Zijn er mensen die, ondanks dat ze een grote studieschuld hebben, toch een hypotheek hebben kunnen krijgen? Ik heb weliswaar een vaste baan met vrij gemiddeld salaris, maar betaal elke maand een een fors bedrag aan IB groep. Vriend heeft geen studieschuld, maar wel jaarcontract. We huren nu particulier, 800e voor 80 vierkante meter, zonder balkon zonder lift op de 1e verdieping. We wonen er fijn, maar denken wel aan een koophuis, huur is erg hoog voor wat we hebben. De appartementen om ons heen zijn koopwoningen en die mensen betalen soms wel 200e per mnd minder aan hypotheek dan wat wij aan huur betalen. Maar ik hoor van diverse mensen dat we niets zullen krijgen qua hypotheek vanwege die studieschuld. Zit iemand in de situatie dat het wel bleek te kunnen om iets te kopen? Ps we hebben geen andere leningen/schulden en ik heb nooit een maandtermijn achtergelopen.
Kan je niet een proefberekening maken op internet? Volgens mij kan je daar ook invullen wat je aan leningen betaald. Zo krijg een je in ieder geval een beetje een idee of het onhaalbaar is of niet.
Oh ik en mijn ex hebben een huis gekocht in de 'goede' periode, en hebben het toen niet vermeld en de bank heeft er niet om gevraagd (we waren toen nog niet aan het terugbetalen overigens). Dus voor ons was het makkelijk. Maar nu keren ze natuurlijk elke steen om.
Volgens mij wel. Edit: je zou het wel moeten melden, maar er staat (nog) geen straf op als je dit niet doet??. Maar verstandig is het natuurlijk niet, om het niet te melden.
Ik dacht dat studieschulden bij de IB-Groep buiten de berekening werden gehouden bij de hypotheekverstrekker. Maar dat kan natuurlijk zijn aangepast in de afgelopen tijd.
Het ligt natuurlijk ook aan wat je verdient en hoeveel het huis kost he. Iemand met een 50.000 schuld en een salaris van 80.000 kan bijv. best een huis kopen van 2 ton..
Ik ben wel van plan om alles eerlijk op te geven. Tot nu toe hopen we ook dat vl vlg jaar een vast contract krijgt, geeft de bank wat meer zekerheid, maar waarsch wordt het verlenging jaarcontract. We verdienen allebei ong 27.000 per jaar bruto. Huis van twee ton hoeft op zich ook werr niet, maar ik zou het voor ons zoontje wel leuk vinden als hij buiten kan spelen, al is het maar een balkon. Bedankt voor jullie tips, ik ga zeker die link hypotheek studieschuld opzoeken.
Met dat salaris zou ik voor max 200.000 hypotheek gaan afhankelijk van de vorm, vooral niet aan je max gaan zitten...of in elk geval dan maximaal voor eenzelfde netto maandlast als jullie nu hebben Ik hoefde mn studieschuld niet op te geven, wel gedaan maar is maar zo kleintje. Staat ook niet zodanig geregistreerd dat de banken ernaar kijken, misschien alleen wel als je echt wanbetaler bent. Regels kunnen natuurlijk inmiddels veranderd zijn Bedenk goed wat je zou willen, wij hebben toen appartement gekocht maar nu we een kleine hebben kriebelt het heel erg dat we toch een tuin willen (nu een balkon). Maar dit zijn nou niet echt tijden om gunstig te verkopen dus we zitten hier nog wel voorlopig Echter hebben kopers nu wel de markt in handen, zeker als je vanuit een huurhuis komt heb je een waanzinnige onderhandelingspositie.
Je kunt op bepaalde hypotheekverstrekker sites goeie berekeningen maken van wat je kunt lenen met een studieschuld. Je studieschuld wordt gecorrigeerd op je jaarinkomen. Bij een financiering met NHG is dit 0,75% per maand (9% per jaar) van je oorspronkelijke studieschuld (en niet de schuld die nu nog openstaat) of je werkelijke jaarlasten.
Hmm. Bij mij is nooit gevraagd om mijn studieschuld. Ik loste toen ook nog niet af dus stond er ook niet echt bij stil dat ik die schuld moest opgeven. Bij ons is de hypotheek echter ook op 1 salaris te betalen omdat ik waarschijnlijk stop met werken. Dus dan zal er geen probleem zijn. Denk ik.
als je je studieschuld niet opgeeft houd er dan financieel wel rekening mee dat hij wel een x afbetaald moet worden. als je nou een huis gaat kopen op je max en er komt straks nog een bedrag maandelijks bij voor je studie schuld af te betalen krijg je het financieel niet makkelijk.... dus misschien is het voor je eigen financiele veiligheid wel beter om hem op te geven... maar dat ie ieder zn eigen keuze natuurlijk...
Studieschuld wordt niet meegenomen.. Wel is het handig om zelf deze kosten wel erbij te houden, omdat je het wel moet betalen..maar het is niet zo dat je minder geld krijgt.. Dit omdat het niet bkr geregistreerd staat.
Studieschuld wordt wel degelijk meegenomen. Kijk maar in de voorwaarden van NHG en gedragscode hypothecaire financieringen.
Naar mijn weten nemen ze all schulden mee in de berekening. Ze willen zelfs weten of je alimentatie betaalt.