Wanneer ik ben bevallen wil ik in 1e instantie BV gaan geven. Indien dat lukt natuurlijk. Maar ik zie het gedoe met kolven eigenlijk niet zo zitten. En als ik ergens heen ga lijkt me BV ook zo onhandig. Dus is het niet mogelijk om te combineren? Dat ik thuis gewoon BV geef en dat als ik ergens anders ben dat ik FV geef? Natuurlijk zal ik tijdens mijn verlof het meeste gewoon thuis zijn aangezien ik hartje winter beval.
Ja hoor dat kan prima. Heb ik ook gedaan. Ik had niet genoeg borstvoeding. Heb met flesvoeding bijgesprongen zeg maar.
Er zijn mensen die combineren maar makkelijk is het niet.je melkproductie is moeilijk op pijl te houden,en je kindje kan de flesvoeding of borst gaan weigeren.ook kan je last van stuwing krijgen als je op een moment dat je normaal voedt dat niet doet of niet kolft.hier kolf ik een flesje af als ik er niet ben,al moet ik erbij zeggen dat ik niet werk dus daar geen ervaring mee heb dus niet dagelijks hoef te kolven.als ik weg ging met mijn dochter toen ze jonger was gaf ik haar gewoon haar voeding wanneer ze dat nodig had.de eerste keer was wat spannend maar wat hebben mensen liever een huilende baby of een die lekker ligt te drinken.ik je aanraden het gewoon te gaan proberen en als je het niet prettig vind om te kolven of dat lukt niet goed kan je altijd nog beslissen (gedeeltelijk) flesvoeding te gaan geven.ik wilde eerst ook niet lang gaan voeden en nu geef ik na 17 maanden nog steeds.suc6 met het voeden het is als je het een beetje gewend bent echt heel fijn en makkelijk om te doen.
Ik heb moeten combineren, omdat bij mij de oroductie echt te laag was. Ook na flinke kolfdagen om productie op te krikken etc. Uiteindelijk heb ik 3 maanden fulltime kunnen geven en daarna ben ik gaan aanvullen. Ook tijdens het afbouwen heb ik het om en om gedaan. Ook toen ik fulltime kolfde. Mijn dochter heeft er nooit problemen mee gehad. Toch snap ik niet helemaal met wat je bedoeld met omderweg zo'n gedoe. Het is juist heerlijk om altijd je melk op temperatuur bij je te hebben en niet van te voren te bedenken hoeveel melk je mee moet nemen en hoe je het water op temp kunt krijgen.
Dat is inderdaad handig. Maar ik zou me erg ongemakkelijk voelen als ik ergens anders borstvoeding zal moetn geven. En als ik weer ga werken lijkt mij het simpelste voor de oppas om gewoon FV te geven. Of als ik bijvoorbeeld een wijntje heb gedronken, dan lijkt het mij gewoon een stuk makkelijker om dan even FV te kunnen geven.
Kolven moet je toch doen anders krijg je stuwing. Als je niet volledig geeft is het moeilijk om je productie in stand te houden. En ja.. ik denk dat je het anders vind als je baby er eenmaal is. Want dan zie je je borsten als voedingsbron van je baby en vind je het niet zo ongemakkelijk als je nu denkt. Alhoewel ik het wel heel kuis doe. Ik zorg gewoon dat niemand wat ziet. Sjaal eroverheen gooien of doekje of kleding waarbij het niet zichtbaar is.
Borstvoeding is juist handig idd, zou ik zeggen Enige nadeel is is dat jij het altijd moet doen. Of je moet idd kolven. Tot een maand of 6 is je productie vaak niet stabiel genoeg om het te combineren, je productie zal dan ws wel teruglopen en op een gegeven moment zul je niets meer hebben. Hoe lang dat duurt verschilt per persoon. Ikzelf heb 2 maanden bv gegeven, maar vond het erg zwaar. In 2 weken was ik helemaal afgebouwd en had ik niets meer (behalve nog een weekje wat lekborsten, hihi). Dus bedenk goed wat je wilt. Je kan vaak niet meer terug naar bv.
Borstvoeding in het openbaar geven is geen taboe meer hoor! Om toch wat discreet te zijn, doe ik het volgende : - tetradoek --> in 1 hoek maak ik een knoop , die plaats ik onder mijn behabandje (bovenaan) of je kan het vastspelden. Zo heb je al een doek over je borst liggen. Discreet dus. - vervolgens maak ik mijn cup los... - tetradoek --> de diagonaal tegenoverliggende hoek die plaats ik onder mijn borst... via de cup. Zo wordt mijn beha en t-shirt niet nat. Nu heb je precies een holletje/tentje waar je kindje onder kan gevoed worden Heb ik al gedaan hoor, in 't museum. Werkt perfect En BV is sowieso steeds op temperatuur, je hebt het steeds bij en geen gedoe met flesjes Succes !
Ik hoopte het ook te kunnen combineren. Vanavond naar een borstvoedings infoavond waar ik het toch eens ga vragen
Het kan best maar het vraagt wel behoorlijk wat geregel en afstemming en heel goed luisteren naar je lichaam. Ik zou de eerste 6 weken echt borstvoeding geven zodat je productie een redelijke kans maakt. Ik heb drie maanden bv redelijk goed kunnen combineren met kv maar mijn productie leed daar uiteindelijk wel onder.. alleen vond ik dat niet erg want na die tijd wilde ik toch graag stoppen met de bv. Ik zou als je je baby bij je hebt, altijd bv geven. Dit is het makkelijkst en ook het beste voor je kind. KV zou ik geven wanneer jullie niet bij elkaar zijn, wanneer je een keertje wat gedronken hebt of wanneer je even bij moet slapen. Als je dit doet zal je wel een handkolf nodig hebben om in ieder geval de druk af te kolven.
Bedankt voor de adviezen. Misschien zie ik ook wel meer beren op de weg dan dat er daadwerkelijk zijn. 😊 Maar ik heb natuurlijk absoluut nog geen ervaring.
Heel begrijpelijk alles is nieuw hé. Als 't kindje geboren is, neem dan zelf je eigen tempo aan. Alles wat nieuw was (1e keer met buggy op stap, 1e keer in winkel met baby, ...) deed ik met kleine stapjes. Pas als ik eraan toe was Succes!