Hai! Vanaf voor mijn zwangerschap eet ik glutenvrij in verband met een auto-immuunstoornis met mijn schildklier. Nu is ons zoontje geboren en krijgt hij borstvoeding dus nog steeds geen gluten. Hij is nu nog erg klein maar moet ik hier rekening mee houden als hij straks vast voedsel gaat eten? Met vriendelijke groeten Nicole
Hoi Nicole, Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! Ik kan me voorstellen dat je, in verband met je eigen gezondheid, ook voor je zoontje wat voorzichtig bent met het introduceren van gluten op latere leeftijd. Vanaf 4 maanden mag je, als je zoontje er klaar voor is, starten met het geven van eerste hapjes. Borstvoeding is op dat moment nog de belangrijkste voeding, de hapjes zijn puur bedoeld als extra moment tussen de borstvoedingen in. Je start op deze leeftijd met groenten, fruit en rijstebloem. Dit zijn allemaal glutenvrije producten. Meestal ga je pas rond de leeftijd van 6 maanden producten introduceren die gluten bevatten, zoals pasta of pap. Rond die leeftijd is het goed om voor de zekerheid het voedingspatroon van je zoontje af te stemmen met je huisarts, om er zeker van te zijn dat je de gluten veilig kunt introduceren. Groetjes Leonie Nutricia voor jou