het bingo.

Als het iemand te veel word zou het zo eens kunnen zijn dat ze door het bos de bomen niet meer ziet.

Het belangrijkste is veroordeel haar niet op haar tekortkomingen. bied de helpende hand aan.

16. knap

knap Niet meer actief

Die klinkt als manisch depressief.

Sommige weten gewoon weg niet wat een depressie inhoud. Als ze het wel zouden weten dan zouden ze weten dat die moeder het waarschijnlijk niet expres zo doet en ze zo in deze situatie beland is geraakt.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Volgens mij zegt niemand dat hoor

18. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Wow, ik denk dat ze het hele huishouden niet meer in de hand hereft.
    Ze heeft een kindje van bijna 1? Zou ze niet een postnatale depressie kunnen hebben?
    Als ze zo'n lieve zorgzame en geduldige moeder is, wil ze dit ook echt niet voor haar kinderen.
    Vind het eigenlijk heel erg om te lezen allemaal.
    Ik zou mn hulp aanbieden om iig die varkensstal eens goed uit te mesten. En verder kun je haar hulp aanbieden om bijvorbeeld om wat structuur in haar leven (en dat van de kids) te brengen.
    Ik hoop echt dat jullie haar vanavond kunnen helpen en proberen door te dringen want dit gaat van kwaad tot erger ben ik bang tot de situatie echt onhoudbaar wordt.
    Heel veel succes en top dat jullie als vriendinnen elkaar willen helpen!

19. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Je zegt het laatste jaar, hoe ging het daarvoor dan? Is het het laatste jaar erger geworden of is ze altijd al laks geweest met het huishouden en koken? Kwam het meeste toen ook al op de schouders van haar vriend terecht?

Zou ook aanbieden haar te helpen, maar niet meteen met de Kinderbescherming oid te dreigen. Dan heb je kans dat ze julllie ook de deur wijst en dan zakt ze misschien nog verder weg (in de depressie). Biedt aan om mee te gaan naar de dokter en maakt haar duidelijk dat het zo echt niet verder kan. (Als er binnen 2 weken geen verandering is en ze geen hulp wil kan je altijd nog een melding maken)

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Vind het er ook op lijken alsof ze depressief is, ik zal ervoor proberen te zorgen dat ze hulp zoekt en tot die tijd proberen te helpen in het hh waar nodig.

Deel Deze Pagina